قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف، خواستار بسترسازی برای تعامل هنرمندان صنایع دستی استان با نهادهای بین‌المللی و انتقال تجربیات جهانی به صنعتگران استان شد و گفت: جایگاه اقتصادی صنایع دستی باید بازتعریف شود.

  تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر توجه ویژه به ابعاد اقتصادی صنایع دستی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده در نشست هم‌اندیشی "صنایع دستی، صلح و خلاقیت" که همزمان با هفتمین اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف زمینه‌ساز تشکیل ستادی برای رونق و بازطراحی صنعت فرش و احیای حضور مجدد ایران در بازار جهانی فرش شده است.

وی با تاکید بر فراهم شدن زمینه تعامل موثر هنرمندان صنایع دستی استان با سازمان‌های بین‌المللی، پیشنهاد کرد به منظور ایجاد ارتباط مستمر بین هنرمندان و شورای جهانی صنایع دستی، دفتر دایمی این شورا در تبریز ایجاد شود.
جبارزاده گفت: آمادگی داریم که با ایجاد این دفتر هر ساله یک کاروان هنری از مبدا تبریز به اقصا نقاط دنیا راه‌اندازی کنیم تا هنرمندان و صاحبان صنایع دستی بتوانند هنر خود را به عنوان پیام صلح و دوستی عرضه کنند.
وی افزود: با توجه به این که هنرمندان در هیچ کشوری این توانایی را ندارند که محصولات خود را در بازارهای دنیا عرضه کنند لذا ما آماده‌ایم با راه‌اندازی کاروان‌های هنری این موضوع را مدیریت کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر انتقال تجربیات بین‌المللی در حوزه بازاریابی، بازارسازی و بازارداری صنایع دستی به صنعتگران استان، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته افزایش قیمت نفت، دولتمردان ما را از ارزآوری حاصل از صنایع دستی بی‌نیاز کرده بود و چه بسا این امر موجب فراموشی و از دست رفتن سهم ایران از بازار صنایع دستی شده بود.
وی افزود: برای برگشتن به بازار صنایع دستی، نیاز به بازاریابی و ایجاد بازارهای جدید و مدیریت بازارهای موجود است که در این زمینه علاقمند استفاده از تجربیات جهانی هستیم.
جبارزاده با تاکید بر توجه ویژه به ابعاد اقتصادی صنایع دستی، گفت: جایگاه صنایع دستی در اقتصاد کشورها به ویژه کشوری مثل ایران و استان آذربایجان شرقی که دارای هنرمندان زیادی است باید بازتعریف شود.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین در ابتدای سخنان خود به میهمانان خارجی شرکت‌کننده در اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در تبریز خیرمقدم گفت و با اشاره به برخی از جلوه‌های هنرهای دستی استان آذربایجان شرقی، افزود: تبریز، پیوندگاه صلح، خلاقیت و صنایع دستی است.
وی خاطرنشان کرد: آثار دست هنرمندان صنایع دستی، در واقع سفیر فطرت پاک انسانی است که جز به صلح و نوع‌دوستی و کرامت انسان‌ها از هر نژاد و قوم و زبانی فرمان نمی‌دهد.
جبارزاده اظهار داشت: تحقق و دوام رسالت و نقش‌آفرینی باارزش هنرمندان صنایع دستی، با خلاقیت آنان و مدیریت صحیح و روزآمد مدیران و سازمان‌های فعال در این عرصه میسر است و اگر جز این باشد رسالت هنرمندان صنایع دستی زیر چرخ‌های زندگی ماشینی از بین خواهد رفت.
گفتنی است هفتمین اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی از روز چهارشنبه 8 اردیبهشت به مدت سه روز در تبریز تشکیل یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.