قدس آنلاین-ساحل عباسی: مجلس خبرگان رهبری محوری ترین و شاخص ترین مجلسی است که مسئولیت تعیین رهبر انقلاب و صیانت از ولایت فقیه را برعهده دارد. فقهای مجلس خبرگان انسانهای متقی و خداشناسی هستند که وارد فعالیت های جناحی و سیاسی نمی شوند و مجموعه عملکرد آنها برای کسب رضای خدا و انتخاب بهترین فرد روی زمین برای رهبری نظام جمهوری اسلامی است.

مجلس خبرگان رهبری سکان دار کشتی انقلاب و حافظ اصل ولایت فقیه است 

پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور اکثریت منتخبان مردم روز گذشته در حالی برگزار شد که آیت الله جنتی با اکثریت آرا به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد. در دیدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مجلس خبرگان در نظام جمهوری اسلامی ، تعیین‌ کننده ترین و مهمترین رکن از ارکان نظام است، مجلسی که برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت بخشیدن به آن نقش اساسی دارد.
وظیفه مجلس خبرگان در نزد حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبری بسیارحساس است، بطوری که در نگاه این دو بزرگوار، این مجلس که متشکل از مجتهدین و برجستگان در آگاهی و تعهد اسلامی و انقلابی است، حساسترین وظایف را در نظام جمهوری اسلامی برعهده دارد و ضامن بقا و استمرار نظام اسلامی در خطیرترین لحظات و پشتوانه‌ای عظیم برای نظام است.
در بیانات متعدد، امام راحل و نیز رهبر فرزانه انقلاب ، ضمن ترسیم اهمیت مشارکت مردمی و "حماسه حضور" تکلیف شرعی و انقلابی مردم را برای انتخاب خبرگان بیان کرده و از علمای بلاد خواسته‌اند مردم را با وظایف شرعی خود در برهه‌های حساس آشنا کنند.
توجه ویژه حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبری به جایگاه حساس و مهم مجلس خبرگان نشان می‌دهد که ایشان جایگاهی عالی و رفیع را برای این مجلس در نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفته‌اند .قدس آنلاین در گفتگو با دکتر حمید رضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی به بررسی جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی پرداخته است.

دکتر حمید رضا ترقی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری انتخاب صالح ترین فرد روی زمین را برای رهبری نظام اسلامی به عهده دارد گفت : رهبرکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود اهمیت مجلس خبرگان رهبری را بیان نموده اند  چرا که مجلس خبرگان رهبری یکی مهم ، شاخص  و محوری ترین  مجلسی است که مسئولیت تعیین رهبر نظام انقلاب اسلامی وصیانت از ولایت  فقیه را برعهده دارد. انتخاب آگاهانه اعضای خبرگان رهبری توسط مردم نشان از مردمی بودن رهبری است که سکان دار کشتی انقلاب اسلامی است از این رو مجلس خبرگان رهبری یکی از حیاتی ترین نهادهای  کشوراست که  به لحاظ سیاسی؛ اجتماعی و فرهنگی در ابعاد مختلفی از اهمیت زیادی برخوردار است.  مجلس خبرگان رهبری نقش بسیار موثری در نظارت بر عملکرد رهبری وشاخصه ها و ویژگی هایی که قانون اساسی برای رهبر جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته دارد بنابراین ویژگی های مجلس خبرگان رهبری نشان می دهد  مجلس خبرگان  بیش از آنکه منتخب مردم است با دو واسطه نقش اصلی مردم را در تعیین رهبری جامعه و کشور نشان می دهد. از طرف دیگر با توجه به ویژگی ها و معیارهایی که برای انتخاب رهبری در نظر گرفته شده مجلس خبرگان رهبری موظف است تا  صالح ترین فرد  جهان را برای رهبری و مدیریت نظام اسلامی انتخاب  کند بنابراین انتخاب و عملکرد خطیر و حساس مجلس خبرگان رهبری عملی بی مانند و بی نظیر در عرصه جهانی به شمار می رود.

 وی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری جای سیاسی کاری نیست تصریح نمود: مجلس خبرگان متشکل از مجتهدین و علمای شریفی است که انسانهای متقی و پرهیزکاری هستند که هدف آنها کسب رضای الهی است.فقهای خبرگان رهبری هرگزدرگیر بازیهای جناحی و سیاسی کاری نمی شوند چرا که به  این موضوع آگاه هستند که مجلس خبرگان جای تقوا ، پرهیزکاری و انجام تکلیف الهی است دقیقا برخلاف دیگر مجالسی که ممکن است سیاسی کاری و رقابت برای پیشبرد اهداف خود نسبت به جناح رقیب اهمیت بیشتری داشته باشد.

دکتر ترقی با اشاره به اینکه رئیس مجلس خبرگان رهبری وظیفه صیانت از جایگاه ولایت فقیه را بر عهده دارد و کسانی که برای رسیدن به این جایگاه وارد مسائل سیاسی و جناحی نیستند با روح حاکم بر خبرگان رهبری آگاه نیستند گفت : رئیس مجلس خبرگان باید دارای شرایط ویژه ای باشد زیرا باید به طور طبیعی از جایگاه ولایت فقیه صیانت کرده ، حامی و پشتیبان رهبر دررسیدن به  اهداف نظام اسلامی باشد بنابر این طبیعی است هرگونه فعالیتی که در راستای افزایش قدرت باشد در شان مجلس خبرگان رهبری نیست زیرا اعضا و رئیس مجلس خبرگان باید از اخلاص بالایی برخوردار باشند تا در انجام  تکلیف الهی سربلند باشند چرا که اقدامات درون تشکیلاتی که توسط احزاب سیاسی دامن زده شود مغایر با ویژگی های یک فرد مجتهد است. لذا در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  عمده کسانی که در جایگاه ریاست مجلس خبرگان قرار گرفته اند و عموما  لیاقت و شایستگی آن را نیز داشته اند با اجبارو رای اکثریت اعضا  عهده دار این مسئولیت شده اند  و گرنه رغبتی برای پذیرش این مسئولیت به خودی خود نداشته  اند .بی تردید  کسانی که تلاش ویژه ای برای به دست گرفتن مسئولیتی در مجلس خبرگان رهبری داشته اند در راستای  قدرت طلبی بوده و چنین رفتارهایی نشان ازعدم شایستگی برای قرار گرفتن در چنین مسئولیت هایی است.  خوشبختانه  اعضاء مجلس خبرگان رهبری  از وجاهت، تقوا و پرهیزکاری خاصی برخوردار هستند که در شان نظام جمهوری اسلامی و جایگاه ولایت فقیه است .یقینا تحرکات سیاسی و جناحی که حول محور خبرگان رهبری مشاهده می شود که از سوی  احزاب سیاسی و گروه های سیاسی خارج از نهاد خبرگان است نمی تواند بر روند کاری اعضای خبرگان که متخلق به اخلاق الهی هستند تاثیر سویی بگذارد زیرا اعضای خبرگان رهبری به این مهم واقف هستند که وظیفه آنها انجام تکلیف و وظیفه الهی در انتخاب نایب امام زمان (علیه السلام ) است .

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.