قدس آنلاین – سبزوار : معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار گفت: بیش از ۸۰۰ کیلومتر از قنوات این شهرستان نیازمند لایروبی و مرمت است.

۸۰۰ کیلومتر از قنوات سبزوار نیازمند لایروبی و مرمت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار منصور برغمدی که در نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان سخن می گفت با بیان اینکه 1012 رشته قنات در این شهرستان شناسایی شده که طول این قنوات حدود 1155کیلومتر است افزود : خشکسالی و سیل در سال زراعی جاری حدود 19 میلیارد ریال به 24 رشته قنات این شهرستان خسارت وارد کرده است.

وی همچنین از مرمت و احیای 20 رشته قنات در 15 روستای این شهرستان طی سال زراعی جاری خبر داد و یادآورشد : اعتبارات مورد نیاز این قنوات از محل اعتبارات ساماندهی اراضی کشاورزی تامین شده است.

وی اظهار داشت : خشکسالی همچنین به 232 چشمه ، 13 رودخانه و 658 حلقه چاه کشاورزی خسارت وارد کرده و در مجموع 280 میلیارد ریال خسارت به منابع آب سبزوار وارد شده است.

برغمدی با اشاره به سرمازدگی و خسارت به محصولات زراعی و باغات این شهرستان خاطر نشان کرد : 77 میلیارد ریال به محصولات باغی و زراعی این شهرستان خسارت وارد شده است.

وی تصری کرد : هم اکنون هفت هزار و 800 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول گندم آبی قرار دارد که تاکنون از 700 هکتار آن دو هزار تن گندم برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به 50 هکتار زیر کشت محصول کلزا در این شهرستان افزود: پیش بینی می شود 54 تن محصول کلزا در این شهرستان برداشت شود.

وی گفت: هم اکنون 14 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت جو قرار دارد که پیش بینی می شود حدود 40 هزار تن جو از اراضی کشاورزی این شهرستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه 30 هکتار از باغات این شهرستان زیر پوشش کشت گل محمدی قرار دارد اضافه کرد : تاکنون 30 تن گل محمدی از این باغات برداشت شده است.

وی در عین با اشاره به اختصاص 21 میلیارد و 600 میلیون ریال از اعتبارات ماده 180 به بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری اظهارداشت : با تخصیص این مبلغ زمینه برای اجرای بخشی از طرح‌ های انتقال آب به اراضی این شهرستان فراهم می ‌شود.

در حال حاضر 18 هزار بهره بردار در بخشهای کشاورزی، باغداری و دامداری شهرستان سبزوار فعالیت دارند. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.