نتیجه انتخابات هیات رئیسه خبرگان مجددا ثابت کرد جناحی که همواره مدعی حمایت از رای مردم است، وقتی نتیجه‌ای خلاف میل خود ببیند شروع به تخریب و زیر سوال بردن آراء و یا منتخبین مردم می‌کند.

شلیک اصلاح‌طلبانه به دموکراسی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، انتخاب ریاست پنجمین دوره مجلس خبرگان موضوعی بود که پس از نتایج انتخابات ۷ اسفند توسط گروه‌های مختلف سیاسی و همچنین رسانه‌ها مورد تحلیل و گمانه‌زنی قرار ‌گرفت.
انتخابات اخیر خبرگان بر خلاف چهار دوره سپری شده اش بیش از پیش وارد مباحث جناحی شد و در این میان آیت الله هاشمی بر خلاف نظر واحد جامعتین مبادرت به ارائه لیستی مجزایی کرد که البته بخش عمده ای آن با لیست جامعتین اشتراک داشت اما استان تهران تقریبا تنها آوردگاهی بود که لیست هاشمی در آن توفیق یافت، آنهم توفیق نسبی.
از همان ابتدا برخی ارزیابی‌ها با توجه به آرایشی که مجلس خبرگان پنجم به خود گرفته بود، از تضعیف جایگاه هاشمی رفسنجانی نسبت به مجلس چهارم خبر می داد به‌ نحوی‌ که اگر وی توانست برای ریاست مجلس چهارم در رقابت با آیت الله یزدی ۲۴ رأی را به دست آورد، در خبرگان پنجم این آمار حتی کمتر از رقم دوره قبل پیش بینی می شد.
هاشمی که خود بیش از سایرین از بی اقبالیش مطلع بود در واکنشی پیش دستانه در مورد کاندیداتوری اش برای ریاست خبرگان گفت که «فعلاً بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم. برای اینکه الان در همین‌جا کار‌های زیادی داریم. در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است.» البته شیخ مصلحت به این نکته اشاره نکرد که اگر صرف در خبرگان بودن کفایت می کند چرا در دوره چهارم خبرگان دو بار نامزد ریاست شد که یکبارش رقابت را به آیت الله یزدی واگذار کرد؟!
در این میان برخی رسانه‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب به دلیل عدم حضور آیت‌الله محمد یزدی به عنوان یکی از گزینه‌های در معرض ریاست خبرگان برای دوره پنجم، ریاست هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان را قطعی تحلیل می‌کردند و مدعی بودند که اکثریت خبرگان با هاشمی رفسنجانی همراه است.
اصلاح‌طلبان و حامیان آیت‌الله پس از اظهارات وی مبنی بر انصراف از کاندیداتوری، سراغ یکی از گزینه های نزدیک به هاشمی رفسنجانی یعنی «آیت الله ابراهیم امینی» رفتند و وی را پیروز احتمالی تصدی ریاست خبرگان مطرح کردند. سایت انتخاب، رسانه نزدیک به هاشمی رفسنجانی در گفتگوهای متعددی شانس آیت‌الله امینی برای ریاست خبرگان را بالا تحلیل می‌کرد و از قول برخی منتخبان خبرگان نوشت: «خبرگان احتمالا همگی بر روی آیت الله امینی توافق خواهند کرد». همچنین به نقل از آیت الله نورمفیدی نماینده گلستانی ها در مجلس خبرگان از احتمال کناره گیری تمام کاندیداهای ریاست بنفع آیت الله امینی خبر داد.
اما سرانجام افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز ۴ خردادماه درحالی برگزار شد که آیات جنتی، امینی و هاشمی شاهرودی برای تصدی ریاست کاندیدا شدند و در نهایت هم نمایندگان مجلس خبرگان آیت‌الله احمد جنتی را با ۵۱ رای به عنوان رئیس خبرگان پنجم انتخاب کردند و آیت الله امینی که در هیئت رئیسه سنی هم جایگاه نائب رئیسی را برعهده داشت، تنها ۲۱ رای بدست آورد.
اما واکنش روزنامه‌ها و کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلبان پس از انتخاب آیت‌الله جنتی قابل تامل بود.
به محض انعکاس این خبر کانال‌های متعلق به اصلاح‌طلبان که نمی‌توانستند توجیهی برای این انتخاب از سوی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری پیدا کنند، مجددا شروع به حمله به قانون نظارت استصوابی کردند و ساختار مجلس خبرگان و چگونگی انتخاب نمایندگان را نیز زیر سوال بردند.

از طرف دیگر با عباراتی همچون «میزان رای ملت است اما در خبرگان میزان ته رای ملت است» به نوعی به منتخبین خبرگان طعنه زدند و خواستند ملت را در مقابل مجموعه خبرگان قرار دهند و یا در مطالبی خلاف واقع نوشتند «از ۸۰۰ کاندیدای خبرگان، فقط صلاحیت ۱۶۰ نفر توسط رئیس جدید این مجلس تایید شد و کرسی های ۶ استان بی رقیب بود» درحالی که واقعیت انتخابات خبرگان چیز دیگری بود.
روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» در مواجهه با نتیجه انتخابات هیات رئیسه خبرگان با انتخاب تیتر معنادار «دبیر شورای نگهبان؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری شد» هاشمی را ایثارگر و از خودگذشته پروسه انتخاب آیت‌الله جنتی معرفی و به نوعی جناح رقیب خود را متهم به سیاسی‌کاری در موضوع انتخاب رئیس خبرگان کرد و نوشت: «آنچه در روز گذشته همگان شاهد بودند اثبات‌كننده از خودگذشتگي دوباره آيت‌الله هاشمي در مسير اعتلاي كشور بود؛ هاشمي كانديدا نشد تا بهانه‌ای به دست آنان كه درك درستي از فلسفه تشكيل اين مجلس ندارند و بارها آن را ابزاري سياسي براي نيل به اهداف سياسي خود كردند ندهد»
روزنامه «آفتاب یزد» هم با انتخاب تیتر «خمینی جوان نیامد؛ جنتی رئیس شد»، عدم حضور سیدحسن خمینی به عنوان میهمان افتتاحیه خبرگان را به انتخاب آیت الله جنتی ربط داد.
روزنامه «قانون» اما در مطلبی شبیه به مطالب طعنه‌دار کانال‌های اصلاح طلب تیتر زد: «آخرِ اول» و نوشت: «دبير آن شوراي نگهباني كه‌ هاشمي و برخي ديگر از چهره‌هاي نظام منتقد عملكرد وي بودند و تنها بازمانده ليستي بود كه تمام سعي خود را كرد تا در تهران موفق شود اما به جایی نرسید، امروز رئيس خبرگاني شده است كه بسياري  از رسيدن به آن باز ماندند، مجلسي كه حتي جايي براي نوه بنيانگذار انقلاب نيز نداشت»
روزنامه «اعتماد» نیز نتیجه انتخابات هیات رئیسه را حاصل انسجام اصولگرایان دانست و نوشت: «مجلس خبرگان رهبري با همه ويژگي‌هايي كه دارد اما مجلسي متفاوت است. مجلسي كه در آن نمي‌توان براساس اعداد و ليست‌ها آنچنان تحليلي داشت»
به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، نتیجه انتخابات هیات رئیسه خبرگان پنجم نشان داد که تمام ایران را نمی‌توان با رای تهران تحلیل کرد و از طرفی بار دیگر ثابت کرد طیفی در سپهر سیاست ایران حضور دارد که همواره مدعی حمایت از رای مردم و ساختارهای دموکراتیک است اما به محض اینکه نتیجه‌ای خلاف میل خود مشاهده کند شروع به تخریب و زیر سوال بردن آراء و یا منتخبین مردم می‌کند.
از سوی دیگر نتیجه رای منتخبان ملت در خبرگان خط بطلان بر جو سازی ۲-۳ ماه گذشته اصلاح طلبان بود که خود را پیروز بلامنازع انتخابات ۷ اسفند معرفی کرده و آنرا گام دوم موفقیت پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و برگزیده شدن روحانی می دانستند. حالا تنها باید ۳-۴ روز دیگر منتظر ماند و نتیجه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را هم دید تا بیشتر پی به برنده انتخابات سال گذشته برد، وزن کشی عارف-لاریجانی تکلیف خیلی چیزها را مشخص می کند، حتی رقابت های ریاست جمهوری داوزدهم را.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.