بهارستان در دوره دهم؛ ترکیب جدیدی را شاهد خواهد بود چراکه ساکنان ۷۰ درصد صندلی های سبز خانه ملت تغییر کرده و به همین ترتیب فراکسیون های مجلس نیز دچار تحول خواهند شد.

به دنبال تشکیل جریان سوم در مجلس دهم هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، مجلس شورای اسلامی در دوره آینده ترکیب سیاسی جدیدی را تجربه خواهد کرد. حال سوال اینجاست که چند فراکسیون از جناح های سیاسی مختلف اعلام موجودیت خواهند کرد. آیا طیف علی لاریجانی و اصولگرایان معتدل با جبهه پایداری و اعضای آن و همچنین اصلاح طلبان در یک فراکسیون خواهند نشست. 
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در دوره نهم و منتخب دوره دهم مجلس در این مورد می گوید: «ما از تشکیل فراکسیون فراگیر استقبال می کنیم اما می توانیم درون مجلس یک فراکسیون داشته باشیم. این فراکسیون می تواند خط سوم مجلس شورای اسلامی در کنار دیگر فراکسیون ها باشد. 
وی افزود: ما به دنبال جریان سومی در درون مجلس هستیم که اعتدال گرایان و مستقلین مجلس را شامل شود. طبعا این تعداد نمایندگان در زیر چتر آقای لاریجانی فعالیت خواهند کرد.» 
منتخب مردم رشت در مجلس دهم تاکید کرد: در مجلس دهم سعی می کنیم با اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل خط سومی ایجاد کنیم.
مشروح گفت و گوی ایرنا با غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی منتخب مردم رشت در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی رهروان ولایت در مجلس نهم به این شرح است: 
**در برخی اظهارنظرهای منتشر شده ادعا شده است که نمایندگان فعال در فراکسیون رهروان می خواهند فراکسیونی به همان ترتیب را در مجلس دهم ایجاد کنند؟
- جعفر زاده: ما در مجلس دهم با گروه های متعددی در مجلس روبرو هستیم. برخی از این گروه ها به جناح اصلاح طلب و برخی به جناح اصول گرا قرابت دارند. از میان منتخبان مجلس دهم ما یعنی اعضای فراکسیون رهروان ولایت با اصلاح طلبان و اصول گرایان تندرو هیچ قرابت و همسویی نداریم بنابراین اعضای رهروان با تندروها در یک فراکسیون قرار نمی گیرند. قرار نگرفتن ما با اصول گرایان و اصلاح طلبان تندرو در یک فراکسیون مشخص امر واضح و مبرهن است و نیازی به تحلیل ندارد. 
**منظور شما از قرار نگرفتن با تندروها در یک فراکسیون چیست؟ 
- جعفرزاده: منظور ما از تندروهای جریان اصولگرا، اعضای جبهه پایداری است. ما با این افراد به لحاظ فکری در یک مجموعه قرار نمی گیریم از سوی دیگر منظور از اصلاح طلبان تندرو هم منتخبان و گروه هایی هستند که مواضع تند و افراطی دارند ما با این گروه از نمایندگان هم در یک مجموعه فکری دسته بندی نمی شویم بنابراین برای فعالیت خود در مجلس دهم سعی می کنیم با اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل خط سومی در مجلس دهم ایجاد کنیم که این نمایندگان را در قالب خود داشته باشد.
بنابراین اگر بتوانیم مجموعه ای را تشکیل دهیم که منتخبان معتدل را با خود همراه کند قطعا استقبال خواهیم کرد ما از تشکیل فراکسیون فراگیر استقبال می کنیم. اما امروز بیشتر منتخبان اتفاق نظر دارند که فراکسیون واحد شکل گیرد و بعد که وارد مجلس شدیم اگر قرار است، انشعاباتی رخ دهد، این موضوع محقق شود. 
** به نظر شما منتخبان مستقل مجلس چه رویکردی را در پیش می گیرند و در نهایت به کدام جناح تمایل پیدا خواهند کرد؟
- جعفر زاده: منتخبانی که به صورت مستقل وارد مجلس دهم شدند بیشتر رفتاری اعتدالگرایانه و فارغ از مسائل دو گروه اصلی اصلاح طلب و اصول گرا گروه بزرگ دیگری را در زیر چتر آقای لاریجانی تشکیل می دهند. ما می توانیم این گروه را تحت عنوان نمایندگان معتدل دو جناح سامان دهیم. 
**آیا لزوما این جریان باید صاحب یک فراکسیون باشد؟
- جعفر زاده: بله، ما می توانیم درون مجلس یک فراکسیون داشته باشیم. این فراکسیون می تواند خط سوم مجلس شورای اسلامی در کنار دیگر فراکسیون ها باشد. ما به دنبال جریان سومی در درون مجلس هستیم که اعتدال گرایان و مستقلین مجلس را شامل شود. طبعا این تعداد نمایندگان در زیر چتر آقای لاریجانی فعالیت خواهند کرد. 
**اعضای جبهه پایداری یا اصول گرایانی که مواضع دیگری داشته باشند در چه فراکسیونی قرار می گیرند؟
- جعفر زاده: اعضای همراه جبهه پایداری یا اصولگرایانی که مواضع تندی داشته باشند حدود 20 یا 30 نماینده بیشتر نیستند. البته اصول ما بر اساس تفاهم وتشکیل یک فراکسیون فراگیر و بزرگ است و از حضور همه منتخبین استقبال می کنیم به معنای بهتر رفتار ما این گونه نیست که منتخبی را از جمع خود کنار بزنیم. اما اگر کسی خط مشی وی با آقای لاریجانی و همراهان ایشان همسو و همراه نبود قطعا در یک جمع قرار نمی گیریم، پایداری‌ها فعلا سکوت کرده‌اند ولی این اتفاق به معنای تغییر ذات نیست. مشی آنها مشخص است. اعتدال گرا نیستند و با اصولگرایان نرم هم فاصله زیادی دارند. 
اینها همان تندروهای اصولگرا هستند که نمی‌توانند زیر چتر آقای لاریجانی قرار بگیرند. افرادی که در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تندرو قرار نگیرند، به عضویت فراکسیون سوم یعنی فراکسیون اعتدال گرایان در خواهند آمد. اینکه تمام این افراد زیر چتر آقای لاریجانی خواهند بود کاملا برای همه مشخص است. اما هنوز مشی فراکسیون مشخص نیست. با اطمینان می‌گویم که رهروان به آن نام دیگر وجود نخواهد داشت و با فراکسیون با نام دیگری به فعالیت ادامه خواهد داد. طبعا روشی در پیش گرفته می‌شود که همه اصولگراها، بعضی مستقلان و حتی اصلاح‌طلبان میانه رو بتوانند در آن فراکسیون حضور داشته باشند.
**در فراکسیون امید چطور؟! چرا در فراکسیون امید قرار نمی گیرید؟
جعفر زاده: اصول رفتار سیاسی ما در مجلس همکاری و همراهی با اعضای محترم فراکسیون امید است. در نتیجه ما از هر فرصتی برای همراهی با اعضای فراکسیون امید استقبال می کنیم. اما به هر حال ما با اصلاح طلبان تندرو در یک فراکسیون و یک جناح قرار نمی گیریم خط مشی ما متفاوت از اصلاح طلبان تندرو است. به تعبیر درست تر نمی توانیم بگوییم می شود با برخی اصلاح طلبان تندرو در یک فراکسیون به لحاظ سیاسی قرار گرفت. ما تا حد ممکن تلاش خود را می کنیم که با معتدلین دو جناح و مستقلین همراه شویم بنابراین تشکیل یک فراکسیون که شامل حامیان آقای لاریجانی، مستقلین و معتدلین باشد چندان دور از ذهن نخواهد بود. این فراکسیون می تواند خط سوم یا جریان سوم مجلس دهم باشد. 
**جریان سوم که می فرمایید چه نظری درمورد ریاست مجلس دهم دارد؟
- جعفر زاده: ما نظرات خود را بارها اعلام کرده ایم. مسلما آقای لاریجانی را بهترین و مناسب ترین گزینه برای ریاست مجلس دهم می دانیم و معتقدیم کسی که می تواند ریاست جناح های مختلف مجلس را عهده دار باشد، آقای لاریجانی است. در مورد آقای عارف هم باید بگویم پیشنهاد من این است که ایشان در سال اول مجلس دهم در سایه باشد و ریاست و هدایت فراکسیون خود را بر عهده بگیرد و اجازه اداره مجلس را به آقای لاریجانی بدهد. 
به عقیده من با یک توافق می توان مسئله اداره مجلس را حل کرد و بی تردید با لج بازی سیاسی نمی توان در مجلس کار را به پیش برد. تجربه به ما می گوید با همکاری و تعامل می توان در مجلس کار کرد و به دوستان هم توصیه می کنم از این روش کار را پیش ببرند. 
به گزارش ایرنا، دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز شنبه هشتم خردادماه کار خود را آغاز می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.