به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ ابوالقاسم سوزنچی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر اینکه کشاورزان از مسئولان بیشتر برای منابع آبی دلسوزترند، خاطرنشان کرد: توسعه باغات سبب حفظ منابع آبی همدان می‌شود.

با بارش های مناسب وضعیت کشاورزی دیم بهبود یافته است 

وی که در شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان همدان سخن می گفت افزود: با توجه به اینکه کشاورزی تعطیل بردار نیست ترتیبی اتخاذ شود تا سه ماه با تایید ادارات مربوطه سوخت به کشاورزان تحویل شود و تنها چاه‌های مجاز از این موضوع بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه وضعیت شارژ کنتورهای هوشمند ابهام‌انگیز است، یادآور شد: برای فرهنگ‌سازی کنتورهای هوشمند کاری نشده و در سیستم اداری امور آب روند کار طولانی شده است.
سوزنچی با اشاره به اینکه نزدیک به دو ماه است صدور مجوز و نصب کنتور هوشمند متوقف شده ، تصریح کرد: کسانی که قانون را رعایت کرده‌اند دچار مشکل هستند چراکه برداشت آب از چاه‌ها برای آنها کاهش یافته است ولی کسانی که قانون را رعایت نکرده و کنتور حجمی ندارند به هر میزان که بخواهند آب مصرف می‌کنند که این سبب بی‌اعتمادی کشاورزان می‌شود.
وی با اعلام اینکه متاسفانه بخش خصوصی بویژه کشاورزان متهم ردیف اول در زمینه آب هستند، گفت: آماری که برای مصرف آب در بخشهای مختلف اعلام می‌شود معادل 93 درصد در بخش کشاورزی، سه درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت است.
رئیس خانه کشاورز استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه تمام پِرت آب که در مسیر رخ می‌دهد نیز جز سهمیه کشاورزی محسوب می‌شود، افزود: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی با جدا کردن سهم پِرت آب از بخش کشاورزی میزان مصرف این بخش معادل 68 تا 70 درصد خواهد بود.
سوزنچی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی با 15 ردیف اجرایی برای حفاظت از منابع آبی زیرزمینی ابلاغ شده است، گفت: این طرح از معدود طرح‌هایی است که 11 وظیفه برعهده وزارت نیرو، یک وظیفه برعهده سازمان زمین شناسی و سه بند به عنوان وظیفه جهاد کشاورزی مشخص شده بود.
وی با اعلام اینکه کشاورزان نسبت به مسئولان دلسوزی بیشتری به منابع آبی دارند، عنوان کرد: در حال حاضر دلسوزترین افراد نسبت به آب کشاورزان هستند ولی باید اطلاعات و مطالب لازم را در اختیار کشاورزان قرار دهند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با اعلام اینکه با بارشهای مناسب وضعیت کشاورزی دیم با کشاورزی آبی بهبود یافته است، تصریح کرد: به ازای هر روستای استان همدان 10 هکتار باغ انگور وجود داشت که از طریق قنوات آبیاری می‌شد ولی در حال حاضر بسیاری از آنها از بین رفته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان الگوی کشت برای فعالیت براساس آن ندارند، عنوان کرد: با توجه به منابع آبی محدود انتظار می‌رود سطح زراعت استان همدان کاهش یافته و به سطح باغات همدان افزوده شود تا منابع آبی به صورت بهینه مصرف شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.