۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 378726

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سرنوشت آب زیرزمینی در وزارت نیرو در دست متخصصان زمین‌شناسی است، در حالی که باید مسأله آب در دست متخصصان آب باشد.

غارت چاه‌ها دریاچه پریشان را خشک کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سیروس سلمان‌زاده در میزگرد بحث و تبادل‌نظر که در همایش 2 روزه «علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب کشور» برگزار شد، گفت: مسئله مشارکت مردم در بهره‌برداری از آب نادیده گرفته شده است در صورتی که اگر این مشارکت وجود داشت سد گتوند که در کوه نمک قرار دارد اصلاً ساخته نمی‌شد.

احمد خاتون آبادی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ادامه این میزگرد بحث ضرورت تشکیل مرکز ملی گفتمان آب را مطرح کرد و اظهارداشت: با توجه به سوء مدیریت به وجود آمده سرمایه اجتماعی کشور به مخاطره افتاده است.

*شانتاژهای تجزیه طلبانه عربستان در فضای مجازی ایران

وی افزود: در شبکه‌های اجتماعی مسائلی مطرح می‌شود و شایعاتی عنوان می‌شود که فلات مرکزی ایران را ناامن می‌کنند و مسائلی را درباره استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد مطرح می‌کنند.

خاتون آبادی تصریح کرد: در سخنرانی یکی از اساتید ملی کویت آمده است که همانطور که فلسطین در اختیار اسرائیلی‌ها است خوزستان هم اسیر ایران است و پشت این قضیه به نظرم بوی عربستان می‌آید.

وی بیان داشت: منطقه خوزستان برای عربستان با نفت مهم نیست بلکه با آب برای آن اهمیت دارد.

*طرح‌های وزارت نیرو و جهاد کشاروزی برای بحران آب نیازمند حمایت

در ادامه شاپور کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: در مسئله آب باید مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت اجتماعی پررنگ‌تر شود.

همچنین حسین دهقانی عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه بیش از 2 سال است که علل بحران آب را مطرح می‌کنیم و باید به دنبال راهکار باشیم، تصریح کرد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو پذیرفته‌اند که در یک دوره‌ای می‌توانند مشکل آب را حل کنند، ما نباید دنبال راهکارهای آسمانی باشیم بلکه باید دنبال راهکار اساسی بگردیم.

وی بیان داشت: وزارت نیرو طرح تعادل بخشی آب زیر‌زمینی و وزارت جهاد کشاورزی هم ارتقا بهره‌وری کشاورزی را برای حل مسئله آب عنوان کرده است،بنابراین محققان باید در راستای کمک به آنها یا این موضوع را به چالش بکشند و یا باید به مسائل آنها ورود کنند.

نوذر سامانی استاد دانشگاه شیراز هم در میزگرد امروز تصریح کرد: بحران آب واقعیتی است که با آن مواجهیم و هم‌اکنون با کم آب شدن دریاچه ارومیه و خشک شدن زاینده‌رود نمود عینی یافته است.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه صورت گرفته است، اظهارداشت: اگرچه بهبود وضعیت دریاچه ارومیه حائز اهمیت است اما پرداختن به آبهای زیرزمینی اهمیت بیشتری دارد.

* غارت چاه‌های اطراف، دریاچه پریشان را خشک کرد

وی بیان داشت: دریاچه پریشان توسط چاه‌های اطراف آن خشک شده است بنابراین برای حل بحران آب باید مصرف آب کم شود.

وی بیان داشت: راه‌های کم کردن مصرف آب بیشمار است و برای هر منطقه باید راهکار خاص خود اجرا شود ولی قدر مسلم نتیجه هر راهکار کاهش مصرف آب و مدیریت مصرف آب است.

*کشت زعفران به جای هندوانه

در ادامه کاوه مدنی عضو هیأت علمی مرکز سیاست محیط زیست امپریال کالج لندن تصریح کرد: تاکنون هیچ جنگ فیزیکی در دنیا و یا صلحی صرفاً در رابطه با آب خوشبختانه اتفاق نیفتاده است.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط کم آبی اگر هم قرار است به تولید محصولات کشاورزی بپردازیم منطقی‌تر آن است که به کشت محصولاتی مانند زعفران پرداخته شود تا هندوانه زیرا حداقل کشت این محصولات درآمدزاتر است.

در این میزگرد، امین علی‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: مسئله آب در ایران با همه جای دنیا متفاوت است و متخصص آب در ایران هم باید با همه جای دنیا تفاوت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در تربیت متخصصین این رشته برنامه‌های غلط آموزشی را دنبال می‌کنیم، گفت: در کنار درس‌های تخصصی لازم است یک درس در مورد آب و انسان، اخلاق و آب تدریس شود.

وی تصریح کرد: متخصصینی که امروز از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند نسخه‌هایشان به هیچ دردی نمی‌خواهد، مسئله آب را کسانی باید دنبال کنند که آب را درک می‌کنند.

علیزاده تصریح کرد: به نظر من باید متخصصین آب کشور متخصصین خاصی باشند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه سرنوشت آب زیرزمینی در وزارت نیرو دست متخصصین زمین‌شناسی است، گفت: در حالی که باید مسئله آب در دست متخصصین آب باشد.

علی درویش‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این میزگرد درمورد انتقال آب از دریای خزر اظهارداشت: واقعیت این است که این کار به راحتی امکان‌پذیر نیست زیرا اولین مشکل روسها هستند که با این موضوع مخالفت می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.