۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
کد خبر: 373246

قدس آنلاین: عزیز شدن و عزت یافتن در میان مردم خواسته فطری بشر است که معصومان علیهم السلام با راهی آسان مسیر رسیدن به آن را نشان داده اند.

خدا این افراد را عزیز می کند

به گزارش قدس آنلاین، گذشتن از بدی ها و داشتن روحیه عفو به جای کینه ورزی و حس انتقام از صفات پسندیده و فضایل اخلاقی است که برکات فراوانی به همراه دارد.

رسول خدا (ص) فرمودند: «بهترين اخلاق دنيا و آخرت را به شما خبر ندهم؟ گذشتن از كسى است كه به تو ستم كرده و پيوستن با كسى كه از تو بريده و نيكى با كسى كه به تو بدى كرده و بخشيدن به كسى كه‏ تو را محروم ساخته.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «سه چيز از صفات خوب دنيا و آخرتند: گذشتن از كسى كه به تو ستم كرده و پيوست با آنكه از تو بريده و خويشتن دارى زمانى كه با تو نادانى كنند.»

و على بن الحسين عليهماالسّلام فرموده اند: «چون روز قيامت شود، خداى تبارك و تعالى پيشينيان و پسينيان را در يك سرزمين گرد آورد، سپس يك منادى فرياد كشد: اهل فضل كجايند؟ جماعتى از مردم برخيزند فرشتگان ايشان را استقبال كنند و گويند: فضل شما چه بود؟ گويند: ما به كسى كه از ما مي بريد مي پيوستيم و به آن كه ما را محروم مي كرد عطا مي كرديم و از كسى كه به ما ستم مي نمود، در مي گذشتيم، سپس به آنها گويند راست گفتيد، داخل بهشت شويد.»

رسول خدا (ص) فرمودند: «بر شما باد به گذشت، زيرا گذشت جز عزت بنده را نيفزايد، از يك ديگر بگذريد تا خدا شما را عزيز كند.»

همچنین، معتب گويد: موسى بن جعفر عليهما السّلام در باغ خرمايش بود و شاخه مي بريد، يكى از غلامان حضرت (ع) را ديدم دسته‏ئى از خوشه‏هاى خرما را برداشت و پشت ديوار انداخت، من رفتم و او را گرفته نزد حضرت (ع) بردم و گفتم: قربانت گردم، من اين غلام را ديدم كه اين خوشه‏ها را برداشته بود.

حضرت (ع) فرمودند: «فلانى!» غلام گفت: لبيك، فرمودند: گرسنه ‏اى؟ گفت نه، آقاى من! فرمود: برهنه‏ئى: گفت: نه، آقاى من! فرمود: پس چرا اين را برداشتى؟ گفت: اين را دلم ميخواست. فرمود: برو، اين خرما هم از تو، و فرمود او را رها كنيد.

و حضرت ابوالحسن (ع) فرمودند: «هر دو گروهى كه برابر شوند (به جنگ يكديگر برخيزند) آنكه گذشتش بيشتر است، نصرت يابد.»

و از امام باقر (ع) که فرمودند: «زن يهوديه ‏ئى را كه گوشت گوسفندى را مسموم كرده بود تا پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله بخورد، خدمت آن حضرت (ص) آوردند. فرمودند: «چه چيز تو را بر آن كار وا داشت؟» گفت با خود گفتم اگر او پيغمبر (ص) باشد زيانش نرساند و اگر پادشاه باشد، مردم را از او آسوده خواهم كرد. پس رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از او درگذشت.»

برگرفته از أصول الكافي، ترجمه مصطفوى، جلد ‏3

انتهای خبر/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یظ IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    حقیقتا این حدیث اخری خیلی جابه من خودم بارها دیدم اون کسی که گذشتش بیشتره برتری پیدا میکنه