دولت براي كاستن از بار وظايف و مسئوليت خود، برخي امور خود را به شوراها واگذار كرده و به مسائل كلان كشور بپردازد.

دولت برخي امور خود را به شوراها واگذار كند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، غلام مهدي حقدل، در ديدار با معاون حقوق بشر و امور بين الملل وزارت دادگستري افزود: تاسيس شوراهاو آغاز فعاليت آنها باعث شد كه دولت ها فارغ از امور شهري به مسائل كلان بپردازند و شوراها نيز توانستند به خوبي از عهده اين وظيفه برآيند.
وي بيان كرد: اگر نظام شورايي شكل نمي گرفت، بخش عظيمي از بودجه دولت بايد صرف اداره شهرها مي شد و اين در حالي است كه به بركت حضور 16 ساله شوراها، امروز اين نهاد مردمي با اتكا به توان شهرداري ها و شناخت ظرفيت هاي پنهان و آشكار شهرها، هر سال چندين هزار ميليارد ريال بودجه در بخش هاي مختلف عمراني، شهرسازي، فرهنگي و خدماتي هزينه مي كنند.
حقدل ادامه داد: در زمان آغاز فعاليت شوراي اول شيراز (نهم ارديبهشت 78)، بودجه شهرداري شيراز 170 ميليارد ريال بود اما امروز بودجه شهرداري به بيش از 30 هزار ميليارد ريال رسيده كه اين رقم سه برابر بودجه استان فارس است.
او بيان كرد: اين امر خود نشان دهنده توان، ظرفيت، نقش و جايگاه شوراها در اداره امور است.
وي گفت: حضور شوراها باعث شد كه مسائل فرهنگي - اجتماعي شهرها هم به شرايط مطلوب تري برسد چرا كه بسياري ازمشكلات و آسيب هاي اجتماعي گريبانگيرشهرها بود و شهرداري ها هم خود را موظف به رفع آنها نمي دانستند اما شوراها با رويكرد فرهنگي و تدوين بودجه اختصاصي و تاكيد بر تقويت زيرساخت هاي لازم، زمينه را براي رسيدگي به مسائل فرهنگي و اجتماعي فراهم كردند.
رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز گفت: مهمترين مصوبه شوراي شهر شيراز در اين زمينه، راه اندازي بسيج جمع آوري گدايان و معتادان از سطح شهر و احداث اردوگاه اسكان آسيب ديدگان اجتماعي با 40 ميليارد ريال اعتبار بود.
حقدل ادامه داد: آموزش هاي شهروندي هم كه سال ها در اداره شهرها مورد غفلت واقع شده بود، امروز با روشن شدن اهميت اين موضوع در شكل گيري زندگي اجتماعي مردم، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است و انتظار مي رود با همكاري سه جانبه شورا، شهرداري و وزارت دادگستري به حد مطلوب تري برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.