سخنگوی وزارت خارجه ایرن گفت: جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌های سیاسی عراق را به آرامش و ایجاد فضای مناسب برای حل و فصل مسائل جاری این کشور از طریق گفت‌وگو و تفاهم سیاسی فرامی‌خواند.

دعوت به آرامش همه طرف‌های سیاسی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران با اشاره به سفر سه روزه رئیس جمهور کره جنوبی به تهران عنوان کرد: چهار وزیر وبیش از ۲۳۰ تاجر، بازرگان و فعال بخش‌‌های اقتصادی ایشان را در این سفر همراهی می‌کنند.

وی اضافه کرد: قرار است ۴۴ تفاهمنامه بین ۲ کشور به امضا برسد که ۲۰ تفاهمنامه در حضور روسای جمهور ۲ کشور به امضا می‌رسد و بقیه تفاهمنامه‌ها در چارچوب‌های تجاری و اقتصادی بین فعالان تجاری به امضا خواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از ملاقات رئیس جمهور کره جنوبی با مقام معظم رهبری خبر داد.

جابری‌انصاری همچنین گفت که رئیس کابینه و وزیر خارجه ترکمنستان ۱۸ اردیبهشت ماه در راستای فعال سازی مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف به تهران سفر می‌کند.

 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین تحولات در مناسبات تهران و اتاوا و دیدار نمایندگان دو کشور برای از سرگیری رابطه عنوان کرد: قطع رابطه بین دو کشور تصمیم دولت قبلی کانادا بوده که تصمیم غیر منطقی و غیر منطبق با منافع دو کشور و طرف کانادایی بود.

وی افزود: در شرایط جدید سیاسی در ایران و بعد از برجام، دولت جدید کانادا آمادگی و علاقه‌مندی خود را برای اعاده روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران اعلام کرد و بر این اساس بین دو کشور توافق شد که گفت‌وگوهایی صورت گیرد که نخستین دور این گفت‌وگوها اخیرا بین نمایندگان دو کشور در نیویورک برگزار شد.

جابری‌انصاری با بیان اینکه روند اعاده روابط یک روند زمانبر خواهد بود و مبتنی بر قواعد اساسی در روابط بین کشورها که احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است، این مسیر ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی اعلام کردیم با توجه به تغییر دولت در کانادا و تغییر آشکار سیاست‌های دولت کانادا و علاقه‌مندی دولت جدید کانادا به اعاده روابط و همکاری‌ها بین ۲ کشور ما هم آمادگی داریم در این مسیر حرکت کنیم و گفت‌وگوها در همین چارچوب بین دو کشور آغاز شده ولی قاعدتا زمانبر خواهد بود.

 سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحولات اخیر در عراق و حمله به پارلمان این کشور و موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نیز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌های سیاسی عراق را به آرامش و ایجاد فضای مناسب برای حل و فصل مسائل جاری این کشور از طریق گفت‌وگو و تفاهم سیاسی فرامی‌خواند.

وی افزود: معتقدیم حفاظت از روند سیاسی و دستاوردهای سیاسی ملت عراق در طی سال‌‌های گذشته و همچنین التزام نسبت به حاکمیت قانون در عراق، ضامن تحکیم ثبات و تدام توسعه و تحکیم وفاق ملی در عراق است و امیدواریم مسائل جاری عراق با درایت دولت، ملت و جریان‌های سیاسی و رهنمودها و ارشادات مراجع تقلید به نفع آحاد ملت حل و فصل شود و زمینه‌های تحقق عزم ملی برای مبارزه و رویارویی همه جانبه با تروریسم و فساد به عنوان مطالبات عمومی مجموعه گروه‌ها، جریان‌ها و اجزای مختلف ملت عراق و نخبگان این کشور فراهم شود.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تمرکز بر این دو مسئله اصلی که دو مسئله روز عراق است، مبارزه با تروریسم و مبارزه با فساد، نیازمند گفت‌وگوهای جدی بین همه جریان‌‌های سیاسی و احزاب و گروه‌های عراقی است.

وی گفت: ایران هم ابراز امیدواری می‌کند که هر چه سریع‌تر زمینه این گفت‌وگوها و توافقات سیاسی بین این جریان‌ها فراهم شود و هم اعلام آمادگی می‌‌کند که از همه ابزارها و روابط خود برای تسهیل این گفت‌وگوها و حصول آن به نتیجه استفاده کند.

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص پناهجویان ایرانی در خارج از کشور با بیان اینکه متاسفانه حوادث تلخی در روزها و هفته‌های اخیر در مورد پناهجویان ایرانی در کشورهای مختلف به وجود آمد که دردآور و تأسف‌آور است، گفت: امیدواریم با استمرار برنامه‌های توسعه‌ ملی در جمهوری اسلامی همه اتباع کشور احساس زندگی همراه با کرامت، رفاه و تأمین نیازهای طبیعی خودشان را هر چه بهتر و بیشتر داشته باشند و اساساً زمینه‌های به وجود آمدن چنین مسائل و انتخاب‌های اشتباهی توسط برخی از اتباع ما فراهم نشود.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که در مسیر بر‌نامه‌های ملی ایران، اهتمام به این موضوع در دستورکار دولت ایران است، اظهار داشت: در معالجه مشکلاتی که برای برخی پناهجویان ایرانی به وجود آمده، مجموعه اقداماتی در سطوح سیاسی در رایزنی‌های وزیر خارجه و مقامات این وزارتخانه انجام شده و علاوه بر آن در گفت‌وگوها در سطوح کنسولی توسط مسئولان بخش کنسولی وزارت خارجه، این موضوع بین ایران و تک تک کشورهایی که در معرض این موضوع هستند، برای تحقق حقوق طبیعی این پناهجویان در دستور کار است.

جابری‌انصاری ادامه داد: متاسفانه برخی دولت‌ها با مواضع غیراصولی و  غیر منطبق با واقعیات در ارتباط با مسائل مرتبط با حقوق بشر و صحنه پردازی‌ها و تصاویر جنجالی که ارائه می‌کنند، زمینه حرکتی را از سوی تعدادی از اتباع کشورهای دیگر فراهم می‌کنند و بعد خود آن کشورها در معرض مشکلات مربوط به پناهجویان قرار می‌گیرند و در مواجهه با مشکلی که خودشان با برخی سیاست‌های اشتباهاتشان در شکل‌گیری و تشدید آن نقش داشتند، با سیاست‌های اشتباه‌تری مواجهه با این موضوع را دستور کار قرار داده‌اند که به برخی فجایع و مصیبت‌های انسانی منجر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: دولت ایران و وزارت امور خارجه در این چارچوب تمامی تلاش‌ها و اقداماتش را برای بهبود این وضعیت و پایان دادن به این وضعیت خاص در پیش گرفته و انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه به نظر می‌رسد وزارت خارجه در قبال موضع‌گیری‌های خصمانه برخی کشورها از جمله عربستان موضع قاطعی اتخاذ نکرده است، گفت: ما در تعامل با سیاست کشورهایی که به دنبال تشدید درگیری‌ها با ما هستند، یک محدودیتی داریم که به هیچ وجه در زمین بازی طرف مقابل نباید بازی کنیم.

جابری‌انصاری با بیان اینکه این محدودیت در فضای داخلی ما به این تفسیر می‌شود که به نوعی کوتاه آمدیم یا اقدامات و مواضع قاطع‌تری که باید اتخاذ بکنیم، نکردیم، یادآور شد: در حالی که یک سیاست مبتنی بر انفعال و کوتاه آمدن هنگامی رخ می‌دهد که امری بر یک بازیگر تحمیل شود، در حالی که این سیاست ما هوشمندانه مبتنی بر انتخاب بوده است.

وی اضافه کرد: ممکن است این برداشت در افکار عمومی محل مناقشه باشد. البته ما از بحث‌های فکری در محافل فکری و سیاسی کشور در زمینه گزینه‌های فراروی ما در سیاست خارجی استقبال می‌کنیم، اما زمانی سیاستی مبتنی بر انتخاب و برداشت از واقعیات اتفاق می‌افتد، نمی‌توان آن را سیاست غیرقاطعانه و منفعلانه نامید.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما تعمد داشتیم در زمین بازی برخی از کشورها که به دنبال تشدید تناقض‌ها و رویارویی‌های حتی مستقیم بین خودشان و ایران هستند، حرکت کنیم، ولی منافع کشور را دنبال و اهداف راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه و سیاست‌ها و منافع خود را دنبال کنیم.

جابری‌انصاری اضافه کرد: نحوه تنظیم ادبیات سیاسی و تنظیم اقدامات مختلف مبتنی بر نیازهای و قرائت از تحولات است و انتخاب‌هایی که از سوی سیاستمداران و دولت منتخب مردم صورت می‌گیرد. طبیعی است کسانی که انتقاد دارند انتقادشان محترم است و به جای خود در بررسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اما سیاست‌های کشور براساس قرائت از تحولات، احساس نیازهای مختلف و راهبردها و هدف‌گیری‌های کشور اتخاذ می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جوجه را آخر پاییز می‌شمرند، افزود: دولت‌هایی که همه هستی و موجودیت نظام‌های سیاسی خود را در تشدید درگیری‌ها و تناقض‌های درون منطقه‌ای گذاشته‌اند، دیر یا زود مجبور به تسلیم در برابر واقعیات زمانه خود خواهند بود و تلاش برای جلوگیری از روند طبیعی تحولات در منطقه ما، نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت.

جابری‌انصاری گفت: ما به عنوان ملت ایران معرکه‌های خودمان را در طول تاریخ با نفس طویل و طولانی با آرامش مدیریت کردیم و با احساسات، نفرت‌ها و سیاست‌های مبتنی بر برداشت‌های آنی و لحظه‌ای سیاست‌های خود را تنظیم نمی‌کنیم.

وی افزود: بر مدار تدبیر و عقلانیت و منطقی که اتخاذ کردیم در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران، سیاستمان را دنبال خواهیم کرد و روند طبیعی نتایج تحولات نشان خواهد داد که علی‌رغم گرد و غبارها و سر و صداهایی که زودگذر خواهد بود، در نهایت این مسیر طبیعی رودخانه تحولات منطقه و سیاست‌های کشورهای ماندگار که با احساس استغناء و اعتماد به نفس سیاست‌های خود را در درازمدت دنبال می‌کنند، در جهت منافع ملت‌های آنها و ملت‌های منطقه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.