قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست : «صبح‌بخیر ایران» نام یکی از برنامه‌های صبحگاهی تلویزیونی است که سال‌هاست هر روز از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود. لحن مجریان این برنامه به لحن محاوره مردم نزدیک است.

  بازگشت قدیمی‌ترین برنامه صبحگاهی تلویزیون به آنتن

صبح بخیر ایران از سال۱۳۷۳ با اجرای اقبال واحدی فعالیت خود را آغاز کرده است و سال‌هاست که مهمان صبحگاهی مخاطبان شبکه ملی است.
این برنامه به نوستالژی مشترک چند نسل از ایرانیان تبدیل شده است و بسیاری از ما از کودکی تا بزرگسالی‌مان را با تصویر صبحگاهی صبح بخیر ایران، با سفرهای واحدی به سراسر کشور، اجرای مسلط و بدون تپق زدن نظام اسلامی و با آیتم‌های مختلف این برنامه پشت سر گذاشته‌ایم. برنامه‌ای که سال‌ها به یکی از مراجع انتقال گلایه‌ها، مشکلات و درددل‌های مردم سراسر کشور به مسؤولان دولتی و معرفی جاذبه‌های گردشگری و مناطق کمتر دیده شده ایران تبدیل شده بود، امروز دوباره با تغییراتی تازه روی آنتن است.
این برنامه چهارماهی است که با ساختاری جدید به تهیه‌کنندگی احسان نیلی دوباره فعالیتش را آغاز کرده است. با این تهیه‌کننده به انگیزه پخش دوباره و تغییرات این برنامه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

 مخاطبان این سری از برنامه صبح بخیر ایران شاهد تغییراتی در آن هستند، از تغییردر دکور تا آیتم‌های مختلف و... آیا برای تغییرات کیفی هم برنامه‌ای داشته‌اید؟
 ما سعی کردیم بعد از چند ماه توقفی که در برنامه صبح بخیر ایران پیش آمده بود در این سری جدید یکسری تغییرات ساختاری داشته باشیم. تغییراتی که چه به لحاظ فضای برنامه، اجرا و حتی آیتم‌ها نسبت به دوره‌های پیش از این، برای مخاطبان ملموس است.
ضمن اینکه ما تأکید داریم که مجریانمان در طول برنامه براساس متن صحبت کنند و از بداهه‌گویی فاصله بگیرند. در یک کلام خواسته‌ایم که برنامه ازابتدا هفته تا انتها سیر مشخصی داشته باشد.

 گفتید که در این سری، اجرای مجریانتان کاملاً مبتنی بر متن است. این تصمیم با توجه به مشکلاتی که برنامه‌های زنده پیش از این داشته گرفته شده است یا سیاست کلی برنامه به این شکل تعریف شده است؟
نه، به مشکلات پیش از این ربطی ندارد. در هر برنامه زنده‌ای ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید.
اصلاً استاندارد برنامه‌سازی این است که مجری متن داشته باشد. این طبیعت هر برنامه‌ای است. باید برای هر برنامه‌ای یک دستور کار وجود داشته باشد و من حتی تأکید دارم که مجری متن را حفظ نکند و ابایی از این نداریم که مجری تمام مدت برگه‌هایی متن برنامه را در دست داشته باشد.

 در سری‌های گذشته برنامه صبح بخیر ایران شاهد حضور چندین مجری در این برنامه بودیم؛ حضور چهره‌های متفاوتی که روزانه اجرای برنامه را برعهده داشتند. چرا در این سری از این قاعده پیروی نکرده‌اید؟
بله، در سری‌های قبل چهره‌های متفاوتی از مجریان را در برنامه داشتیم اما در این سری من تأکید داشتم که برنامه باید یک مجری مستمر داشته باشد، چون معتقدم یک برنامه با مجری‌اش شناخته می‌شود.
البته الان هم دو- سه مجری در این برنامه حضور دارند ولی هر کدام تعریف خودشان را دارند و در هر روز برنامه در بخش‌های خودشان حضور دارند.
 این برنامه در طول این همه سال از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون بوده است. در سری جدید چه تمهیداتی اندیشیده شده است که همان میزان مخاطبان تلویزیون را داشته باشد؟
این برنامه شناخته شده‌ترین و قدیمی‌ترین برنامه تلویزیون است. هر برنامه‌ای ممکن است در هر زمانی مخاطبان متفاوتی داشته باشد و اینکه بگویم یک برنامه زمانی پرمخاطب بوده و زمانی مخاطبانش را از دست داده، بر اساس خیلی موارد دیگری اتفاق می‌افتد که اصلاً در اختیار ما نیست.
مخاطبان یک برنامه صبحگاهی، هر چند هم که تمام ویژگی‌های لازم را داشته باشد با یک برنامه آخرشبی قابل قیاس نیست. حجم مخاطب یک برنامه شبانگاهی طبیعی است که بیشتر از برنامه‌های صبحگاهی باشد. در هر حال باید براساس حجم مخاطب همان ساعت سعی در بهتر شدن داشته باشیم.
 
 دراین برنامه که طبق گفته خودتان باکس کلی برای یک مدت طولانی برایش تعریف کرده‌اید جایی هم برای تأمین نظر مخاطبانتان قرار داده‌اید؟
بله، ما بر اساس ذائقه مخاطبانمان یکسری برنامه‌هایی را مثل باکس موسیقی که از نوروز اضافه شده است، طراحی و اجرا کرده‌ایم. به هر جهت باید نظر مخاطب تأمین شود، هر چند ممکن است نتوانیم نظر همه را یک جا تأمین کنیم ولی سعی می‌کنیم یک روز یک طیف را در نظر بگیریم یک روز یک طیف دیگر را، ولی به هر جهت این برنامه برای مخاطب تهیه و تولید شده است نه دل خودمان. عامه مخاطبان برای ما خیلی مهم هستند. ما حتی سعی می‌کنیم با پاسخ مکتوب به پیامک‌های مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی این ارتباط را حفظ کنیم.

 درچند ساله گذشته هر چند با رشد سریع شبکه‌های مختلف تلویزیونی و تعاریف گوناگون‌شان باز هم با ریزش قابل توجهی از مخاطبان روبه‏رو بوده‌ایم. چرا؟
در این قضیه چیزی که خیلی تعیین‌کننده و تأثیرگذار است، شرایط مالی سازمان است که در این سه چهار سال اخیر خیلی بحرانی بود. طبیعی است وقتی بودجه سازمان اندک باشد، کیفیت برنامه‌ها هم به شکل محسوسی افت می‌کند. با این همه اما تمام همکاران سعی کرده‌اند با این بضاعت کم هم آنتن را سر پا نگه دارند. امیدوارم که این قضیه بزودی بهبود پیدا کند و کیفیت برنامه‌ها هم به دوران گذشته برگردد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.