آمار ارائه شده توسط آژانس مکانیسم ارجاع جرایم ملی در انگلیس، پرده از این موضوع برداشت که قربانیان «قاچاق انسان» در خاک این کشور به بردگی گرفته می شوند.

 بردگی در انگلیس

 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند استکبار جهانی و حامیانش امروزه تلاش می‌کنند تا از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای انقیاد و تحت سلطه درآوردن کشورهای مستقل و غیرهمسو استفاده کنند، اما همین دول استعمارگر غربی به ویژه دولت آمریکا و انگلیس با بیشترین موارد نقض حقوق بشر در تاریخ معاصر خود در داخل و انجام جنایات گسترده در سراسر دنیا در دهه‌های اخیر مواجه بوده است. علاوه براین، مدعیان به ظاهر دفاع از حقوق بشر براساس اسناد و شواهد موجود، از حامیان نظام‌های تروریستی، مستبد و جنایتکار جهان هستند. به طوری که رژیم‌های جنایتکار منطقه غرب آسیا فجیع‌ترین جنایات ضدبشری علیه مردم خود و منطقه را مرتکب می‌شوند اما مدعیان دفاع از حقوق بشر نه تنها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند، بلکه با کمک‌های مالی و تسلیحاتی از آنان حمایت نیز می‌کنند. با اینکه انگلیس به ظاهر منادی حقوق بشر است اما در عمل به کرات حقوق بشر در این کشور ملاحظه شده است. 
در این نوشتار ضمن اشاره مختصری به مفهوم حقوق بشر و نقض آن، به تازه ترین نقض حقوق بشر در انگلیس یکی از کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر پرداخته می‌شود. 
مفهوم نقض حقوق بشر 
دریک تعریف؛ حقوق بشر مجموعه‌ای از قواعد و مقررات حقوقی بین‌المللی است که در همه زمان‌ها و مکان‌ها از مقام، منزلت و کرامت انسانی تمام افراد و یا گروه‌ها صرفا به دلیل اینکه انسانند، در مقابل همه دولت‌ها حمایت می‌کند. درباره مفهوم نقض حقوق بشر نیز گفته می‌شود؛ نقض حقوق بشر شامل رعایت نکردن، نقض و ممانعت از برخورداری انسان‌ها از تمامی حقوقی است که به صرف انسان بودن از آن حقوق برخوردارند و در اسناد بین‌المللی مطرح شده‌اند. 
 

//////

پیشینه انگلیس در نقض حقوق بشر 
دولت انگلیس درزیرپا گذاشتن حقوق اولیه انسان‌ها چه در حیطه سرزمینی خود و چه در سایر کشورها به ویژه کشورهای تحت استعمار و استثمارش ید طولایی دارد، به طوری که حتی رسانه‌های انگلیسی از عناوین و تعابیری چون کشور دارای بدترین تاریخچه حقوق بشری دراتحادیه اروپا برای کشور متبوع خود استفاده کرده‌اند و همواره اقدامات ضد حقوق بشری این کشور در مستعمرات سابق و نیز عراق و افغانستان امروزی و نیز حرکت‌های ضد انسانی دستگاه اطلاعاتی انگلیس را یادآور شده‌اند. سایت روزنامه ایندیپندنت اکتبر سال 2005 بریتانیا را داری بدترین تاریخچه حقوق بشری در اتحادیه اروپا عنوان کرد و نوشت: «بیش از 100 پرونده در مورد نقض حقوق بشر به وسیله بریتانیا وجود دارد که عمده آن‌ها در مورد حقوق کودکان و عدم وجود دادگاه‌های عادلانه است.» 
مارک کورتیس کارشناس پیشین موسسه سلطنتی امور بین‌الملل معروف به "چتهام هاوس" و نویسنده چندین کتاب در مورد سیاست خارجی بریتانیا نیز سال 2007 در کتابی سیاست‌های حقوق بشری بریتانیا به ویژه در بعد خارجی و بین‌المللی آن را زیر سوال برده است. وی در کتاب خود اقداماتی همچون حمایت انگلیس از کشتار مردم در عراق و روی کارآمدن صدام در دهه 1960، اقدامات علیه کردها، دخالت در جنگ ویتنام، کودتا در برخی کشورها همچون اوگاندا و شیلی و اقدامات سری و تروریستی در نیجریه، اندونزی و غنا و به راه انداختن جنگ کثیف در خاورمیانه را نمونه‌هایی از سیاست‌های ضد بشری بریتانیا در عرصه بین‌الملل و نادیده گرفتن حقوق انسان‌ها عنوان کرده است. 
روزنامه گاردین نیز دو سال پیش مطلبی را در مورد استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف از زندانیان توسط نیروهای امنیتی انگلیس درج و اعتراف کرد که از وجود شکنجه در بازداشتگاه‌های انگلیسی در خارج از کشور نیز مطلع بوده ولی به تازگی به آنها دست پیدا کرده است. براساس گزارش گاردین، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس در 12 سال گذشته به مأموران خود در MI 5 و MI 6 اجازه داده‌اند برای بدست آوردن اطلاعات و اعتراف از افرادی که در خارج از انگلیس دستگیر شده‌اند، آنها را تحت شکنجه قرار دهند. 
جدیدترین گزارش نقض حقوق بشری در انگلیس 
اما در تازه‌ترین گزارش نقض حقوق بشری اعلام شده از سوی سازمان ملی مبارزه با جرایم انگلیس (NCA)؛ صداها نفر از کسانی که به انگلیس قاچاق می‌شوند و زیر سن قانونی هستند، برای بهره برداری جنسی و بردگی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. براساس این گزارش، یافته‌ها نشان می‌دهد که بیش از 240 نفر از نوجوانان و جوانانی که تصور می‌شود توسط قاچاقچیان انسان به منظور بهره کشی جنسی و سایر اشکال استثماری ربوده شده‌اند، در سه ماهه سوم سال 2015 به مقامات مجری قانون ارجاع داده شدند. همچنین آمار و ارقام ارائه شده توسط آژانس مکانیسم ارجاع جرایم ملی (NRM) در انگلیس به مقامات این کشور، پرده از این موضوع برداشت که قربانیان «قاچاق انسان» در خاک این کشور به بردگی گرفته می‌شوند. 
گزارش اخیر از موارد نقض حقوق بشری در انگلیس و ده‌‌ها مورد از این نمونه‌ها در انگلیس و سایر کشورها مدعی دفاع از حقوق بشر، که تنها برخی از آنها رسانه‌ای می‌شود، حکایت از آن دارد که حاکمان این کشورها هیچ اعتقادی به مسأله حقوق انسان‌ها به معنای واقعی و رعایت کردن آن برای افراد سایر کشورها و حتی ملت خود ندارند. حقوق بشر از سوی آنها تنها ابزار و وسیله‌ای شده که به گفته رهبری معظم انقلاب تحت نام و عنوانی موجه جهت نفوذ و اعمال سیاست‌های سلطه طلبانه استکبار جهانی و هم‌پیمانانش در کشورهای مستقل و غیرهمسویشان است. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.