۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 376776

وزیر امور خارجه گفت: برای پیگیری سیاست خارجی نیازمند همدلی و همکاری بین قوا هستیم.

 نمایندگان محرم سیاست خارجی دولت هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش فرایند قانونگذاری، چالش‌ها و راهکارها در سخنانی گفت: امیدوارم که همه ما در کنار شما خادمانی برای این مردم خوب و ارزشمند که همواره با حضورشان برای ما و کشور قدرت و اقتدار در صحنه بین‌المللی آفریده‌اند، باشیم.

وی افزود: به باور ما و براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی موضوعی فراجناحی و ملی است و ما باید در سیاست خارجی و در جهت تعامل مقتدرانه و عزتمندانه باید براساس این اصل اساسی حرکت کنیم.

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی باید در خدمت پیشبرد اهداف نظام در سطح منطقه و جهان و نیز منافع ملی باشد، اظهار داشت: سکاندار سیاست خارجی کشور، شخص رهبر معظم انقلاب و نقش برجسته ایشان در زمینه قانونی و عملیاتی کاملا مشهود است.

ظریف با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی ملتزم و معتقد به دستورات و نظرات رهبر معظم انقلاب بوده و هستیم گفت: مابقی مدتی که در این مسئولیت خواهم بود حتما مهمترین اصل برای ما اجرای نظرات و منویات رهبر معظم انقلاب بوده و خواهد بود.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم که برای پیشبرد سیاست خارجی نیاز به همراهی و همفکری و همدلی بین تمام قوا افزود: البته ضرورت دارد که از نقش برجسته مجلس و رئیس مجلس در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در دوره نهم مجلس سپاسگذاری کنم، مجلس این امکان را فراهم کرد که سیاست خارجی را در موضوع دشوار برجام پیش ببریم. 

وزیر خارجه خطاب به منتخبین مجلس دهم تاکید کرد: شما هم که مسئولیت برگزیده شدن از طرف مردم را به دوش دارید، تقاضا می‌کنم یار و یاور ما در سیاست خارجی باشیم، ما هم اطمینان می‌دهیم که در همه حوزه‌های سیاست خارجی شما را محرم بدانیم.

ظریف اضافه کرد: امروز قدرت اشکال و روش‌های مختلف و قابل استفاده‌ای دارد و دیپلماسی عمومی یکی از ابزارهای قدرت و نفوذ است.

وی با تاکید بر اینکه از طریق دیپلماسی پارلمانی می‌توانیم دموکراسی را نیز نشان دهیم، افزود: اولین حوزه‌ای که با مجلس دهم همکاری خواهد کرد دیپلماسی پارلمانی، گروه‌های دوستی و حضور فعال مجلس در بین‌المجالس اسلامی و آسیایی است و ما در خدمت شما خواهیم بود که از تخصص و امکانات کارشناسان وزارت خارجه که سرمایه اصلی ما هستند استفاده کنیم.

وزیر خارجه افزود: بحث همفکری و استفاده از نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان در سیاست خارجی همواره از اصول اساسی ما بوده است و ما آن را مدنظر داریم؛ همفکری ما باید برای ایجاد جبهه واحد مستقل برای پیشبرد سیاست خارجی باشد که این موضوع در حوزه سیاست خارجی حائز اهمیت است.

ظریف تصریح کرد: ممکن است تقابل دیدگاه‌هایی وجود داشته باشد اما در برابر طرف مقابل باید جبهه مستحکم داشته باشیم و در برابر اقدامات زورمندانه آنها یکپارچه سیاست خود را پیش ببریم.

وی ادامه داد: ما زمانی که در صحنه بین‌المللی حاضر می‌شویم باید این  امکان را داشته باشیم که به حمایت از همه اقشار ملت اتکا کنیم؛ ما باید از درک نخبگان کشور از حضور در صحنه بین‌المللی مطمئن شویم؛ ما باید مطمئن شویم که این نکاتی که ما در عرصه بین‌الملل مطرح می‌کنیم دستاویز اختلافات قرار گیرد. ما در حد توان خودمان در خدمت خواهران و برادران در مجلس دهم خواهیم بود. امیدواریم از نظرات و حمایت‌های شما بهره‌مند شویم.

وزیر خارجه در ادامه یکی از اولویت‌های آینده را اجرای صحیح برجام دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعات مطرح امنیت در منطقه پیرامونی و تضمین مقابله هماهنگ با خطر افراط و تروریسم است که امروز منطقه را به خودش مشغول کرده است به طوری که خبرهای نگران‌کننده‌ای به گوش می‌رسد و اگر حکام منطقه به این خبرها توجه کنند می‌بینند که خودشان بیش از هر کس در خطر افراط و تروریسم قرار دارند.

ظریف همچنین برجام را یک ضرورت تاریخی برای کشور دانست و افزود: برجام شرایط ویژه کشور با نظر رهبر معظم انقلاب بود و نتایج آن این بود که در برابر 6 قدرت جهانی شرایطی پدید آمد که هیچ کس امروز در دنیا نمی‌گوید که ایران در برجام ضرر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قبل از برجام شرایط ویژه ای برای کشور ایجاد شده و فروش نفت کاهش یافته بود، گفت: طرف مقابل مصوباتی برای تحریم ما داشت به طوری که امکان دریافت دارایی‌ها وجود نداشت و تقریبا می‌توان گفت تنها پول نقدی که وارد کشور شد از طریق توافق ژنو صورت گرفت و این نکات قابل فراموش شدن نیست. اینکه برجام در چه شرایطی واقعیت پیدا کرد را باید در نظر داشته باشیم اما باید طرف مقابل در برابر تعهداتش مسئول بدانیم و آنها را برای اجرای تعهداتشان تحت فشار قرار دهیم؛ وظیفه ما نیز ایجاد بیشترین فشار به طرف مقابل برای تضمین اجرای تعهداتش است.

وزیر خارجه ادامه داد: ما آنکه در صحنه بین‌الملل بیان می‌کنیم برای این است که اطمینان پیدا کنیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل کرده است یا خیر.

ظریف تصریح کرد: برای ایجاد فضای مناسب در صحنه بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری باید توجه کنیم که دشمنان و بدخواهان ایران و صهیونیست‌ها به شدت به دنبال القای فضای ناامن در ایران هستند، آنها به دنبال این هستند که سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در ایران بترسانند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: ما باید یکصدا به دنیا اعلام کنیم که ایران امن‌ترین، بهترین و سودآورترین کشور برای سرمایه‌گذاری در دنیاست. ما باید واقعیت امن بودن ایران را به دنیا نشان دهیم.

وزیر خارجه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان پیرامون اینکه ایران با هیچ کشوری جنگ ندارد، گفت: ما هم بر این نکته تاکید می‌کنیم و می‌گوییم که ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نبوده و نیستیم و آن را با صدای بلند به دنیا اعلام می‌کنیم. البته توانمندی دفاعی ما ارتباطی با هیچ فرد و کشوری نداشته و ندارد.

ظریف ادامه داد: علی‌رغم تفاوت‌های دیدگاهی که بین همه ما و به خصوص نمایندگان مجلس وجود دارد، که این نشان‌دهنده مردمسالاری دینی است، اما برای بیان واقعیت‌های کشور و پیشرفت آن باید یکدل و یکصدا باشیم که دستور رهبری معظم انقلاب نیز همواره همین بوده است. ما نباید کاری کنیم که صهیونیست‌ها با سرمایه‌گذاری وسیع می‌خواهند آن را انجام دهند.

 وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش به موضوعات منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران که امروز از زیر بار تحریم‌ها خارج شده و می‌تواند حضوری فعال در منطقه داشته باشد، بسیاری از کشورها از این موضوع ناراحتند و آنهایی که عادت کرده بودند در سایه ایران هراسی سیاست‌ها و اهداف خود را پیش ببرند، امروز پس از برجام می‌خواهند ایران را به عنوان خطر مطرح کنند.

وی با بیان اینکه خطر افراط و تروریسم در منطقه ما امروز به حدی است که دولت‌های عرب منطقه را تهدید کرده است، تاکید کرد: این دولت‌ها باید به جای مقابله با افراط‌گرایی تلاش می‌کنند که این را به تقابل شیعه و سنی و تقابل بین ایران و کشورهای عربی تبدیل و مسئله را منحرف کنند؛ وظیفه ما در این فضا این است که مانع شکل‌گیری یک شکل جدید ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در منطقه شویم و همزمان برای مقابله با افراط‌گرایی اقدام کنیم.

ظریف تصریح کرد: دیپلماسی ما برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه فعال است و ما باید با جدیت و آینده‌نگری و در جهت درک واقعیت‌های منطقه گام برداریم.

وزیر خارجه در پایان با بیان اینکه ما باید در مسیر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی که از برجام مهم‌تر است دقت به خرج دهیم و دچار احساسات نشویم، خاطرنشان کرد: امیدوارم مجلس آینده برای پیشبرد اهداف کشور و نظام و کمک به معیشت مردم بتواند نقش موثر و سازنده‌ای ایفا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.