به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، پدر کویرشناسی ایران گفت: چاره اندیشی برای مدیریت بحران آب در ایران خیلی دیر شده، اما اگر همین وضعیت مورد بی توجهی واقع شود پیامدهای بدتری خواهد داشت.

 سدهای کشور رسوب گرفته‌اند

پروفسور پرویز کردوانی دیروز در گردهمایی «بحران آب و چالش مدیریت منابع آب در ایران» در مشهد با بیان این مطلب افزود: توسعه کشاورزی، توسعه صنعت و توسعه شهرها و شهرنشینی سه عامل مهم ایجاد بحران آب در ایران است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی بدون توجه به اینکه روزی آب تمام می‌شود، فقط بهره برداری کردیم، امروز به شرایطی از وخیم شدن افت منابع آبی در ایران رسیده‌ایم که در برخی مناطق برای رسیدن به آب باید 570 متر زمین را حفر کرد.
کردوانی افزود: با این وضعیت بیشتر قنات ها خشک شده و باید قنات های موجود را حفظ کرد، زیرا دیگر امکان حفر قنات در ایران فراهم نیست.
وی ادامه داد: در ایران حدود 50 هزار رشته قنات وجود دارد که این قنات ها در آینده فقط به عنوان جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی مطرح خواهند بود.
پدر کویرشناسی ایران با بیان اینکه سدها در شرایط کنونی بهترین منابع آبی هستند، افزود: با توجه به وضعیت خشک شدن چاه‌ها و قنات ها، سدها نقش مهمی در تأمین آب دارند و این موضوع که گفته می شود دوران سدسازی تمام شده، رویکرد سیاسی دارد.
به گفته وی، جایی که سد است، خطر سیلاب کاهش می‌یابد، چون بخش زیادی از آب را در خود ذخیره می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت سدها گفت: هم اکنون بسیاری از سدها رسوب گرفته و قادر نیست آب مورد نیاز را ذخیره کند و در این بخش با کاستی هایی روبه‌رو هستیم.
او استفاده از آب های غیرمتعارف، تصفیه فاضلاب، آب‌های مجازی، شیرین کردن آب های شور و همچنین استفاده از رطوبت هوا به جای آبیاری را از راهکارهای مقابله و کنترل بحران آب در ایران عنوان کرد.
به گفته کردوانی، در برخی مناطق دنیا که رطوبت بالا دارند، هزاران هکتار باغ را بدون آبیاری و با استفاده از رطوبت هوا کشت و کار می کنند.
گفتنی است، گردهمایی «بحران آب و چالش مدیریت منابع آب در ایران» با حضور جمعی از علاقه‌مندان و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در تالار دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.