قدس آنلاین/ مریم عباسی : ویلاسازی از جمله پدیده‌های اجتماعی- اقتصادی است که در دو دهه اخیر با سرعتی روزافزون گریبانگیر آذربایجان شرقی بویژه مناطق خوش آب و هوای پیرامون کلانشهر تبریز شده و بتدریج اراضی کشاورزی و باغ‌ها را می‌بلعد.

 باغ‌های تبریز شبانه ویلا می‌شوند

خرید «خانه‌باغ» توسط شهروندان تبریزی، این روزها به بحث مجالس و نقل محافل تبدیل شده و زبان به زبان و خانه به خانه می‌گردد.
دیوارهای بتنی، تخریب باغ‌ها و مزارع کشاورزی و سرانجام رویش ویلا، واقعیت تلخی است که دشت‌های حاصلخیز و باغ‌ها را در مناطق خوش آب و هوا، یکی پس از دیگری می‌بلعند.
کارشناسان معتقدند، ساخت و ساز ویلا در مزارع و باغ‌ها و سپس قلع و قمع آن ها، نوشدارویی پس از مرگ سهراب برای کشاورزی به شمار می‌رود، زیرا آن زمین حاصلخیز بندرت به چرخه تولید و زراعت باز می‌گردد.
هر چند ویلاسازی از حدود شش دهه قبل در باغات تبریز در زمانی که این کهن شهر به باغ شهر معروف بود، آغاز شد، اما گستردگی آن در دو دهه اخیر و درست از زمانی که قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها از تصویب مجلس گذشت، سیر صعودی به خود گرفت و بتدریج با آشکار شدن اهمیت زمین به حیاط خلوت زمینخواران تبدیل شد.
شیوع اپیدمی ویلاسازی در آذربایجان شرقی موجب شد که بسیاری از روستاهای خوش آب و هوای نزدیک به تبریز همچون هروی، بیرق، لیقوان، اندبیل، سیدآوا و... کاربری تاریخی خود به عنوان بافت روستایی را از دست بدهند و با معضلات گوناگون اجتماعی ناشی از ناهمگونی فرهنگی مواجه شوند و حتی پایاب سدها و حاشیه رودخانه ها نیز از گزند این پدیده در امان نماند.

 آسیب شناسی ضروری است
فرماندار تبریز با اشاره به گسترش بی‌رویه ویلاسازی در مناطق خوش آب و هوای منتهی به این کلانشهر می‌گوید: بزرگ شدن بی‌رویه شهرها بدون فراهم کردن زیرساخت‌های رفاه شهروندان همراه با کثرت جمعیت از یک سو و مناسب سازی نشدن کالبد شهری برای آسایش آنان از علت‌های اصلی اقبال مردم به ساخت ویلا در مناطق خوش آب و هواست. رحیم شهرتی فر با تأکید بر ضرورت ریشه یابی توسعه روزافزون ویلاسازی در مناطق پیرامونی تبریز یادآور شد: شرایط سخت زندگی در کلانشهری مانند تبریز همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک شدید روزانه و کمبود امکانات رفاهی و سختگیری‌های خواسته یا ناخواسته سطح شهر موجب می‌شود که داراها برای فراهم کردن شرایط مورد نظر خود به خارج از شهر در قالب ساخت ویلا سوق یابند. از سوی دیگر درآمد ناکافی روستاییان از محل دامداری و کشاورزی موجب می‌شود که آنان زمین‌های خود را برای ساخت ویلا به شهرنشینان بفروشند. وی گفت: مواجهه با پدیده‌هایی از قبیل رشد بی‌رویه ویلاسازی باید با ریشه‌یابی و علت یابی همراه باشد، زیرا برخورد با معلول نه تنها چاره ساز نیست، بلکه سبب می‌شود که حجم بزرگی از سرمایه شهر تبریز به مناطق دیگر کشور همچون استان‌های اردبیل و گیلان هدایت شود.
وی تأکید کرد: مقابله و قاطعیت در برخورد با پدیده‌هایی مانند تصرف حریم و بستر رودخانه ها و زمین خواری و حفر چاه‌های غیرمجاز طبیعی است.

 14هکتار تغییر اراضی
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدام‌های هماهنگ جهاد کشاورزی برای مقابله با هر گونه تغییر اراضی با هماهنگی دادگستری استان اظهار داشت: در سال جاری 144هزار و 475 متر مربع تغییر اراضی کشاورزی و 25هزار و 193 دیوار کشی شناسایی شده است.
قاسم جعفروند از شناسایی314 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی، 107 مورد اراضی بلاکشت و بایر و 446 مورد مستحدثات اعم از ساختمان سازی و استخر به عنوان برخی از اقدام‌های جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مقابله با تغییر کاربری اراضی در سال جاری یاد کرد. رئیس حوزه قضایی بخش صوفیان از توابع شهرستان شبستر نیز بتازگی اعلام کرد، ۳۱ واحد ویلایی غیرمجاز در این بخش با هدف حفظ اراضی ملی و زراعی با حکم دستگاه قضایی تخریب شده است.
دادستانی مرند نیز در اقدامی مشابه با هدف جلوگیری از تجاوز و تعرض به اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در هفته‌های اخیر حکم قضایی تخریب ۱۵باب ویلا را که در اراضی زراعی و باغی این شهرستان ساخته شده بود، صادر کرد.
علی عنایتی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بستان آباد گفت: در راستای مقابله با پدیده شوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی تاکنون ۱۰۰هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به حالت اولیه برگشت داده شده و پرونده تخریب هفت مورد ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی این شهرستان اجرایی شده است. دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز از رفع تصرف 772 هکتار از اراضی ملّی آذربایجان شرقی و اعاده آن‌ها به دولت در هشت ماه سال گذشته خبر داد.
موسی خلیل اللهی در نشست چندی پیش رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان اظهار داشت: ارزش اراضی ملی رفع تصرف و اعاده شده به دولت در این مدت در سطح استان سه هزار و 750 میلیارد ریال بوده است.
به هر حال باید توجه داشت که صنعت کشاورزی از بخش‌های آسیب‌پذیری است که خطر نابودی آن را تهدید می‌کند؛ خطری که هم‌اکنون در کمین این صنعت در آذربایجان‌شرقی نشسته است؛ یعنی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.