معاون امور گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۱۰۸ درصدی ارزش دلاری صادرات و ۹۴ درصدی ارزش محصول قارچ در سال ۹۴ گفت: براساس آمار گمرک در این سال ۵ هزار و ۶۰۰ تن قارچ به ارزش ۱۱ میلیون دلار صادر شد.

تعطیلی ۸۰ واحد تولید قارچ/صادرات قارچ ایران ۱۰۸ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، عباس رنجبر دبیر انجمن قارچ ایران در نشست خبری این اتحادیه در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات تولید این محصول در کشور اظهار داشت: قیمت جهانی هر کیلوگرم قارچ 3 دلار است اما این محصول در کشور ما 5 هزار تومان به فروش می‌رسد و نرخ تمام شده این محصول 6 هزار تومان است.

وی با تاکید بر ضرر و زیان تولیدکنندگان قارچ افزود: برای صادرات مازاد تولید به کشورهایی نظیر روسیه که بازار مناسبی برای این محصول به حساب می‌آید مشکلاتی وجود دارد و با توجه به هزینه بالای حمل و نقل به روسیه صادرات نداریم.

دبیر انجمن قارچ ایران یادآور شد: قارچ ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود زیرا هزینه حمل و نقل و صادرات این محصول به کشورهای یاد شده 2500 تا 3000 تومان در هر کیلوگرم است.

* 80 واحد قارچ تعطیل و یا نیمه‌تعطیل شد

در ادامه این نشست علی عصمتی معاون امور گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: براساس آمار موجود سال 93، 118 هزار تن قارچ دکمه‌ای در حالی تولید شده است که این رقم در سال 83، 15 هزار تن بود.

وی افزود: سطح زیر کشت قارچ نیز با تدابیر انجام شده در 10 سال گذشته از 13 کیلوگرم در هر متر مربع به 21 کیلوگرم افزایش یافته است.

عصمتی یادآور شد: ارتقای دانش فنی، انتقال تکنولوژی‌های جدید روز دنیا و ارتباط با متخصصین این امر در کشورهای پیشرفته از دلایل مهم افزایش بهره‌وری در بخش تولید قارچ است.

وی گفت: برنامه‌هایی برای افزایش عملکرد تولید قارچ دکمه‌ای در کشور وجود دارد به طوری که در برنامه‌های ششم توسعه و افق 1404 به دنبال تولید 25 تا 30 کیلوگرم قارچ در هر متر مربع هستیم.

وی افزود: تولید قارچ در کشورهای پیشرویی مانند هلند 35 تا 40 کیلوگرم در هر متر مربع است.

عصمتی در پاسخ به سوال تسنیم گفت: 680 واحد فعال و 80 واحد غیرفعال و نیمه‌فعال وجود دارد که دلایل تعطیلی این کارخانه‌ها مسائل مالی و تسهیلاتی و مدیریتی است.

معاون امور گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس آمار فائو در سال 2013، 9 میلیون و 900 هزار تن قارچ دکمه‌ای و صدفی در دنیا تولید می‌شود که به ترتیب کشورهای ایتالیا، آمریکا، هلند، لهستان، اسپانیا، فرانسه و ایران بزرگترین ‌کشورهای تولیدکننده این محصول هستند.

عصمتی با تاکید بر اینکه  ایران هشتمین کشور بزرگ تولید کننده قارچ است گفت: متوسط مصرف قارچ در دنیا 4 کیلوگرم است که این رقم در کشور 1.2 کیلوگرم و در استان تهران 1.7 کیلوگرم است.

* صادرات قارچ کشور 108 درصد افزایش یافت

وی در خصوص میزان صادرات قارچ کشور گفت: براساس آمار گمرک در سال 94، 5 هزار و 600 تن قارچ با ارزش 11 میلیون دلار صادر شده است که این رقم از لحاظ وزنی 94 درصد و از لحاظ ارزش دلاری 108 درصد افزایش یافته است.

معاون امور گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش سرانه مصرف قارچ در کشور گفت: با توجه به فواقد قارچ و سرانه مصرف این محصول در کشور وزارت جهاد کشاورزی از طریق انجام اطلاع‌رسانی عمومی به دنبال بالا بردن سرانه مصرف تا 4 کیلوگرم است.

عصمتی افزود: برای بهبود شرایط صادراتی این محصول نیز امیدواریم هر چه زودتر پایانه صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی در کشور ایجاد شود که این امر به طور قطع در توسعه صادرات محصولات این بخش نیز تاثیرگذار  است.

وی با اشاره به سفر هیئت‌های تجاری عالیرتبه خارجی به ایران گفت: در این سفرها و مذاکراتی که با نمایندگان کشورهای خارجی انجام می‌شود به موضوع صادرات قارچ نیز توجه ویژه می‌شود.

معاون امور گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های ما برای حمایت از تولید قارچ در کشور ایجاد «صندوق حمایت از قارچ» ا ست که 51 درصد مالکیت آن به بخش خصوصی و 49 درصد آن متعلق به بخش دولتی است.

عصمتی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به تعامل صورت گرفته با انجمن قارچ امیدواریم که ایجاد صندوق قارچ به زودی محقق شود که نقش مهمی در نقدینگی تولیدکنندگان دارد.

* صادرات قارچ ایران نیازمند یارانه است

در ادامه این مراسم رنجبر عضو هیئت مدیره انجمن قارچ ایران با اشاره به بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل برای صادرات قارچ گفت: بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به اینکه قیمت فروش قارچ پایین اما هزینه‌های حمل و نقل بالاست از یارانه‌های صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند و ما نیز از دولت انتظار داریم که برای صادرات قارچ ایران یارانه صادراتی در نظر بگیرند.

وی با اشاره به قیمت تمام شده این محصول در کشور گفت: قیمت فروش قارچ در حال حاضر زیر هزینه‌های تمام شده است که برای رفع این مشکل باید به دو موضوع افزایش صادرات و بالا بردن سرانه مصرف قارچ و ارتقای فرهنگ مصرف این محصول در کشور کمک کرد.

به گزارش تسنیم، قارچ خوراکی به عنوان یک ماده پروتئینی مفید علاوه بر تامین نیاز غذایی افراد و ارزش تغذیه بالایی که دارد از منابع ارزشمند آب و خاک نیز کمترین استفاده را می‌کند و در واقع تولید این محصول از بازدهی مناسبی در مقایسه با سایر اقلام کشاورزی و حیوانی برخوردار است.

برای تولید قارچ خوراکی می‌توان از بقایا و ضایعات گیاهی و حیوانی مانند کلش گندم و کود مرغی استفاده کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.