کارگردان «خانوم» گفت: مسوولان کار خود را می کنند اما فیلمسازان با لطافتی که در آثارشان است می توانند اعلام خبر بحران محیط زیست را به گوش مردم برسانند و راههای رهایی از آن را به مردم یادآور شوند.

فیلمسازان با آثارشان خبر بحران محیط زیست را به مردم برسانند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، تینا پاکروان درباره دغدغه های محیط زیستی خود گفت: یکی از نگرانی های من این است که وضعیت محیط زیست با پیشرفت تکنولوژی و ازدیاد جمعیت مدام در حال پسرفت است و هر روز بیشتر آسیب می بیند. آسیبی که  پیامدهای منفی آن روی زندگی تک تک ما اثر خواهد داشت اما ما باز هم آن را نادیده می گیریم.

وی با بیان اینکه هر فردی با هر شغلی که دارد می تواند در زمینه محیط زیست فعالیت کند افزود: در فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، تمام فیلم در لوکیشن هایی گرفته شده که محیطی پر از سبز و گل و گیاه است. ما در کودکی مان این محیط ها را تجربه کرده ایم و در این فضا رشد کردیم، در خانه های حیاط دار و کوچه های پردرخت و جوی آب بازی می کردیم اما بچه های امروز با این طبیعت بیگانه هستند و فقط ساختمان و بزرگراه می بینند و  این اتفاق خوبی نیست.

پاکروان تاکید کرد: باید کودکان را مدام به طبیعت برد ، آنها را با طبیعت آشنا کرد و طرز برخورد با درختان، حیوانات و گیاهان را به آنها آموزش داد.  باید توجه داشت که این نوع آموزش ها در ذهن بچه ها می ماند و قطعا نسل بعدی برخورد بهتری با طبیعت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جامعه فرهنگی از نویسنده تا فیلمساز و نقاش در ایجاد روحیه نگهداری از طبیعت نقش مهمی ایفا می کنند، گفت: سکوت هنرمندان در این زمینه کمک به از بین نرفتن منابع طبیعی، هوای پاک و آب سالم نمی کند. هنرمند یک شهروند عادی نیست که نتواند تاثیر مثبتی در جامعه خودش بگذارد، هنرمند کنش گر است و مدام در حال تاثیر گذاری است، شاید این تاثیر گذاری زمان بر باشد اما نباید از آن خسته و نا امید شویم و به راهی که به آن امید داریم ادامه دهیم.

کارگردان «خانوم» خاطرنشان کرد: مسوولان در این زمینه کار خود را می کنند اما فیلمسازان با لطافتی که در آثارشان است می توانند اعلام خبر بحران محیط زیست را به گوش مردم برسانند و راههای رهایی از آن را به مردم یادآور شوند.

وی ادامه داد: به تازگی همراه شاهین اسلامی در حال آماده کردن بستری برای ساخت مجموعه ای در مورد بحران آب  هستیم و میخواهیم نشان دهیم که  تا چه اندازه کشورمان با کمبود آب مواجه است. به نظرم  اگر جشنواره فیلم سبز بتواند حتی بر روی یک جامعه چند هزار نفری اثر مثبت بگذارد و آنها را به سمت نگهداری از محیط زیست ترغیب کند کار خیری انجام داده است.

پاکروان همچنین گفت: امیدوارم جشنواره فیلم سبز بتواند جایگاه خود را پیدا کند و در مسیر مطلوب حرکت کند و هر سال تاثیرات بیشتری روی مخاطب بگذارد. برگزاری چنین جشنواره ای در حوزه محیط زیست لازم بود و قطعا هنرمندان بیشتری در سالهای بعدی به سمت آن گرایش پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به روحیه جمعی مردم ایران گفت: ما در ایران دارای روحیه جمعی هستیم هر کاری که به صورت حداکثری و منسجم انجام داده ایم به نتیجه رسیده و جواب گرفته ایم. محیط زیست هم قطعا نیاز به روحیه جمعی ما دارد اگر مردم با مسوولان متحد شوند و نخبگان جامعه هم به نقش الگو بودن و تاثیرگذاری خود درست عمل کنند محیط زیست بهتری خواهیم داشت.

پاکروان خاطرنشان کرد: اگر مردم را دعوت به کار جمعی کنیم و از آنها کمک بگیریم قطعا مردم همراهی خوبی خواهند کرد فقط باید آنها را دعوت کرد و مشکلات را با آنها درمیان گذاشت. بخش خصوصی هم در این زمینه پا به پای مسوولین، مسوولیت دارد و می تواند فعالیت های سازمان دهی شده انجام دهد، مراسم برپا کند، همایش بگذارد و مردم را دعوت به خوش رفتاری با طبیعت کند.

وی ادامه داد: طبیعت عنصر حیاتی بشر است و نمی توان برای حفظ آن کار را گردن دولت و مسوولان انداخت. نهادهای مردمی که این روزها شکل گرفته اند و به جمع آوری زباله از کوه ها و دشت ها می پردازند خیلی بیشتر از نهادهای دولتی کارکرد دارند و اثر گذار هستند. اگر در این زمینه همه با هم کار کنیم بعید می دانم طبیعت ایران رو به فرسایش برود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.