نخستین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان امروز برگزار شد و طرح ملی کارت آتیه جوانان در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت که به تصویب اعضا نرسید.

عدم تصویب کارت آتیه جوانان/ البرز رتبه دوم طلاق/ غیبت وزارت راه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با حضور دستگاه‌های مسئول همچنین با حضور استاندار البرز در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

در این جلسه محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان گفت: حوزه جوانان جزو حوزه‌های بسیار فعال در وزارت ورزش است و تلاش‌های زیادی با توجه به محدودیت‌ها انجام داده‌اند و توانستند موضوع جوانان را تا حدی از محاق خارج کرده و به عنوان یک موضوع قابل بحث و پراهمیت مطرح کنند که تبلور کارشان در این هفته خود را نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: صبح امروز جلسه‌ای با بیش از 50 سمن جوانان در سراسر کشور داشتیم و مسائلی مطرح شد که عمده این مسائل صحیح است و این دغدغه‌ها نشان می‌داد که جوانان به دولت، حکومت و کشور علاقمند هستند و به دنبال رفع مشکلات تلاش می‌کنند اما با محدودیت های مالی مواجه هستند.

گودرزی با اشاره به حضور دستگاه‌های مختلف در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان گفت: امیدواریم سازمان‌هایی که باید در این جلسات حضور داشته باشند اما کمتر حضور دارند عنایت بیشتری به ان حوزه کنند و دستگاه‌هایی که کمتر حضور دارند را به زودی منعکس و مطالبات را مطرح می‌کنند.

در ادامه این مراسم سیدجواد رضوی مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ستاد در سال 83 با توجه به رویکرد منابع چهارم توسعه شکل گرفت و در سال 86 ضرورت ایجاد ستاد ساختگی امور جوانان در استان‌ها به تصویب رسید تا در سال 91 ستادهای ساماندهی امور جوانان در استان‌ها تشکیل شد.

وی ادامه داد: در سال 94 هفت جلسه ستاد برگزار شد که این تعداد جلسات در سال 93 سه جلسه بوده است و براساس آیین‌نامه باید 12 جلسه برگزار شود و این نشان می‌دهد ما با وضع مطلوب همچنان فاصله داریم.

رضوی در خصوص وضعیت مشارکت دستگاه‌ها در این جلسات گفت: وزارت راه و شهرسازی در هیچ کدام از جلسات ستاد ملی ساماندهی امور جوانان حاضر نشده است و برخی دستگاه‌ها نیز سطح جلسه را رعایت نکردند. بیشترین میزان غیبت مربوط به جلسه 56 بوده است که در این جلسه اصرار بر این بود که از حضور اعضای غیرعضو جلوگیری خواهد شد و به همین دلیل بیشتر اعضا غیبت داشتند اما به مرور وضعیت مطلوب شد به گونه‌ای که در آخرین جلسه سال 94 بیش از 70 درصد از اعضای اصلی در جلسه حاضر شدند.

مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: به لحاظ کیفی در سال 93 بیشتر به موضوع ازدواج پرداخته شد و در سال 94 موضوع اشتغال، هویت و مشارکت اجتماعی جوانان نیز در دستور کار قرار گرفت و رویکرد جدیدی که رد سال 94 پیگیری شد حضور استانداران در جلسات ستاد ملی ساماندهی بود و یافته‌های پژوهشی نیز به عنوان گزارش‌های قابل استفاده در جلسات مورد بررسی قرار گرفت. 

رضوی افزود: در سال 93 ستاد ملی امور جوانان 44 مصوبه داشت که 88 درصد از آنها اجرایی شد و در سال 94، 44 مصوبه داشتیم که 45 درصد از آنها محقق شد و علت محقق نشدن برخی از مصوبات عدم همکاری دستگاه‌های عضو بود که از جمله آنها می‌توان به سند سلامت جوانان اشاره کرد که قرار بود با همکاری وزارت بهداشت اجرا شود اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

در ادامه این جلسه با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های حاضر به تصویب رسید که شاخص حد نصاب برگزاری جلسات از دوسوم به نصف به اضافه یک تغییر کند و تعداد جلسات استانی و ملی نیز از 12 جلسه به 10 جلسه کاهش پیدا کند.

از دیگر پیشنهاداتی که در این جلسه مطرح شد این بود که در جلسات استانی ستاد ساماندهی امور جوانان معاون سیاسی استاندار به عنوان جانشین رئیس ستاد حاضر شود و جلسه با حضور معاون سیاسی استاندار رسمیت پیدا کند که به تصویب نمایندگان دستگاه‌های مختلف نرسیم.

در ادامه این جلسه طرح ملی کارت آتیه جوانان نیز به رای گذاشته شد و جزئیاتی از این طرح توسط طراح کارت ارائه شد اما به تصویب اعضای ستاد نرسید.

در ادامه این نشست استاندار البرز نیز آمارها و گزارش‌هایی را در خصوص حوزه جوانان استان البرز ارائه داد و گفت: از لحاظ جمعیت جوان در بخش دانشگاهی 115 هزار دانشجو در استان البرز وجود دارد و مجموع جمعیت جوان این استان 770 هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: در رده سنی 14 تا 29 سال 380 هزار نفر از جوانان استان البرز را پسران و 331 نفر را دختران تشکیل می‌دهند.

استاندار البرز تصریح کرد: تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در استان البرز 126 سمن است و ابتدای دولت یازدهم نیز 88 سمن در حوزه جوانان افتتاح و راه‌اندازی شده است، تعداد جوانان شرکت‌کننده در برنامه‌های اوقات فراغت 465 هزار نفر است که 60.39 درصد از جوانان را شامل می‌شود.

وی به آمار طلاق و ازدواج در استان البرز اشاره کرد و گفت: از لحاظ طلاق استان البرز بعد از تهران دومین استان است و آمار ازدواج استان نیز معمولی است، پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت متوجه شدیم به دلیل مشورت‌هایی که قبل از طلاق به زوجین داده می‌شود می‌توانیم میزان طلاق‌ها را کاهش دهیم به گونه‌ای که به استناد گزارش دادگستری این طرح باعث شد سال گذشته طلاق در میان زوج‌هایی که در سال اول زندگی‌شان هستند 12 درصد نسبت به سال 93 کاهش داشته است.

وی در خصوص علت بالا بودن آمار طلاق در البرز گفت: بخشی از مهاجرین که از سراسر کشور به استان البرز می‌آیند در برخی از مناطق ممکن است طلاق را بسیار ناپسند بدانند و به همین دلیل برای انجام طلاق به این استان می‌آیند.

استاندار البرز افزود: کلینیک کنترل خشم با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان و بهزیستی در استان البرز راه‌اندازی شده است که امیدواریم در آرامش روحی و روانی جوانان موثر باشد.

وی افزود: همچنین باید بر روی زندان‌های البرز و مناطق اطراف آنها کار کرد و تاکنون نیز زمان زیادی از شوراهای اداری به این موضوع اختصاص داده شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.