قدس آنلاین/ سمانه محمدزاده ثانی: حالا دیگر روزی نیست که شما در حال عبور از خیابان، شاهد نزاع دو راننده تاکسی، خریدار و فروشنده در یک مغازه، درگیری دو عابر، نزاع بر سر پارک‌ کردن ماشین، دعوای دو کارگر بر سر یک چهارراه، کارگر و کارفرما و یا حتی دو بچه ‌مدرسه‌ای نباشید.

 پایین بودن آستانه  تحمل  سرآغاز آسیب‌های اجتماعی

بماند که این‌ها، تنها بخش کوچکی از انواع بسیار نزاع‌هاست و بخش مهمی از نزاع‌ها هم چون درگیری‌های خانوادگی، ساکنان یک آپارتمان و نزاع‌های انحرافی چندان قابل مشاهده نیست و گاهی نیز نزاع‌هایی در ميان همســالان و دوســتان، بر ســر زمين و آب كشاورزي صورت می‌گیرد و بالاخره، ريش ســفيدي وارد معركه خواهد شد و دو طرف ماجرا را بر ســر سفره آشتي و مهرباني مي نشاند و گاهی هم كار بــه محكمه و دادگاه مي كشــد که در اين حالت قاضي ادعاي طرفيــن را در ترازوي قضاوت مي گذارد و با ضربه چكش حكم نهايي را صادر مي‌كند.
امــا در اين ميان نزاع هايي بوده و هســت كه گاهي به رنگ خون درمي آيد، بي آن كه حرمت ريش سفيد مانع آن شود .
این پدیده در استان خراسان شمالی نیز که دارای بافت جمعیـتی چند قومیـتی و طایفـه ای است، به عنوان پدیده ای مسأله ساز ظاهر شده است.
 آمار نزاع هم کم است هم زیاد!
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی دراین باره می‌گوید: گرچه آمار وقوع  نزاع فردی و جمعی در خراسان شمالی به نسبت استان‌های دیگر کمتر است، اما به لحاظ سرانه جمعیت نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است.سرهنگ حیدر اقبالی می‌افزاید: نزاع و درگیری یکی از جرایم و آسیب‌های اجتماعی اولویت دار در استان است که علت آن نیز آگاهی نداشتن مردم از مسایل قانونی و مهارت‌های زندگی است.
وی ادامه می‌دهد: مردم باید از ابزارهای موجود در جامعه مانند ریش سفیدان، مراکز مشاوره موجود در ادارات، سازمان ها و سطح شهر، در جهت رفع مشکلات خود از جمله مسایل خانوادگی استفاده کنند.
وی همچنین می‌گوید: علاوه بر این مراکز، شهروندان برای حل مشکلات خود می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره رایگان که در معاونت اجتماعی و کلانتری‌های سطح شهر وجود دارند، مشکلات خود را حل کنند.
این مقام مسؤول با اشاره به اینکه متأسفانه آمار نزاع و درگیری در استان به نسبت سال‌های گذشته افزایش داشته است، می‌گوید: روح منفعت طلبی، پایین بودن آستانه تحمل مردم و گذشت نداشتن نسبت به یکدیگر می‌تواند از جمله دلایل شکل گیری نزاع و درگیری باشد.
سرهنگ اقبالی اظهار می‌دارد: متأسفانه در برخی موارد به دلیل وجود سلاح شکاری مجاز در اختیار شهروندان، شاهد استفاده از این وسیله در درگیری ها هستیم که منجر به ضرر و زیان‌های غیرقابل جبرانی می‌شود.
وی می‌افزاید: بیشترین درگیری در سال‌های گذشته در شهرستان‌های اسفراین، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان بوده است.

 فرهنگ خشونت در بین مردم رواج پیدا کرده
وی در خصوص پیامدهای نزاع و درگیری ادامه می‌دهد: متأسفانه فرهنگ خشونت و پرخاشگری در بین شهروندان رواج پیدا  کرده و به صورت الگو در می‌آید که بهتر است در خصوص نقش اثرگذاری مجازات بیشتر اطلاع رسانی شود تا شاید در کاهش این نزاع ها تأثیرگذار باشد.این مقام انتظامی می‌گوید: وقتی نزاع و درگیری در مکانی صورت می‌گیرد،  علاوه بر الگوبرداری کودکان، خسارت‌های مالی، جانی، کاهش احساس امنیت، کینه جویی و از هم گسیختگی خانواده ها، همچنان اختلافات باقی می‌ماند و ممکن است با کوچک‌ترین مشکلی دوباره شروع شود.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی می‌افزاید: پلیس برای پیشگیری و کاهش و کنترل این نزاع ها، آموزش‌های همگانی چهره به چهره در بین اقشار مختلف بخصوص بین دانش آموزان پسر برگزار می‌کند.
سرهنگ اقبالی همچنین می‌گوید: معاونت اجتماعی استان با برگزاری نمایشگاه‌های سیار و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده ها با همکاری شهرداری جهت ارتقای سطح دانش عمومی و مسایل اجتماعی آموزش‌های لازم را می‌دهد که در سال جاری نیز سعی داریم، نمایشگاه پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در هفته ناجا، در سطح شهر به صورت عمومی برگزار کنیم.

 آمار ضرب و جرح در خراسان‌شمالی بالاست
رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی نیز می‌گوید: متأسفانه در استان، آمار ضرب و جرح بسیار بالا و آستانه تحمل مردم پایین است. هر چند در مقابل آن روحیه صلح و سازش نیز بالا بوده و بسیاری از پرونده‌ها به مصالحه می‌انجامد.حجت‌الاسلام والمسلمین قدرتی اظهار می‌دارد: نمی‌توان نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت بود، چرا که اگر مشکلی اتفاق بیفتد، فراگیر خواهد بود و از این لحاظ بسیار نگران کننده است.
وی با بیان اینکه مواد مخدر منشأ بسیاری از جرایم همانند سرقت، طلاق، ضرب و جرح و قتل است، می‌افزاید: جرایم و آسیب‌های اجتماعی همانند شعله آتش هستند که یک جرقه کوچک آن همه جارا فرا می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.