معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون در هفت و نیم میلیون هکتار از مساحت کشور عملیات بیابان زدایی به انجام رسیده که دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از آن جنگل کاری بوده است.

عملیات بیابان زدایی تاکنون در ۷.۵ میلیون هکتار از مساحت کشور انجام شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی عصر چهارشنبه در ششمین نشست کارگروه اجرایی مدیریت پایدار منابع طبیعی استان قزوین افزود: اگر این عملیات به انجام نمی رسید 400 تا 500 شهر کشور در معرض گرد و غبار و طوفان شن و ماسه قرار می گرفتند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 7.5 میلیون هکتار از مساحت کشور به لحاظ بیابانی شدن در کانون بحران قرار دارند که نیمی از آنها درجه یک و دارای مشکل بیشتری هستند، اظهارکرد: عملیات بیابان زدایی این اراضی را در دستور کار داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با ذکر اینکه در برنامه ششم توسعه به بیابان زدایی سه میلیون هکتار از اراضی در معرض خطر اشاره شده است، اظهارکرد: امیدواریم تا پایان این برنامه هر سال بتوانیم در 500 هزار هکتار از اراضی مورد نظر عملیات بیابان زدایی را اجرا کنیم.
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه مقابله با بیابانی شدن اراضی در کشور یک موضوع فرابخشی است، هشدار داد: اگر موفق به مهار کانون های بیابانی نشویم، این کانون ها گسترش می یابند و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به کشور تحمیل می کنند.
جلالی، تلاش برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و استفاده مناسب از آن را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و اظهارکرد: نباید فراموش کرد که امنیت منابع طبیعی و محیط زیست کمتر از امنیت در سایر بخش ها نیست.
این مسئول در ادامه، مهار کانون بیابانی شهرستان های بوئین زهرا و آبیک واقع در استان قزوین را مورد توجه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد و گفت: این کانون در صورت گسترش می تواند استان های همجواری چون البرز و تهران را از خود متاثر کند.
وی با بیان اینکه برای مقابله با این کانون بیابانی باید آن را در سطح ملی مطرح و مورد پیگیری قرار دهیم، اظهارکرد: در این رابطه نیاز است استانداران سه استان نشستی مشترک با سازمان مدیریت بحران ترتیب دهند تا از ظرفیت این دستگاه برای مقابله با کانون بیابانی بوئین زهرا و آبیک استفاده شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر نمی توان از ایجاد ریزگردها در عراق و عربستان که ایران را نیز مورد تاثیر خود قرار می دهد پیشگیری کنیم، اما می توانیم با برنامه ریزی مناسب از جمله پیشگیری از توسعه کانون های بیابانی و مهار آنها، جلوی بروز این بلای طبیعی در کشور خود را بگیریم.
جلالی، از ایران به عنوان یکی از 10 کشور برتر دنیا در زمینه مقابله با بیابان زایی یاد کرد و در پایان گفت: کشورمان در این زمینه کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته اما لازم است تا فعالیت های خود در این بخش را با جلب حمایت های مردمی و بخش خصوصی تقویت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.