قدس آنلاین- تبریز: محققان پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت سیستم صنعتی تصفیه آب و پساب از آلودگی‌های زیست محیطی با روش پلاسمایی شدند.

طراحی و ساخت سیستم صنعتی تصفیه آب و پساب از آلودگی‌های زیست‌محیطی با روش پلاسمایی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اصغر عسگری، با اعلام اینکه برای اولین بار است که این سیستم صنعتی در جهان ارائه شده است، اظهار داشت: این سیستم قابلیت حذف کامل فلزات سنگین و کاهشCOD ،BOD و نیترات از آب آشامیدنی، آب و پساب صنعتی با صرف کمترین انرژی را دارد.

رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز، افزود: این سیستم بر پایه تخریب پلاسمایی عمل کرده و در زمان کمتر از 2 دقیقه فرآیند حذف آلاینده‌ها را انجام می‌دهد. زمان کوتاه تصفیه، مصرف انرژی پایین و عدم استفاده از فیلتر یا مواد شیمیایی مرسوم و همچنین فضای کوچک مورد نیاز برای نصب سیستم باعث کاهش هزینه فرایند تصفیه‌ای می‌گردد.

عسگری، یادآور شد؛ این پروژه صنعتی توسط دکتر سیروس خرم، عضو هیأت علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و تیم تحقیقاتی انجام گرفته و در تصفیه‌خانه‌های مختلف از آن جمله تصفیه پساب صنایع چرم، تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی، تصفیه‌خانه پتروشیمی، تصفیه‌خانه صنایع کشمش و.... به صورت پایلوت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: در تمام بررسی‌های میدانی این سیستم توانسته است COD و BOD را حداقل تا 70 درصد حذف کرده و کدورت و فلزات سنگین را با راندمان 98 درصد حذف کرده است.

عسگری اضافه کرد: این سیستم هم اکنون در واحد تصفیه‌خانه بازیافت پتروشیمی تبریز در اشل صنعتی راه‌اندازی و در حال کار شبانه‌روزی است. در این طرح صنعتی علاوه بر کاهش COD پساب، ترکیبات فرار آلی را نیز از پساب حذف نموده و باعث کاهش بیش از 90 درصد voc منتشره در هوا می‌گردد. بکارگیری این سیستم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها باعث کاهش آلاینده‌های مختلف محیطی شده و تحول بزرگی را به بار خواهد آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.