یك شاعر، منتقد و مدرس ادبیات معتقد است شاعران جوانی كه امروز شعرشان به سمت مخاطب سرازیر شده، شاعرانی هستند كه از نظر زبان، بیان و حتی موضوع و محتوا، شعرشان كمال یافته نیست و این آسیب و خطری است كه ممكن است شعر جوان را تهدید كند.

شاعران جوان مردم را با شعر آشتی داده اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، علی آبان، شاعر و منتقد ادبی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه در چند سال اخیر شعر جوان و شاعران جوان مورد استقبال واقع شده‌اند، اظهار كرد: این موضوع را به فال نیك می‌گیریم. شعر راه خود را باز كرده است. چند سالی رمان در كشورمان جلوتر از شعر بود و به نظر می‌رسد شعر دوباره برای خود راهی پیدا كرده و این عامل نفوذ بیشتر از سمت شاعران جوان اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم جریان شعر جوان را آسیب شناسی كنیم، جدا از این شاعران جوان مردم را با شعر آشتی داده‌اند، باید به این نكته توجه كرد كه مخاطب شعر و ادبیات گمان نكند شعر اصیل و كمال یافته آثاری است كه شاعران جوان ارائه می دهند.
آبان تصریح كرد: معمولا مردم به سمت شعرهایی گرایش پیدا می كنند كه ساده و قابل هضم باشد و هر چقدر این شعرها در جهت ارتقای كیفی بیشتر تلاش كنند، مخاطب هم بهتر از این آثار استقبال می‌كند. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه كنیم، شاعران جوانی كه امروز شعرشان به سمت مخاطب سرازیر شده، شاعرانی هستند كه از نظر زبان، بیان و حتی موضوع و محتوا، شعرشان كمال یافته نیست و این آسیب و خطری است كه ممكن است شعر جوان را تهدید كند.
این شاعر و منتقد ادبی همچنین گفت: بسیاری از شاعران جوان كه شعرشان مورد استقبال واقع شده را می شناسم و آن ها هم اغلب من را می شناسند. اما در آثارشان مشكلاتی دیده می‌شود كه اگر توجه نشان ندهند، مورد آسیب واقع می شوند. شاعران باید به طور جدی تری به سمت كمال شعر بروند، در غیر این صورت هم این شاعران و هم شعرشان در آینده نزدیك فراموش می‌شوند.
وی با اشاره به اینكه میانگین سنی مخاطبان برخی شاعران، 18 تا 25 سال است، عنوان كرد: این موضوع باعث می شود این شاعران، در چند سال آینده مخاطبان خود را از دست بدهند. اگر شعرها تنها به نیازهای بخشی از مخاطبان جواب دهند به طور حتم یك نوع آسیب است.
شاعر مجموعه «پنج شنبه ها با تو» تاكید كرد: در این كه اطلاعات شاعران امروز، نسبت به شاعران چند دهه قبل بالاتر است شكی نیست. اما اگر بخواهیم ارزش گذاری كنیم، به این موضوع می‌رسیم كه اطلاعات نسل امروز بر اساس چیزی است كه مدرنیزم و دنیای مجازی به آن ها می دهد و خود آن اطلاعات هم عمر چندانی ندارند.
آبان همچنین با اشاره به اهمیت توجه شاعران جوان به شعر حكمت، گفت: شعر حكمت از گذشته بوده است، اما با اصطلاحی كه امروز هست شاخص نبوده است. در گذشته وقتی لفظ حكیم به كار گرفته می‌شد، نشان می داد كه حكمت هم لازمه شعر است و همه شاعران می دانستند كه لازمه شعر ماندگار و پیش برنده داشتن، حكمت و اندیشه والاست و شاعران امروز نیز باید به این نكات توجه كنند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.