سقوط نصفه و نیمه شهرک «خان طومان» به اندازه عملیات روانی و رسانه‌ای که روی آن انجام می‌شود بزرگ نیست.

عملیات روانی خان‌طومان حلب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، عصر روز جمعه 17 اردیبهشت، مخالفان مسلح به اصطلاح میانه‌رو در ائتلاف با تروریست‌های «جبهة النصره» و «جندالاقصی» حمله گسترده‌ و شدیدی را از چندین محور به شهرک «خان طومان» آغاز کردند که سرانجام این شهرک سقوط کرد.

گروه‌های مسلح می‌گویند این شهرک کاملا به دست آنها افتاده اما هنوز برخی منابع در سوریه می‌گویند که تسلط گروه‌های مسلح بر کل شهرک کامل نشده و حملات هوایی به مواضع آنان مانع تثبیت موقعیتشان در این شهرک شده است.

از روز گذشته و با اعلام این خبر، حجم وسیعی از شایعات و آمار غیر واقعی و تصاویر جعلی در شبکه‌های اجتماعی به طور سهوی در شبکه‌های اجتماعی کاربران ایرانی و به طور عمدی در صفحات تکفیری‌ها و معارضان سوریه منتشر می‌شود که بعضا آمار شهدای ایرانی را دهها تن اعلام کرده‌اند.

هنوز آمار رسمی اعلام نشده است و آنچه در برخی پایگاههای خبری داخلی مشاهده می‌شود صرفا گمانه‌زنی است. می‌طلبد خود را از بازی روانی جبهه رسانه‌ای سعودی، دور نگه داریم و در دام شایعات نیفتیم.

در این باره چندین نکته باید مورد توجه باشد:

نکته اول اینکه تروریست‌های ائتلاف جیش‌الفتح در طول شش ماهی که شهرک خان طومان به دست ارتش سوریه افتاده بود، بارها برای بازپس گیری این  شهرک اقدام کرده و هر بار با شکست رو به رو شده بودند.

ماه گذشته نیز تروریست‌های النصره با همکاری چندین گروهک دیگر به خان طومان حمله کرده بودند اما نیروهای ارتش سوریه با کمک حزب‌الله، نیروهای فاطمیون، نیروهای مقاومت عراقی و نیروهای ویژه مستشاری ارتش ایران، مقابل آن حمله شدید، با کمترین تلفات مقاومت کرده بودند در حالی که النصره با دادن تلفاتی (حدود 400 نفر) عقب‌نشینی کرده بود.

اما در مورد تعداد شهدای جبهه مقاومت در خان طومان، به گزارش جبهه رسانه‌ای معارضان سوری (المرصد السوری) 43 نفر از کشته‌ها متعلق به گروه‌های مسلح معارض است که حداقل یک نفر آن فرمانده بود (یعنی ابوعائشه الحموی به همراه چهار نیروی مهم دیگرش به نام‌های 1- أبو صطیف الأنصاری.2- أبو حسن الأنصاری.3- أبو حمزة الأنصاری. 4- حکیم الشوکانی) و 30 نفر آن متعلق به جبهه ارتش سوریه و نیروهای متحد آن است.

البته منابع میدانی مطلع به «بین‌الملل فارس»، گفتند که تعداد کشته‌های تروریست‌ها حدودا دو برابر رقمی است که خودشان اعلام کرده‌اند یعنی حداقل 75 نفر و شهدای جبهه مقاومت (مقاومت لبنان، فاطمیون و ...) کمتر از 10 نفر است که فقط سه نفرش از مستشاران ایرانی است.

رقم سه شهید در بین نیروهای ایرانی در حالی است که شایعات شبکه‌های تا رقم پانزده شهید نیز پیش رفته‌اند.

اما در مورد تعداد اسرا، شبکه «اسکای نیوز» که حامی مخالفان مسلح در سوریه است، می‌گوید پنج نفر از نیروهای حزب‌الله اسیر شده و دو نفر از مبارزان افغانستانی اما روز گذشته حزب الله اسارت نیروهایش در خان طومان را تکذیب کرد. مخالفان دیگر تعداد اسرا را پنج نفر اعلام کرده‌اند و برخی دیگر تعداد آنان را سه نفر گفته‌اند.

طبق اعلام منابع میدانی به گروه بین‌الملل فارس، تعداد درست اسرا، سه نفر است که دو نفر سوری از ارتش سوریه از اهالی حلب و یک نفر از نیروهای فاطمیون است. حال آنکه برخی منابع شایعاتی، از وجود چند ده اسیر از جبهه ارتش سوریه و متحدانش خبر می‌دهد که حتی مخالفان هم این شایعه را تصدیق نکرده‌اند.

به طور کل، به نظر می‌رسد، بزرگتر از درگیری‌ها و عملیات خان طومان، عملیات رسانه‌ای باشد که مخالفان سوریه روی آن انجام دادند و شایعاتی به مراتب بزرگتر از عملیات نظامی به راه انداختند.

اعلام آمار اولیه گسترده از شهدای ایرانی و سپس انتشار گسترده این خبر در شبکه‌های اجتماعی، یک نوع شیطنت رسانه‌ای است و باید ابعاد آن بررسی شود؛ چرا که در برخی محافل رسانه‌ای فضا به سمت سوء استفاده از تعداد بالای شهدای ساختگی می‌رود و بدخواهان نظام و مقاومت به دنبال موج سواری در این رابطه هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.