یک کارشناس کشاورزی گفت: سطح یخچال‌های کشور حدود ۲۷ تا ۳۲ کیلومتر مربع برآورد شده که افزایش دمای اخیر باعث کاهش روزافزون آن شده است.

سطح یخچال‌های طبیعی ایران به ۲۷ کیلومتر مربع کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمد فتح‌الله‌زاده در همایش «علل و راهکارهای مقابله با بحران کمّی و کیفی آب کشور» به ارائه سخنرانی با عنوان بررسی روند طراحی سطوح برف چالی به عنوان منابع ذخیره آب در اشترانکوه پرداخت و گفت: برف و برفاب در حوزه‌های کوهستانی و مرتفع، عامل مهم و کنترل‌کننده رژیم جریان آب محسوب شده و به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین آب، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: تقریباً 10 درصد (5.15 میلیون کیلومترمربع) از سطح خشکی‌های زمین را یخچال‌های طبیعی تشکیل می‌دهد.

وی بیان داشت: تأمین منابع آب آشامیدنی و کشاورزی به صورت جریان‌های ناشی از ذوب برف و یخ و تأمین رطوبت خاک و ذخیره آب زیرزمینی از جمله دلایل اهمیت یخچال‌های طبیعی است.

دانشجوی کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی دانشگاه خوارزمی بیان داشت: سابقه بررسی و ارائه نظریات قطعی در مورد یخچال‌های ایران شاید به کمتر از 80 سال اخیر بازگردد.

فتح‌الله زاده تصریح کرد: سطح یخچال‌های کشور حدود 27 تا 32 کیلومتر مربع برآورد شده که افزایش دمای اخیر باعث کاهش روزافزون آن شده است.

وی گفت: در اغلب مناطق کوهستانی، برفاب منبع اصلی تأمین آب برای فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و اقتصادی و رشد و توسعه است.

دانشجوی کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: ذوب برف، رطوبت خاک و ذخیره آب زیرزمینی و منابع آب دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را تأمین کرده و رواناب حاصل از آن در حوزه‌های کوهستانی و مرتفع عامل مهم و کنترل‌کننده رژیم جریان محسوب می‌شود.

وی گفت: روان‌اب ناشی از ذوب برف در آب‌دهی حداکثر لحظه‌ای و آب‌دهی سالیانه حوزه‌های کوهستانی و برف گیر مشارکت داشته و حدود یک‌سوم آب مورد نیاز بخش کشاورزی را در سرتاسر جهان تأمین می‌کند.

فتح‌الله زاده با اشاره به بررسی روند تغییرات سطوح برف چالی به عنوان منابع ذخیره آب در اشترانکوه اظهار داشت: در نتیجه این پژوهش، مشخص شد پدیده گرمایش جهانی و خشکسالی سال‌های اخیر موجب کاهش جدید سطح و حجم برف چاله‌ها و یخچال‌ها در این منطقه شده است که با توجه به اینکه این ذخایر آبی ارزشمند یکی از مهمترین منابع تأمین‌کننده آب این نواحی است، توجه به این تغییرات و برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی بیشتر و استفاده بهینه از منابع آب موجود را بیش از پیش طلب می‌کند.

وی افزود: این امر می‌تواند از طریق الگوی کشت، آموزش افراد ساکن در منطقه برای چگونگی مصرف بهینه توسط برنامه‌های آموزشی صورت پذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.