قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا : مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد که در تشریح اقدام‌های سال ۹۵ در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، از ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سال جاری، اجرای فاز اول خط ۳ بی آر تی براساس پیوست فرهنگی، تداوم طرح قرار زیارت از ۵۰ مسجد و واگذاری واحد امور دربستی اتوبوسرانی به بخش خصوصی خبر داد.

ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تا اجرای خط ۳ «بی.آر.تی» و تداوم طرح زیارت از ۵۰ مسجد

به گزارش خبرنگار ما، نیشابوری با بیان اینکه هم اکنون سهم سازمان اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران ناوگان حمل و نقل درون شهری این کلانشهر 23 درصد است، گفت: هر روز حدود 6 میلیون سفر درون شهری در مشهد صورت می‌گیرد که یک میلیون نفر از این شمار توسط ناوگان اتوبوسرانی جابه جا می‌شوند.
وی با اشاره به ظرفیت موجود این ناوگان افزود: هم اکنون از نظر شمار اتوبوس کمبود جدی وجود ندارد، اما به جهت نوسازی ناوگان فرسوده امسال 200 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان خواهد شد. به گفته وی، از این شمار اتوبوس قرارداد 100 دستگاه سال گذشته منعقد شده و امسال تحویل گرفته می‌شود، اما 100 دستگاه دیگر امسال قرارداد منعقد و تا پایان سال تحویل گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه برای خرید این شمار اتوبوس جدید 90 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اظهار امیدواری کرد یک سوم اعتبار مورد نیاز توسط دولت و دو سوم باقی مانده از منابع شهرداری تأمین شود.
 اجرای فاز اول خط 3 بی آر تی
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد همچنین از اجرای فاز اول خط 3 بی.آر.تی در سال 95 خبر داد و گفت: این خط حدود 7 ماه است راه اندازی شده، اما در مسیری غیر ایزوله و به صورت آزمایشی شروع به کار کرده است.
نیشابوری فاز اول اجرای خط 3 بی. آر.تی را حدفاصل چهارراه چمن تا حرم مطهر، میدان فردوسی، میدان استقلال و چهارراه سید رضی اعلام کرد و افزود: البته مشکل نهر نادری نیز در اجرای این طرح وجود دارد که از سوی معاونت عمرانی شهرداری این موضوع در دست بررسی است.
وی اجرای خطوط ویژه به جهت حمل و نقل روان ناوگان اتوبوسرانی را نیز از دیگر اقدام‌های سال 95 ذکر کرد و اظهار داشت: اجرای این خطوط در هسته مرکزی شهر نیز جزو اولویت ها به شمار آمده است.
 اجرای طرح زیارت در 50 مسجد مشهد
نیشابوری در ادامه به تداوم طرح «قرار زیارت» در سال جاری اشاره کرد و گفت: این طرح که از سال گذشته برای روزهای خاص راه اندازی شده امسال نیز ادامه می‌یابد.
وی با بیان اینکه امسال 50 مسجد زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند، افزود: با هماهنگی نمازگزاران این مساجد، در هفته یک روز اتوبوس به صورت مستقیم از این مساجد به حرم مطهر سرویس دهی انجام خواهند داد.
وی نسبت به افزایش شمار مساجد زیر پوشش این طرح اعلام آمادگی کرد و گفت: فهرست این مساجد و ساعت حرکت اتوبوس از این مساجد در سایت سازمان درج شده است.
 واگذاری امور دربستی به بخش خصوصی
وی در ادامه از واگذاری واحد امور دربستی سازمان اتوبوسرانی به بخش خصوصی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هم اکنون مراحل تشریفات شرکت‌های خصوصی درخواست کننده در حال انجام است که تا دو ماه آینده نتایج آن قطعی خواهد شد.
وی تفاوت این واحد پس از واگذاری به بخش خصوصی را مدرن سازی این واحد اعلام کرد و افزود: شرکت‌های خصوصی درخواست کننده ملزم شده اند حداقل 20 درصد ظرفیت ناوگان دربستی خود را از اتوبوس‌های مدرن و برتر استفاده کنند.
وی راه اندازی نرم افزار راهنمای موبایلی مسیر خطوط اتوبوسرانی و خدمات الکترونیکی شارژ «من کارت» را نیز از دیگر اقدام‌ها برشمرد و اظهار داشت: ظرف 2 تا 3 هفته آینده نسخه آفلاین راهنمای خطوط نیز راه اندازی می‌شود.
 خبرهای یک خطی
- مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما از تهیه طرح پیوست فرهنگی خط 3 بی.آر.تی و تصویب آن در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد و رایزنی با شرکت‌های سازنده اتوبوس برای تهاتر املاک به جای اعتبار مورد نیاز خرید اتوبوس‌های جدید خبر داد.
- نیشابوری در دفاع از ضرورت تغییر در مسیر خطوط اتوبوسرانی نیز گفت: هرگز منافع سازمان مدنظر تغییرات نیست، بلکه اصلاح خطوط همیشه باید اتفاق بیفتد.
- وی با بیان اینکه امسال هم قطعاً تغییراتی در مسیر خطوط خواهیم داشت، افزود: مهم این است که این تغییرات با نگاه کارشناسی از سوی رسانه ها به مردم منتقل شود نه با نگاه انتقادی!
- این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به شروع طرح جریمه پرداخت نقدی کرایه اتوبوس به جای استفاده از «من کارت» گفت: در هفته‌های اول اجرای این طرح (17 بهمن ماه 94) شاهد افزایش 9 درصدی پرداخت کرایه بودیم، اما به دلیل تعلل در دریافت رسید از سوی مسافران و انجام نشدن تراکنش از سوی رانندگان این میزان در این اواخر بین 5/2 تا 3 درصد کاهش یافته است.
 به گفته وی، طبق استانداردهای تعریف شده به ازای هر هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس به کار گرفته شود که با توجه به جمعیت 3 میلیون نفری مشهد، 3 هزار دستگاه نیاز است اما بخشی از این نیاز توسط سایر ناوگان‌ها چون قطار شهری، تاکسی، خودروهای مسافربر و شخصی تأمین می‌شود.
 مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی دلیل جمع آوری نقشه خطوط از ایستگاه‌های اتوبوس را نیز کهنگی آن‌ها اعلام کرد و گفت: این نقشه ها به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب رنگ و رو رفته شده بودند و عملاً قابل استفاده نبودند جدا از اینکه تهیه مجدد آن‌ها هزینه بر بود.
 نیشابوری انتقاد نسبت به نارضایتی شدید سرمایه گذاران بخش خصوصی اتوبوسرانی را نیز رد کرد و افزود: غیر از یک شرکت خصوصی اتوبوسرانی، اوضاع مالی بقیه شرکت‌ها شفاف و میزان سود سرمایه گذاران نیز بیش از نرخ سود بانکی است.
 وی در خصوص اقدام‌های این سازمان به جهت جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان بخش خصوصی نیز اظهار داشت: پس از تصویب لایحه شهرداری در شورای شهر از این پس از محل درآمد شرکت‌ها ابتدا حقوق رانندگان واریز خواهد شد.
 این مقام مسؤول در پایان از رایزنی برای ادغام سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی خبر داد و گفت: پیشنهاد شده بود سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه ها ادغام شوند، اما ادغام تنها دو سازمان قابل بررسی اعلام شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.