قدس آنلاین: مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: با وجود تلاش‌هایی که انجام شده هنوز نتوانسته‌ایم دفاتر ازدواج را مجاب کنیم مشاوره‌‌ ژنتیک پیش از ازدواج اجباری باشد.

 دانشگاه علوم پزشکی در غربالگری شنوایی و بینایی با ما همکاری نمی کند

حمیدرضا پوریوسف که در آیین پایانی کارگاه ارزشیابی برنامه‌‌ آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها سخن می گفت، افزود: ثبت احوال نیز باید راهکاری بیابد تا والدینی که برای دریافت شناسنامه به این اداره مراجعه می‌کنند گواهی غربالگری شنوایی سنجی را از بهزیستی دریافت کرده باشند.
وی همچنین از آنچه به عنوان چالش در برنامه‌های پیشگیری این نهاد نام برد یاد کرد و گفت:‌چالش اصلی ما با دانشگاه علوم پزشکی است که برنامه‌های غربالگری شنوایی و بینایی بهزیستی را که سالانه صدها نفر را از ابتلا به معلولیت بینایی و شنوایی نجات می‌دهد به رسمیت نمی‌شناسد و با آن همکاری ندارد.
وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های پیشگیری بهزیستی، تخصصی و علمی است و آماده‌ایم هر نهادی که بخواهد، بر فرایند اجرای این برنامه‌ها نظارت داشته باشد و سطح علمی و تخصصی برنامه‌ها را از نزدیک ببیند.
وی گفت: پیشگیری یک کار گروهی است و همه دستگاه‌ها باید برای تحقق آن کمک کنند.
وی با بیان اینکه اگر مشاوره‌ ژنتیک در سطح جوانان در شرف ازدواج اجباری شود تا حد زیادی در تولد فرزندان سالم مؤثر است.
وی یادآور شد: در طرح‌های غربالگری شنوایی‌سنجی و آمبلیوپی، بهزیستی توانسته به نتایج خوبی در زمینه‌ پیشگیری از معلولیت دست یابد، اما شرط اجرای کامل این برنامه‌ها آن است که دستگاه‌های مرتبط و همکار از جمله دانشگاه علوم پزشکی و قوه قضاییه، همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، اجرای برنامه‌های پیشگیری و غربالگری معلولیت را کارآمد و زمینه‌ساز ارتقای سلامت اجتماعی و مؤثر توصیف کرد و گفت: کاهش ورودی‌های بهزیستی در یکی دو سال گذشته آغاز شده و درصد معلولیت‌هایی که بروز جدی دارند در استان رو به کاهش است.
پوریوسف همچنین از تسهیلگران برنامه «سی‌بی‌آر» به عنوان نیروهای مستعد و مرتبط با موضوع معلولیت و توانبخشی در محیط‌های روستایی یاد کرد و گفت: وجود هزار تسهیلگر در خراسان رضوی، ظرفیت بسیار بزرگی برای بهره‌وری در زمینه اجرای طرح‌های آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها هستند.
وی خاطر نشان کرد: در یکی از شهرستان‌ها که معلولیت ذهنی در آن نسبتا آمار بالایی دارد، کار غربالگری ژنتیک این معلولیت را با کمک شبکه تسهیلگران سی‌بی‌آر در سطح خانواده‌ها انجام دادیم و به نتایج بسیار خوبی رسیدیم که می‌تواند الگوی عملیاتی برای سایر شهرستان‌ها و استان‌ها قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.