سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نتایج بررسی های كمیته ای كه به دستور رییس جمهوری برای موضوع ۲ میلیارد دلار دارایی ایران توقیف شده در آمریكا تشكیل شده بود، به شورای عالی امنیت ملی ارائه شده است.

نتایج بررسی های حقوقی ۲ میلیارد دلار به شورای عالی امنیت ملی ارائه شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی و در پاسخ به سوال ایرنا افزود: نتایج بررسی های این كمیته به رییس جمهوری ارائه شده و امروز در شورای عالی امنیت ملی مطرح می شود.
وی اظهار داشت:پس از جلسه شورای عالی امنیت ملی، نتیجه بررسی های این كمیته و اقداماتی كه صورت گرفته در قالب بیانیه ای ارائه خواهد شد.

**استفاده ابزاری از تروریسم در منطقه، عقیم است
خبرنگاری پرسید نماینده روسیه در سازمان ملل گفته كه انفجارها درعراق از ناحیه تركیه بوده است كه سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: سیاست مبتنی بر استفاده ابزاری در تروریسم در تحولات و بحران های منطقه سیاست عقیمی است كه به نتایج معكوس منجر می شود.
وی گفت: جریان های تروریستی درمنطقه مایل هستند اوضاع منطقه را بهم بریزند كه نقش آفرینی و قدرت گیری آن ها به نفع هیچ یك از بازیگران منطقه و حتی بین المللی نخواهد بود.
وی با بیان اینكه ممكن است در مقاطع خاص و كوتاه مدت وجود این جریان های تروریستی از سوی كشورهای مختلف مورد بهره برداری قرار گیرد، ادامه داد: اما این موضوع تبعات دراز مدت خواهد داشت و ایران همواره در گفت وگو و رایزنی با كشورهای منطقه بر این موضوع تاكید كرده است.
وی تصریح كرد: انتظار ما از دوستانه و همسایگان این است كه مسائل را مورد اهتمام قرار دهند و اجازه ندهند جریان های تروریستی كه به دنبال برهم زدن اوضاع منطقه هستند به اهداف خود برسند چرا كه این موضوع بر ضد منافع دولت ها و ملت های منطقه خواهد بود.
وی ادامه داد: امیدوارم این فهم مشترك نسبت به پدیده تروریسم كه در مسیر شكل گیری بین كشورهای منطقه است، حاصل شود و امكان برخورد و رویارویی درست با این پدیده فراگیر در منطقه و جهان فراهم شود و تروریست ها فضای تنفسی از مشكلات موجود در منطقه پیدا نكنند.

**سفر نخست وزیر ژاپن به تهران
جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: سفر نخست وزیر ژاپن در دستور كار این كشور است و تاریخ آن به محض نهایی و قطعی شدن به اطلاع افكار عمومی خواهد رسید.
وی اضافه كرد: همسر نخست وزیر ژاپن برای اجلاسی در تهران به سر می برد كه در دفتر مطالعات در حال برگزاری است و سفر رسمی نخست وزیر ژاپن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

**با جدیت به دنبال نتایج عملی برجام در زمینه های مختلف هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدار ظریف و وزیرامورخارجه آمریكا در خصوص تبادلات بانكی گفت: در مجموعه گفت و گوهایی كه در حاشیه سفر ظریف به نیویورك انجام شد، دو دور گفت و گو با وزیر خارجه آمریكا انجام شد كه بحث اصلی گفت وگوها، آخرین وضعیت اجرای برجام و به طور مشخص جنبه های مربوط به فعالیت های بانكی و مالی جمهوری اسلامی ایران بود.
جابری انصاری ادامه داد: به هر حال دستور كار اصلی این گفت و گوها مساله حل سیستم بانكی و اجرای برجام بود و ما با جدیت نتایج عملی برجام را در زمینه های مختلف دنبال می كنیم. برخی مسائل فنی بانكی در ارتباط با وصل سیستم بانكی به سیستم بانكی جهانی نیز در حال پیگیری است.
وی یادآور شد: فضای سیاسی و اعمال فشارها و اقداماتی كه كشورهای غربی و آمریكا انجام می شود، در دستور كار وزارت خارجه است و در تلاش هستیم كه هر چه سریع تر مشكلات برطرف و امكان استفاده بهینه جمهوری اسلامی ایران از نتایج عملی برجام هر چه بیشتر فراهم شود.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران خاطرنشان كرد: این مسیری است كه زمانبر است اما قطعا مسیر پیش روی ما خواهد بود و ملت ایران با اراده ای كه در این مسیر داشته و دولت ایران به نمایندگی از ملت، منافع كشور را دنبال خواهند كرد.

**بحران سوریه
جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین مذاكرات ایران و روسیه در خصوص مواضع آتش بس در سوریه گفت: به طور طبیعی رایزنی های مستمری بین ایران و روسیه در خصوص مسائل روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی در حال جریان است.
وی افزود: در آخرین گفت و گوهایی كه بین مقامات ایران و وزارت خارجه روسیه انجام شد، تحولات صحنه سوریه عمومی مورد بررسی قرار گرفت و براساس نشست های وین در سوریه اعلام آتش بس شده است و ساز و كاری پیش بینی شده بود كه آتش بس مراعات شود و مورد نظارت قرار گیرد.
این مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: از ابتدا هم اشاره كردیم، یكی از مشكلات اساسی طرح های صلح و آشتی در سوریه این است كه در یك طرف بحران سوریه یعنی دولت سوریه آدرس مشخصی دارد و متعهد به تعهدات خود می باید باشد و قابل رسیدگی است اما طرف مقابل به دلیل این كه آدرس مشخصی ندارد عملا چه تضمینی وجود دارد برای این كه توافقاتی را كه صورت گرفته، مراعات كند؟
جابری انصاری عنوان كرد: تحولاتی كه از اعلام آتش بس تا امروز اتفاق افتاده و پیش بینی ما نیز بود؛ این را تایید كرد كه التزامی از سوی جریان ها و گروه های مسلحی كه علیه دولت سوریه اقدام می كنند، وجود ندارد و این یكی از مشكلات اساسی در روند صلح و پیگیری هایی است كه توافق صورت گرفته با آن مواجه است.

**برای از بین بردن تروریست یك عزم جدی می طلبد
جابر انصاری در پاسخ به سوالی در این باره كه باتوجه به شهید شدن تعدادی از نیروهای ایران در خان طومان سوریه توسط سلاح‌های تركیه‌ای كه در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته بود، آیا تغییری در روابط ایران و تركیه صورت خواهد گرفت؟ گفت: ارزیابی كلی‌ ما درباره روابط ایران و تركیه قبلا هم اعلام كردم و هیچ تغییری در آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: حادثه اتفاق افتاده در خان طومان یك صحنه از نبردهای جاری در بحران سوریه است. جنگ قواعد حاكم بر خود را دارد و برخی از مستشاران ایرانی كه در صحنه نبرد و نزدیك آن حضور داشتند در این حوادث به شهادت رسیدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: تا هنگامی كه سازوكارهای لازم و قوی برای پشتیبانی از توافق‌های مربوط به آشتی ملی صورت نگیرد و در زمینه آتش‌بس كه به‌عنوان مقدمه آشتی ملی و گفت‌وگوهای سوری است، فراهم نشود، امكان حركت جدی به سمت آشتی در سوریه فراهم نخواهد شد.
جابری انصاری اظهار داشت: از همه دولت‌های منطقه و جهان خواستیم و تكرار می‌كنیم استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به ضد خودشان تبدیل می‌شود. ادامه كمك به تروریست‌ها علیه همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه است و برای از بین بردن تروریست یك عزم جدی می طلبد.

**موضع ایران درباره ملزومات موشكی روشن است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص كه برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند كه آمریكا پیشنهاد داد كه دسترسی ایران به دلار در مقابل آغاز مذاكرات موشكی را فراهم كند، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با ملزومات موشكی ایران، موضع روشنی است.

** با ادامه رویه اشتباه عربستان سعودی، امكان اعزام حجاج فراهم نخواهد شد
جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره تعهد دولت عربستان سعودی برای حج تمتع، گفت: روز گذشته جلسه شورای عالی حج برای بررسی آخرین تحولات حج برگزار شده است.
وی افزود: متاسفانه كارشكنی عربستان سعودی برای تسهیل روند اجرای كارها كه هر سال انجام می شد از مدت‌ها قبل تاكنون ادامه داشته و اگر این روند كارشكنی تا روزهای آتی كه امكان پیگیری مسایل اجرایی حج وجود دارد، ادامه یابد، عملا دولت عربستان، سد راه اعزام زائران و حجاج بیت الله الحرام از سوی جمهوری اسلامی ایران شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما تا آخرین لحظات امیدواریم عربستان از این سیاست و رویه اشتباه خود دست بردارد و به وظیفه طبیعی و بدیهی خود كه میزبانی حج و افتخاری برای این دولت است، متعهد و ملزم باشد.
جابری انصاری اظهار داشت: اگر این رویه در پیش گرفته عربستان سعودی ادامه یابد، متاسفانه امكان اعزام حجاج فراهم نخواهد شد.

** نظارت بر نقض تعهدات برجام در هیات عالی شورای عالی امنیت ملی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ضمانت های اجرایی درباره برجام توضیح داد: ساز و كارهایی در داخل ایران برای نظارت بر روند اجرای برجام پیش بینی شده كه در شورای عالی امنیت ملی جلسات متعددی در این زمینه برگزار می شود و زیر نظر رهبر معظم انقلاب است.
جابری انصاری گفت: نتایج بررسی های این جلسات از طریق شورای عالی امنیت ملی به محضر رهبر معظم انقلاب اعلام می شود. مهمترین وظیفه این هیات عالی جمع آوری نقض تعهدات برجام از سوی طرف مقابل و اعلام آن برای تصمیم گیری به مقامات عالی كشور است.
وی با اشاره به اینكه این هیات عالی در حال فعالیت است و جلسات منظمی دارد، ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی، اطلاعات مربوط به این جلسات را اگر لازم باشد، اطلاع رسانی خواهند كرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همچنین در متن برجام هم ساز و كار دیگری پیش بینی شده و همان كمیسیون مشتركی است كه تمام اعضای برجام و ایران عضو آن هستند. این كمیسیون وظیفه نظارت بر روند اجرای برجام را بر عهده دارد و با درخواست جمهوری اسلامی ایران شكل گرفته تا بر روند اجرای برجام نظارت كند و تصمیم گیریهای خاص خود را داشته باشد.
جابری انصاری تصریح كرد: اما آنچه ضمانت تحقق منافع ملت ایران است، اراده ملت و دولت برایستادگی بر حقوق و پیگیری منافع خود است.
سخنگوی دستگاه دپیلماسی با یادآوری این نكته كه در روابط بین الملل هیچ نهاد تضمین كننده قاطع وجود ندارد، گفت: برخلاف ساز و كارهای قاطع و قوانین داخلی كشورها همچون دادگاه ها كه ضامن اجرای همه تعهدات در درون یك كشور است؛ همه ساز وكارهای موجود در روابط بین الملل نسبی است.
جابری انصاری تاكید كرد: اما آنچه منافع ملت ها را محقق می كند، ایستادگی ملت ها و دولت ها بر حقوق خود است، همانند آن اتفاقی كه در تثبیت حقوق ملت ایران در برجام منجر شد.
وی ادامه داد: سیاست دولت ایران جزیره ای نیست. دولت سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می كند. ما از نخبگان و رسانه ها و عرصه اجتماعی انتظار ایده، نقد سازنده، طرح مشكلات و در عین حال حمایت از سیاست های ملی برای پیگیری منافع ملت ایران را داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.