گزارش سایپا از مقایسه قیمت فروش خودرو تیبا در بازار ایران و برخی از بازارهای هدف صادرات نشان می دهد که نرخ آن در داخل ارزان تر است.

قیمت خودروهای سایپا در بازارهای صادراتی گران تر است
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ برای نمونه خودرو تیبا مدل 2016 در بازار جمهوری آذربایجان با آپشن‌های «ایربگ راننده و سرنشین، ترمز ای.بی.اس، فرمان هیدرولیک و کولر» به قیمت 8 هزار و 600 دلار، در لبنان 9 هزار و 200 دلار و در الجزایر هفت هزار و 500 دلار به فروش می رسد در حالی که در کشورمان 6 هزار و 900 دلار است.
همچنین قیمت این خودرو با آپشن‌های فرمان هیدرولیک و کولر در اوکراین هفت هزار و 500 دلار، مصر هشت هزار و 750 دلار، عراق هفت هزار و 500 دلار و سوریه هفت هزار دلار است.
بنابر گزارش سایپا نیوز ؛ حذف هزینه های شماره گذاری، بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین استرداد حقوق و عوارض گمرکی، به عنوان سیاست های تشویقی دولت برای صادرکنندگان سبب کاهش حدود 25 درصدی قیمت تیبا در بازاهای صادراتی نسبت به بازار داخل شده است. 
دولت تسهیلاتی را برای خودروسازان در نظر گرفته است که شرکت‌های خودروساز با استفاده از آنها، قیمت محصولات صادراتی خود را کاهش دهند.
پرداخت این هزینه‌ها در قیمت تمام‌ شده خودروهای تولید داخل لحاظ شده است، حال آنکه خودروهای صادراتی از پرداخت چنین هزینه‌هایی معاف بوده و توان رقابت را در بازارهای خارجی بدست می آورند.
خودرو تیبا نیز به عنوان یک محصول ایرانی، پس از کسب استانداردهای لازم و بازاریابی فراوان، وارد بازارهای کشورهای خارجی شده است.
براساس اعلام سایپا، این خودرو که پیش از این در بازارهای خارجی همچون عراق، سوریه، مصر، الجزایر و عرضه شده است، شرایط استانداردی کشورهای حوزه آسیای میانه همچون آذربایجان، روسیه و اکراین را برآورده کرده و مجوز حضور در این بازارها را نیز به دست آورده است.


* نشست گروه سایپا با بورس کالا برای انتشار یکهزار میلیارد تومان اوراق سلف 


قائم مقام مدیر عامل گروه سایپا در امور سرمایه گذاری و شرکت‌های گروه از برگزاری نشست نهایی گروه سایپا با بورس کالا برای انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق سلف و بدهی خودرو در روز شنبه هفته آینده خبر داد.
آقای آخوندی گفت: نرخ سود این اوراق 22 درصد خواهد بود که با احتساب نرخ کارمزد یک درصدی آن در مجموع می‌تواند منابع مالی مناسبی برای گروه سایپا با نرخ سود 23 درصدی فراهم کند.
وی همچنین از برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران گروه سایپا در اوایل نیمه اول تیر ماه خبر داد و گفت: سود تحقق یافته گروه سایپا در پایان دوره مالی 94 به ازای هر سهم مبلغ 46 تومان و 5 ریال است که می تواند با توجه به در نظر گرفتن ذخایر احتیاطی از سوی حسابرس بین 45 تومان تا 46.5 تومان نوسان کند.
آخوندی اظهار داشت : با توجه به لزوم تقویت ساختارمالی گروه سایپا تقسیم سود نقدی در مجمع امسال صورت نخواهد گرفت و به نظر می‌رسد، در صورت سرمایه‌گذاری بلند مدت سهامداران و عدم توجه به نوسان‌گیران و شایعه سازانی که با تکیه بر منابع مالی پرقدرت قصد افزایش هیجانی قیمت این سهم را در بازار دارند، می‌توانند نسبت به سود بانکی از بازدهی بالاتری برخوردار شوند.
وی در ادامه گفت: دلیل توقف نماد معاملاتی گروه سایپا در روز جاری ناشی از اعلام اطلاعات با اهمیت تعدیل مثبت سود برآوردی "خساپا" در سال مالی 1395 بوده که تا روز چهارشنبه رقم دقیق سود براوردی شرکت در این بودجه از طریق سامانه کدال منتشر می شود.
ناصر آخوندی افزود: تعدیل سود برآوردی گروه سایپا در بودجه حسابرسی نشده سال مالی 95 بدون احتساب سود حاصل از مشارکت کمپانی سیتروئن در سایپا کاشان یا فروش زمین و دارایی‌های ثابت خواهد بود.
گروه سایپا پیش بینی کرده است در سال مالی 95 امار تولید خود را از 485 هزار دستگاه خودرو به 600 هزار دستگاه افزایش دهد و در اجرای این راهبرد عملیاتی سود براوردی در بودجه حسابرسی نشده امسال را تعدیل کرده است.
آخوندی با بیان اینکه قرارداد گروه سایپا با شرکت سیتروئن در سال جاری هنوز نهایی نشده و در قالب تفاهم نامه است، گفت : مطابق با اصول حسابداری تا زمانی که که معامله سهام شرکت سایپا کاشان بین سیتروئن و گروه سایپا در بازار فرابورس ایران ثبت و تایید نشود، هیچ رقمی از این محل در سرفصل های مالی گروه سایپا قابل شناسایی نیست، بر این اساس طی دو هفته آینده نشستی مشترک با متولیان شرکت فرابورس به منظور انجام این معامله برگزار می‌شود.
آخوندی گفت : معامله گران بازار سهام باید همواره بر پایه اطلاعات شفاف و مبتنی بر داده های محقق شده در بورس تصمیم گیری کنند ، هر چند فروش زمین و یا دارایی های ثابت به عنوان سود غیر عملیاتی می تواند برای شرکت منافع در بر داشته باشد، اما تا زمانیکه قراردادی منعقد یا ثبت رسمی نشود، قابلیت بحث و اظهار نظر ندارد.
وی گفت : گروه سایپا از دارایی‌های ثابت مازاد بسیاری برخوردار است، اما با این همه بازاریابی و یا واگذاری آنها فرایندی زمان بر و طولانی مدت خواهد بود، بنابراین تعدیل مثبت سود براوردی گروه سایپا در بودجه 95 بدون احتساب قرارداد مشارکت سیتروئن و فروش دارایی‌های ثابت به بازار سهام اعلام خواهد شد.
قائم مقام مدیر عامل گروه سایپا در امور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های گروه گفت : سرمایه‌گذاری سایپا قرار است از محل سود انباشته افزایش سرمایه‌ای 70 درصدی را محقق کند که به نظر می‌رسد تا روز 4 شنبه این هفته مجوز این افزایش سرمایه از سازمان بورس دریافت شود. این شرکت افزایش سرمایه دیگری از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران را در دستور کار قرار داده و در انتظار اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در این مورد است.
آخوندی با بیان اینکه تنها مذاکره انجام شده در گروه سایپا که به نتیجه نهایی برای عقد قرار داد منتهی شده مشارکت کمپانی سیتروئن برای خرید سهام سایپا کاشان است، گفت : روال طبیعی مذاکرات با دیگر شرکت ها در حالی جریان دارد که هیچ یک از آنها به نتیجه نهایی تاکنون دست نیافته است.
وی افزود: گروه سایپا تعهد پیش فروش 9 هزار دستگاه برلیانس را در دستور کار داشته که به جز 15 روز تاخیر بابت تعطیلات نوروز، روند فروش با استقبال خریداران روبرو بوده و این در حالی است که فروش شرکت در فرودین ماه امسال معادل کل فروش شرکت در اسفند ماه پارسال بوده است.
وی گفت : گروه سایپا با توجه به فروش مناسب شرکت در ماههای اخیر و در عین حال اصلاح ساختار مالی، کاهش هزینه، تمرکز خرید و مدیریت اقتصادی بنگاهها برنامه تامین مالی ارزان قیمت را در دستور کار دارد و می خواهد با تعال از طریق بانک ها هزینه های مالی و وجوه التزام با نرخ سود 35 درصدی آنها را با تسهیلات مالی برخوردار از نرخ سود 22 درصدی جایگزین کند، با این اوصاف حاشیه سود تولید شرکت افزایش می یابد و افق سوداوری‌ها امیدورا کننده‌تر خواهد شد.
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.