۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: 378435

 افرادی که از طراحی و نقاشی برای به خاطر سپاری لغات استفاده کردند، بیش از دو برابر سایر گروه ها لغات را به خاطر می آوردند

برای به خاطر سپاری بهتر مطالب، نقاشی کنید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تک شات ، معمولا وقتی می خواهید مطلبی را به حافظه تان بسپارید چکار می کنید؟ احتمالا یادداشت بر می دارید. این عادتی است که اکثر ما از سال های مدرسه تا کنون با خود همراه داشته ایم، زمانی که می دیدیم معلمان ما نکاتی در خصوص مطلب آن روز روی کاغذهای یادداشت نوشته اند و در کلاس با خود همراه دارند تا بتوانند با مراجعه به آن ها موضوع را به خاطر بیاورند و برای ما توضیح بدهند. بسیاری از ما به عنوان یک فرد بزرگسال همچنان از این روش استفاده می کنیم. کافی است به دوره های آموزشی یا کنفرانس ها سری بزنید. بدون شک حضار علاقمند را می بینید که سخت مشغول یادداشت برداری از نکاتی هستند که در آن جلسه عنوان می شود.
اما نتایج تحقیق جدیدی نشان داده است که اگر در این جلسات با یک جعبه مداد رنگی شرکت کنید نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت.
تیم تحقیقاتی از دانشگاه کانادایی واترلو آزمایشی انجام داد که روش های معمول حافظه را در کنار هم قرار دادند تا بهترین روش را برای به یادآوری مطالب مشخص کنند. در این تحقیق از شرکت کنندگان خواسته شد فهرستی از 40 واژه را به خاطر بسپارند. عده ای از شرکت کنندگان در تحقیق از روش کلاسیک استفاده کردند، یعنی کلمات فهرست را چندین بار نوشتند تا بتوانند آنها را به خاطر بسپارند. عده ای دیگر از روش ارتباط تصاویر ذهنی به لغات و ویژگی های آن استفاده کردند. یک گروه هم با روشی خلاقانه تر سعی کردند این فهرست را به خاطر بسپارند – یعنی طراحی و نقاشی تصویری برای هر لغت. نتیجه چه بود؟
نتایج این تحقیقات نشان داده است افرادی که از طراحی و نقاشی برای به خاطر سپاری لغات استفاده کردند، بیش از دو برابر سایر گروه ها لغات را به خاطر می آوردند. در این تحقیق همچنین مشخص شد تفاوت چندانی در استفاده از مداد رنگی یا استفاده از خودکار و مداد نیز وجود ندارد.
محققین اظهار می کنند این ویژگی شاید به این دلیل باشد که رسم یک طرح یا نقاشی مغز را وادار می کند اطلاعات مختلفی را با هم ادغام و هماهنگ کند که شامل اطلاعات دریافتی از حرکت فیزیکی دست، معنی واژه ای که برای آن تصویر رسم می کنید و تصویری که از آن طراحی در ذهن خود می سازید خواهد بود. در هر حال، علت آن هر چه که باشد، مهم این است که این یافته ها با مطالعات قبلی در این زمینه همخوانی دارند. پیشتر نیز مشخص شده بود که رسم طرح و شکل نه تنها تمرکز بیشتری برای ما به همراه دارد، بلکه اگر مطلبی که ذهنتان در حال پردازش آن است را ترسیم کنید، بعدا یادآوری آن آسان تر خواهد بود.
حالا عده ای ممکن است اعتراض کنند که استعداد نقاشی ندارند. حتی اگر کشیدن یک آدمک کودکانه هم برایتان سخت است نگران نباشید. برای بهره مندی از این قابلیت هیچ نیازی به کسب مهارت در نقاشی ندارید.
در تحقیقات مشخص شده است که کیفیت طرح ها و نقاشی ها اصلا اهمیتی ندارد؛ بنابراین همه می توانند از منافع این روش برای به خاطر سپردن مطالب استفاده کنند. بد نیست دست به قلم شویم و برای به خاطر سپردن مطالب از این شیوه استفاده کنیم تا صحت و سقم آن را بیازماییم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.