۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 373702

مایکروسافت به دنبال روش‌های جدیدی برای ذخیره سازی بلندمدت اطلاعات است

مایکروسافت ۱۰ میلیون رشته مولکول DNA خرید 


مایکروسافت ۱۰ میلیون رشته مولکول DNA خرید 

 

 

بنابر گزارش منتشر شده توسط وب‌سایت بیزینس اینسایدر، شرکت مایکروسافت 10 میلیون رشته الیگونوکلئوتید (که در واقع مولکول‌های DNA تولید شده در محیط آزمایشگاهی هستند) را از استارت‌آپ سن‌فرانسیسکویی Twist Bioscience خریداری کرده است. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به دنبال بررسی هر چه بیشتر ایده استفاده از مولکول‌های DNA در جهت ذخیره‌سازی مقادیر عظیم اطلاعاتی است. بر خلاف دیسک‌های سخت، دیسک‌های بلوری و دیگر تکنولوژی‌های فعلی ذخیره‌سازی داده‌ها، DNA در مدت زمان هزار تا 10 هزار ساله، همچنان قابل استفاده خواهد بود. 

محققان مایکروسافت تخمین می‌زنند یک میلی‌متر مکعب از DNA بتواند یک اگزابایت (یا یک میلیارد گیگابایت) اطلاعات را در خود جای دهد. یافته‌های این تحقیق از آنجایی اهمیت دارند که با توجه به گسترش استفاده از دستگاه‌های دالکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند، رفته رفته بر تعداد عکس‌ها، ویدئوها، متون و فایل‌های صوتی مورد استفاده کاربران، در مقایسه با گذشته افزوده می‌شود.

Doug Carmean، محقق مایکروسافت در این خصوص می‌گوید:

" با توجه به اینکه حجم داده‌های دیجیتالی مورد استفاده ما به طور فزاینده رو به افزایش است، به روش‌های جدیدی برای ذخیره‌سازی بلندمدت و امن اطلاعات نیاز خواهیم داشت."

با این وجود، تکنولوژی یادشده هنوز راه زیادی تا به‌کارگیری در محصولاتی آماده ورود به بازار دارد و به این زودی‌ها شاهد حضور گوشی‌های هوشمند مجهز به DNA در بازار نخواهیم بود اما مایکروسافت عنوان کرده پتانسیل ذخیره‌سازی حجم فراوان داده‌ها، قطعا در مولکول‌های DNA وجود دارد. این در حالی است که Twist Bio در پاییز گذشته، با موفقیت رمزگذاری 100 درصدی اطلاعات مورد نظر خود و بازیابی آن‌‌ها به‌واسطه بهره‌گیری از DNA را انجام داد. 

Twist Bioscience که DNA های ویژه ذخیره‌سازی داده‌ها را تولید می‌کند در کنفرانس خبری خود اعلام کرده هزینه‌های مورد نیاز برای استفاده از این تکنولوژی، روند نزولی به خود گرفته‌اند. این شرکت تاکنون موفق شده 131 میلیون دلار از سرمایه‌گذارنی مانند بوریس نیکولیچ و البته یکی از مشاوران بیل‌گیتس در بنیاد بیل و ملیندا گیتس جمع‌آوری کند.

منبع :‌ آی تی ایران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.