قدس آنلاین/ ۶۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی، معمم شدند. مراسم عمامه گذاری طلاب جوان این دانشگاه پیش از ظهر دیروز و با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی انجام شد. آیت الله سید احمد علم الهدی در این مراسم، لباس روحانیت را لباس خدمت به اسلام و لباس نوکری بی وقفه امام زمان(عج) دانست.

  دانشگاه علوم اسلامی رضوی، تجلی نگاه انقلاب به مقوله دانش

  نهادی کم‌نظیر در بین نظام‌های آموزش عالی کشور
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در مراسم عمامه‌گذاری طلاب دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با یادکردی از تولیت فقید آستان قدس رضوی گفت: هرچه در جزئیات و دقایق صدقات جاریه و آثار وجودی مرحوم آیت الله واعظ طبسی، این نیروی ارزشمند اسلام و روحانیت دقت می‌کنیم، زندگانی مستمر و مداومی را برای این چهره فقاهتی و علمی می‌بینیم.
وی دانشگاه علوم اسلامی رضوی را از نهادهای کم‌نظیر در بین حوزه‌های علمیه و نظام‌های آموزش عالی کشور خواند و تصریح کرد: این دانشگاه، تابلویی شفاف از نگاه انقلاب اسلامی به مقوله دانش است که علم آمیخته با قداست را در برابر قضاوت جهان قرار داده است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی یک نهاد علمی آموزشی بی‌نظیر در بین نهادهای آموزشی کشور به حساب می‌آید، افزود: نهادهای آموزشی ما یا نهادهای آکادمیک‌ هستند که هرچه در توسعه بیشتر قرار می‌گیرند، نظام و جامعه از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند و یا نهادهای حوزوی هستند که در توسعه روحانیت مؤثرند و خود حوزه‌های علمیه در عرصه‌های تعلیم و تربیت از آن‌ها بهره‌برداری می‌کنند.
آیت الله علم‌الهدی افزود: یک نهاد عظیم مؤثر آموزشی و علمی که دارای دو کاربرد باشد؛ هم در توسعه روحانیت و تدریس در حوزه‌ها و هم در عرصه‌های گوناگون نظام شامل عرصه‌های سیاسی و حقوقی بهره‌برداری کند، منحصر به دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.
وی این دانشگاه را با سایر مراکز علمی مقایسه کرد و گفت: دانشگاه امام صادق(ع) که در عرصه تربیت نیرو و کادرسازی برای نظام فعالیت دارد، فقط نهادهای نظام از آن تغذیه می‌کنند، یا نهادهای حوزوی مثل بعضی مؤسسه‌ها در قم، حوزه از آن استفاده می‌کند، اما یک نهاد عظیمی که در عرصه روحانیت و طلبگی توانسته، در حوزه اعم از حوزه خراسان و سایر حوزه‌ها نقش حیاتی ایفا کند و در عرصه‌های اجرایی، سیاسی و قضایی حضور تأثیرگذار داشته باشد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.
آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه عمامه، نشانه نوکری و خدمت به امام زمان(عج) است، گفت: نوکری در این خانه استخدامی نیست، گزینشی است و تا گزینش نکنند، کسی نمی‌تواند، خادم شود. حتی ممکن است، عمامه هم داشته باشد، اما نمی‌تواند خدمت کند. این نوکر هم باید وقف این کار شود، تمام وجودش و وقتش برای امام زمانش(عج) باشد. در آغاز این مراسم حجت الاسلام و المسلمین فرزانه، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گزارشی از روند فعالیت های آموزشی این دانشگاه ارایه کرد.
 رهبری از دانشگاه رضوی طلبه فاضل می‌خواهند
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، انتظار رهبر معظم انقلاب از این دانشگاه را تربیت طلبه متدین، فاضل و روشنفکر عنوان کرد.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدباقر فرزانه گفت: به اراده خداوند متعال و به مدد همت مؤسس محترم و فقید این دانشگاه، آیت‌الله واعظ طبسی و عنایات خاص حضرت رضا(ع) و تلاش هیأت علمی و طلاب و دانشجویان، دانشگاه رضوی، اصالت خودش را حفظ کرده و در همان ریل به طرف اهداف خود در حرکت است.
وی با نقل سخنی از رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان به بنده فرمودند من از این دانشگاه، طلبه فاضل، متدین و روشنفکر می‌خواهم. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به بیانات نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوي مبنی بر اینکه دانشگاه رضوی بیشترین استفاده را برای حوزه‌های علمیه داشته است، گفت: حق هم همین است، بر اساس آخرین آمار، 450 نفر از 2 هزار و 500 دانش آموخته این مجموعه مشغول تدریس در حوزه‌های علمیه سراسر کشور هستند.
فرزانه افزود: در تمامی مراحل پذیرش دانشگاه، از اطلاعیه پذیرش تا مصاحبه و اردوی توجیهی، اهداف دانشگاه و آرمان‌های آن برای دانشجویان و طلاب بیان می‌شود و مسأله ملبس شدن نیز به مصلحت دانشگاه واگذار شده است.
وی ادامه داد: بر اساس تشخیص دانشگاه، ملبس شدن در مقطع ارشد و دکتری که همزمان با سطح سه و چهار حوزه است، صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز امیدواری کرد، به برکت این ایام این افراد، از علمای پرسود و پرتلاش برای جهان بشریت باشند.
در ادامه مراسم عمامه گذاری دانشجویان به دست آیت الله علم الهدی انجام شد.
دانشگاه علوم اسلامی رضوی یکی از دانشگاه ‌های ایران در حوزه آموزش علوم اسلامی با اصالت حوزوی است. این دانشگاه در سال 1363 افتتاح شد و هم اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو دارد. دانشجویان این دانشگاه همزمان با درس‌های جاری دانشگاه، درس‌های سطوح گوناگون حوزه علمیه را نیز فرامی گیرند. دانشجویانی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه دانش آموخته می شوند، می توانند، به لباس روحانیت ملبس شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.