۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: 380738

زارعی گفت: معضلی که تئاتر امروز با آن روبه‌رو است نمایش‌های کمدی است که با عنوان تئاتر آزاد به روی صحنه می‌رود که شاید بسیاری از خانواده‌های نجیب ایرانی جرأت نمی‌کنند به دیدن این نمایش‌ها بروند.

تئاتر جادوگری است که باید در مردم نفوذ کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، صبح امروز نشست رسانه‌ای «مدیر مرکز هنرهای نمایشی» و اصحاب رسانه در حوزه هنری برگزار شد.

بر پایه این گزارش، کوروش زارعی که خود کارگردان و بازیگر شناخته شده عرصه تئاتر است در ارتباط با مسئولیتی که در حوزه هنری بر عهده گرفته است، گفت: آنچه باید بگویم در حوزه هنری در بخش تئاتر باید بر اساس اهداف و آنچه که حوزه در زمینه هنرهای نمایشی برای خود مشخص کرده است حرکت کنیم. البته راه ما و راه تئاتر کشور یکی است. همه ما یک هدف را در بخش‌هایی از تئاتر دنبال می‌کنیم. مخالف جریان حرفه‌ای تئاتر کشور نیستیم. قطعاً از افرادی که در حوزه تئاتر حرفه‌ای هستند نیز در جایگاه خودشان استفاده خواهیم کرد و از آنها کمک نیز می‌خواهیم.

وی در ادامه افزود: ابتدا خودم را یک فعال تئاتری در حوزه کارگردانی و بازیگری می‌دانم و برای مدت کوتاهی در اینجا خواهم ماند به همین سرعت که در این جایگاه و پست مدیریتی قرار گرفتم از همان ابتدا نیز زمان رفتنم هم فرا رسیده است و قرار است که بار تئاتر حوزه هنری را نیز به دوش بکشم، برای این مدت برنامه‌هایی داریم. بر اساس همان سیاست و اهدافی که داریم می‌خواهیم به جریان حرفه‌ای تئاتر بپردازیم. نکته‌ای که در ابتدا برایمان مهم است این است که بر اساس سیاست و اهدافی که در حوزه هنری مشخص شده است برای رسیدن به آن تلاش کنیم و خیلی به دنبال این نیستیم که بگوییم این کار و آن کار  را انجام داده‌ایم.

زارعی در ادامه با اشاره به اینکه قطعاً به دنبال اجراهای نمایشی حرفه‌ای در سالن‌های حوزه هنری هستیم، اظهار کرد: دقت کنیم که اندازه بودجه ما بسیار اندک است و می‌خواهیم از جوان‌های خوش فکر و خوش ایده و همچنین هنرمندان حرفه‌ای در ادامه مسیری که پیش‌رو داریم استفاده کنیم. ‌آغوش ما و همچنین درهای حوزه هنری به روی این دوستان باز است و از آنها می‌خواهم دست من را بگیرند و استدعا می‌کنم دوستانم نه به من بلکه دست تئاتر حوزه هنری را بگیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این مطلب که سال جاری پایه‌هایش بنا بر اقتصاد مقاومتی گذاشته شده است،‌ گفت: باید راهکارهایی را برای تأمین بودجه با توجه به کمک هزینه اندکی که در این بخش اختصاص داده شده است پیدا کنیم که هم تماشاگر داشته باشیم و هم مردم بتوانند از تئاتر حوزه هنری استفاده کنند. اعتقادمان بر این است مردم ولی‌ نعمت‌های ما هستند اگر ‌آنها نیایند کار ما را ببینند هیچ هویتی و ارزشی در کار ما نخواهد داشت. بنابراین باید تلاش کنیم مردم با تئاتر آشتی کنند. بی‌تعارف باید بگویم که بیشتر خودمان مخاطب کارهای خودمان هستیم به این معنی که افراد تئاتری به دیدن نمایش‌های دیگر همکار خود می‌روند.

او همچنین در ادامه با ذکر این نکته که باید مخاطب‌شناسی‌مان را قوی‌تر کنیم عنوان کرد: دقت داشته باشیم که کیفیت در آثارمان را بالا ببریم تا مردم از آثارمان استقبال کنند. ما یک ایده‌ای را ترسیم کرده‌ایم با عنوان دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد هدف ما این است که با این روش بتوانیم تئاتر را که هنر تأثیرگذاری است بین مردم ببریم. هنوز هستند افرادی که نسبت به این مقوله گارد دارند. این در شرایطی است که رهبر عظیم‌الشأن‌مان بارها در سخنانشان اعلام کرده‌اند «تئاتر فراتر از منبر است».

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به دیدارهای چند باره‌ای که با مقام معظم رهبری داشته است، گفت: در دیدارهایی که با رهبری داشته‌ام بارها اشاره کرده‌اند که در هنرهای نمایشی یکی از مشکلات اصلی و اساسی ما درام است و چقدر زیبا و موشکافانه به نقد ساختار درام ارسطویی پرداخته‌اند و آن را تشریح کرده‌اند. آن چنان که همه حاضرین شگفت‌زده بودند. ایشان در این زمینه استاد هستند،‌اگر می‌گویم استاد به معنای واقعی کلمه است. چطور می‌شود که یک رهبر با تمام دغدغه‌ها و مشغله‌هایی که دارند تا این اندازه در زمینه مطالعات هنری و نمایشی دقیق باشند. استاد که می‌گویم واقعاً ایشان استاد هستند. خیلی‌ها بعد از این جلسه با مقام معظم رهبری از صحبت‌های ایشان مشعوف شده بودند. ایشان خیلی خوب به مقوله هنر می‌پردازد و اشراف دارد. وقتی می‌گوید تئاتر فراتر از منبر است قطعاً به این مهم رسیده است. به همین منظور به نظرم اگر تئاتر در مسجد اجرا شود تأثیرات آن بیشتر خواهد بود.

زارعی در ادامه افزود: جادویی که تئاتر می‌کند مثال‌زدنی است و ما باید فضای جادویی تئاتر را در جامعه تسری دهیم. همیشه می‌گوییم تئاتر هنر فرهنگساز است و به همین منظور باید ضرورت دیدن تئاتر را لمس کنیم. تئاتر جادوگری است که می‌تواند در بین مردم نفوذ کند.

در ادامه این نشست بعد از صحبت‌هایی که مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انجام داد نوبت به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه رسید که وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سینما و تئاتر فارس مبنی بر اینکه نکاتی که به آن اشاره شد تقریباً مهم و قابل درک هستند و همچنین بسیاری از دوستان و مدیران به آنها اجحاف دارند. نکته اصلی و اساسی که خلأ آن در صحبت‌های مدیران احساس می‌شود نداشتن برنامه و یا ندادن برنامه به اصحاب رسانه است تا آنها بتوانند بر اساس آن مطالبات خود را دنبال کنند، گفت: قطعاً برنامه‌هایی در این زمینه داریم که باید بگویم با توجه به امکانات موجود آرزو دارم که آنها تحقق پیدا کند. حتماً همان طور که گفتم از هنرمندان شناخته شده استفاده می‌کنیم که وارد تولید فعالیت‌های نمایشی با موضوعیت انقلاب اسلامی شود.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال نادر برهانی‌مرند فردی است که در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته و همچنین در عرصه هنرهای نمایشی دارای تخصص است. چرا نباید از هنرمندان جوانان بااستعداد و شناخته شده که متخصص هستند استفاده کرد. در بخش مطالعات پژوهشی از ایوب آقاخانی که هم کارگردان و بازیگر شناخته شده عرصه تئاتر است و هم استاد دانشگاه که با جوانان در ارتباط است با ما همکاری کند و او در این روزها مشغول انتخاب کردن افرادی است که باید با او همکاری داشته باشند. همچنین افراد شورای بازبینی، بازخوانی و ... در حال تغییر هستند به این دلیل که روح تازه‌ای وارد جریان کار شود.

او همچنین در ادامه افزود: کار دیگری که در قرار است انجام شود توجه به هنرمندان شهرستانی است من خود یک شهرستانی هستم اعتقاد عجیبی به تئاتر و بچه‌های شهرستان دارم. همانطور که می‌ دانید هنرمندان خوبی در تئاتر حرفه‌ای فعالیت دارند که از شهرستان‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند. نبوغ و استعداد را می‌توان در شهرستان‌ها یافت. شاید باورتان نشود اما با توجه به بودجه‌ای که در اختیار ما قرار دارد باید برنامه‌ریزی کنیم اما بودجه امسال نسبت به سال گذشته نیز کمتر است و به یک میلیارد نیز نمی‌رسد. از دیگر اهداف ما تشکیل کارگاه‌های تولید نمایش در شهرستان‌ها است که طی پروسه یک ساله می‌خواهیم نمایشنامه‌نویسانی را تربیت کنیم و در نهایت از میان آنها تا پایان سال چند نمایش را به چاپ برسانیم که اگر مثمر ثمر باشد این رویه ادامه‌دار خواهد بود.

زارعی در ادامه عنوان کرد: معضلی که تئاتر این مملکت با آن روبه‌رو است نمایش‌های کمدی است که با عنوان تئاتر آزاد به روی صحنه می‌رود که شاید بسیاری از خانواده‌های نجیب ایرانی جرأت نمی‌کنند به دیدن این نمایش‌ها بروند. ما می‌خواهیم توجه ویژه‌‌ای به حوزه هنری در مقوله کمدی و طنز داشته باشیم و شروع کارمان با اجرای امیر کربلایی به عنوان نمایش‌های «استند‌آپ کمدی» است. ما به دنبال کمدی سالم و پاک هستیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از توجهاتی که قرار است به شهرستان‌ها داشته باشیم جشنواره‌هایی است که آنها برگزار می‌کنند. جشنواره «تیرینگ» در استان مازندران که از میان سایر جشنواره‌ها انتخاب شده تا حمایت بیشتری از آن شود.

بر پایه این گزارش، در ادامه نشست نکاتی مطرح شد که شامل انتقادهای اصحاب رسانه و فعالیت حوزه هنری در زمینه پرورش تئاتر انقلاب اسلامی و جذب مخاطب بود که بر این اساس پاسخ روشنی دریافت نشد چرا که مباحث ذکر شده در سطح کلان‌تری باید بررسی شود و رئیس حوزه هنری نیز می‌تواند اصلی‌ترین فرد برای پاسخگویی باشد.

در این جلسه خبرنگار سینما و تئاتر فارس عنوان کرد به حوزه هنری در بخشی که باید در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت کند نتوانستم همچون بخش مستند و یا سینمایی موفق عمل کند و یا اثری قابل بحث را تولید کند علاوه بر اینکه در جذب مخاطب انقلاب اسلامی موفق نبوده بلکه دافعه‌ای را ایجاد کرده است که هنرمندان تئاتر علاقه‌ای به حضور در این مجموعه برای کار کردن ندارد. در نتیجه عنوان شد که حوزه هنری در زمینه اهدافش مبنی بر انقلاب اسلامی در حوزه تئاتر کارنامه ضعیف و قابل نقدی را از خود به جای گذاشته است چرا که با دادن هزینه به گروه‌ها نتوانست آنها را مجاب به اجرا و سالن‌های حوزه هنری کند از طرفی در پرورش هنرمند انقلابی در عرصه تئاتر ضعیف عمل کرده است.

در ادامه نشست مطالب بالا که ذکر شد نمایندگان حوزه هنری که در جلسه حضور داشتند آن را پذیرفتند و قبول داشتند که حوزه در زمینه  اهدافش مبنی بر انقلاب اسلامی در عرصه تئاتر نه تنها جاذبه بلکه دافعه داشته است درباره پرسش خبرنگار رسانه دیگری مبنی بر اینکه چرا زمانی که از انزجار از تئاتر آزاد صحبت می‌شود و حوزه هنری آن را محکوم می‌کند سه سالن سینمای حوزه هنری برای اجرای تئاتر آزاد در اختیار این افراد قرار می‌گیرد نتوانستند پاسخ مناسبی دریافت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.