مقامات حزب حاکم ترکیه می‌گویند بزودی کنگره‌ای فوق‌العاده برای انتخاب رئیس جدید حزب (که هم‌زمان نخست‌وزیر هم هست) برگزار می‌شود اما احمد داوود اوغلو قصد نامزدی دوباره ندارد و این به معنای پایان کار اوست.

پایان اوغلو در نخست‌وزیری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، چند مقام مسئول بلندپایه در حزب «عدالت و توسعه»، حزب حاکم در ترکیه روز چهارشنبه (4 می) از برگزاری کنگره فوق‌العاده این حزب تا چند هفته آتی خبر دادند که قرار است در آن رهبر جدید حزب انتخاب شود.

به گفته این مسئولان که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کردند، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر و رهبر فعلی حزب‌، قصد ندارد مجددا نامزد ریاست حزب شود و این به معنای پایان کار داوود اوغلو در مقام نخست‌وزیری است.

رویترز نوشت: سه نفر از مسئولان بلندپایه حزب، تأیید کردند، احمد داوود اوغلو این تصمیم را پس از جلسه یک ساعت‌ونیمه خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گرفته است.

طبق گزارش رویترز، تنش میان نخست‌وزیر و رئیس جمهور ترکیه طی هفته‌های اخیر آشکار شده بود و این تصمیم داوود اوغلو ترکیه را که این روزها درگیر تنش‌های امنیتی است، به سوی بلاتکلیفی سیاسی سوق می‌دهد.

جانشین‌های احتمالی داوود اوغلو

سه منبع نزدیک به ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده‌اند که جانشین‌ احتمالی داوود اوغلو «نومن کرتولموس» سخنگوی دولت، «بکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه، «بینالی ایلدیریم» وزیر حمل و نقل یا «برات آلبایراق» وزیر انرژی ترکیه و داماد اردوغان است.

رویترز گزارش کرد، رهبر کنونی حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 تاکنون، ریاست ترکیه را برعهده دارد، همچنین بعنوان نخست‌وزیر کشورش نیز فعالیت داشته است و کناره‌گیری احتمالی او در حالی آشکار شده که ترکیه با افزایش چالش‌های امنیتی مواجه است و در جنوب شرقی این کشور با گروه کردهای «پ.ک.ک» درگیر است.

اتحادیه اروپا نیز از ترکیه خواسته است تا از سیل عظیم آوارگان که از طریق ترکیه به سوی اروپا روانه می‌شوند و اروپا را با بدترین بحران پناهجو از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون مواجه کرده‌اند، جلوگیری کند.

تشدید اختلافات میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه و احتمال کناره‌گیری داوود اوغلو موجب سقوط ارزش لیر ترکیه مقابل ارزهای خارجی شده است. 

برگزاری کنگره فوق‌العاده حزب، تا اوایل خرداد

یکی از مقامات حزب عدالت و توسعه می‌گوید که کنگره فوق‌العاده احتمالاً حداقل تا 21 ماه مه (اول خردادماه) و حداکثر تا 6 ژوئن (17 خرداد)، اولین روز از ماه رمضان، برگزار خواهد شد.

این مقامات می‌گویند که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تأکید دارد که در رأس دولت نباید خلأ قدرت وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.