قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا : مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از تدابیر ویژه برای میزبانی ۵/۱ میلیون نفر برای ایام چراغ برات در بهشت رضا این شهر خبر داد.

 مرگ ۲۰ هزار مشهدی در سال ۹۴

کریمدادی که به منظور ارایه گزارش امکانات فراهم شده برای این ایام خاص در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: بنابر سنت خراسانی ها، مردم مشهد در روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم ماه شعبان که به ایام چراغ برات معروف است، به زیارت اهل قبور می‌روند که برای میزبانی آنان تمهیدات ویژه ای از سوی سازمان فردوس ها تدارک دیده شده است.
وی با بیان اینکه تمامی امکانات شهرداری مشهد برای خدمت رسانی در این ایام به کار گرفته شده است، افزود: دراین راستا سازمان ها و ارگان‌های مختلف چون پلیس راه، اداره راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، اورژانس، مرکز بهداشت و سازمان انتقال خون برای ارایه بهتر خدمات به شهروندان خدمت رسانی خواهند کرد.
وی برنامه‌های فرهنگی ایام چراغ برات این سازمان را شامل برپایی نمایشگاه فرهنگی در آرامستان بهشت رضا(ع) و بهشت جواد الائمه(ع)، برگزاری حلقه‌های معرفت و برپایی محافل انس با قرآن با حضور قاریان ممتاز بین المللی اعلام کرد و اظهار داشت: دغدغه اصلی این ایام برای مردم ترافیک است که خوشبختانه امسال تدابیر خاصی با هماهنگی نیروی انتظامی اندیشیده شده است.
وی به پیش‌بینی بیش از 4 هزار فضای پارک خودرو برای این ایام در بهشت رضا اشاره کرد و از  دایر بودن 4 نمازخانه ثابت و سیار، راه اندازی پارک کودک، برپایی دعای ندبه و استقرار 100 دستگاه آبسردکن خبر داد.

  قبرهای 6 میلیونی تا مقبره‌های 180 میلیون تومانی
مدیرعامل سازمان فردوس‌ها در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگاران، افزایش 14 درصدی هزینه‌های کفن و دفن را طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرد و گفت: این میزان افزایش حتی پاسخگوی افزایش حقوق کارکنان سازمان هم نمی‌شود.
کریمدادی با بیان اینکه هم اکنون حداقل هزینه کفن و دفن در بهشت رضا 870 هزار تومان است، افزود: این در حالی است که با ارایه خدمات اختصاصی این رقم افزایش خواهد یافت.
وی در عین حال فروش قبرهای 20 میلیون تومانی در بهشت رضا را رد کرد و اظهار داشت: هم اکنون پیش فروش قبر در بلوک معمولی بهشت رضا از 6 میلیون تومان شروع می‌شود و ارقام اعلامی کذب محض است و بیشترین ارقام مربوط به مقبره‌های خانوادگی است که 12 قبر به قیمت 180 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

  خبرهای یک خطی
- مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد درخصوص توسعه بهشت رضا نیز از انجام مراحل تملک املاک در ضلع شمالی خبر داد و گفت: فقط بحث مدیریتی و مالی این املاک مانده است.
- کریمدادی از آماده بودن 100 درصدی بهشت رضوان (آرامستان دوم مشهد) در جاده کلات خبر داد و افزود: زمان بهره برداری از این آرامستان در اختیار ما نیست و به موافقت دستگاه‌های مسؤول در خاکسپاری شهدا بستگی دارد.
- این مقام مسؤول در خصوص طرح قبور وقفی  نیز اظهارداشت: این طرح هنوز اجرایی نشده، اما مرکز نیکوکاری خیرین واقع در بهشت رضا برای کمک به نیازمندان دایر است.
- وی با اشاره به هزینه 5/2 میلیارد تومانی برای راه اندازی مجتمع سنگتراشان بهشت رضا، از آماده بودن 100 درصدی این مجتمع خبر داد و گفت: بزودی این مجتمع به بهره برداری می‌رسد.
- مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد همچنین به ایجاد 15 هزار قبر طبقاتی در بهشت رضا اشاره کرد و افزود: این رقم تا پایان سال باید به 30 هزار قبر برسد.
- به گفته وی، هنوز هیچ دفنی در قبور طبقاتی بهشت رضا انجام نشده است.
- کریمدادی در پایان از مرگ 20 هزار نفر در سال 94 خبر داد و گفت: از این شمار 11 هزار و 154 نفر مرد و 7 هزار و 324 نفر زن بوده اند و مابقی مربوط به مرگ نوزادان و کودکان زیر یک سال است، در حالی که این رقم در سال 93 به ترتیب 10 هزار و 380 نفر مرد و 7 هزار و 114 نفر زن بوده است.
- وی بیشترین دلیل فوت در مشهد را به ترتیب نارسایی‌های سیستم گردش خون، سرطان و بیماری‌های تنفسی اعلام کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.