وزیر فرهنگ و ارشاد کشورمان اعلام کرده است که تعمدی از سوی دولت عربستان برای کارشکنی در روند اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع امسال وجود دارد.

الجبیر: درخواست ایران باعث آشوب در مکه خواهد شد!/ واردات بی‌سابقه سلاح به عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سرویس جام نیوز، پس از کشمکشی طولانی، حکومت پادشاهی آل‌سعود، ایرانیان را از سفر به مکه مکرمه و انجام مناسک حج محروم کرد.
سه خبر مرتبط با آل‌سعود را در یک خبر بررسی می‌کنیم:
1. عربستان، ایران را محروم کرد
سازمان حج و زیارت کشورمان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دلیل استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی زائرین عزیز جمهوری اسلامی ایران از حضور در مراسم حج تمتع سال‌جاری محروم می‌شوند که مسئولیت آن بر عهده دولت عربستان سعودی است.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «عربستان سعودي علي‌رغم تبليغات سوء رسانه‌های خود، تحت تأثیر فضای سیاسی بین دو کشور، حج را به مسائل سیاسی گره زده و بر همین مبنا متن تفاهم‌نامه متداول و هر ساله را تغییر داده است. لذا این دولت سعودی است كه ضمن بهره برداری سیاسی از حجّ و حرمین شريفین،  با حقّ مسلم مردم شریف ایران برای انجام مناسک حجّ مخالفت به عمل آورده و صدّ عَن سَبیلِ اللّه نموده است.»

 

وزیر خارجه تندرو و ضد ایرانی عربستان سعودی در واکنش به بیانیه سازمان حج و زیارت کشورمان گفته است که خواسته‌های ایران برای شرکت در حج تمتع امسال "غیر قابل قبول" است. عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند، همتای بریتانیایی خود در جده مدعی شد: «ایران خواهان حق برگزاری تظاهرات و امتیاز گرفتن بود... این کارها باعث ایجاد هرج و مرج در مراسم حج می‌شود. این مسئله قابل قبول نیست.» به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، الجبیر گفته است درخواست ایران برای سازماندهی تظاهرات در مراسم حج موجب آشوب می شود.

 

 

برگزاری مراسم برائت از مشرکین در داخل چادر
وزیر امور خارجه عربستان گفت که ایران حاضر نشده مانند بیش از ۷۰ کشور دیگر تفاهم‌نامه سالانه حج را امضا کند در حالی که "با وجود نبود روابط دیپلماتیک، عربستان موافقت کرده است که تسهیلات سفر زائران ایرانی را فراهم کند". بی بی سی نوشته است: سازمان حج و زیارت ایران در بیانیه‌ای عربستان را مسئول توقف عازم زائران ایرانی دانست و گفت که ایران خواسته بود "با توجه به حوادث تلخ گذشته شرایط اعزام حجاج ایرانی با اطمینان از تأمین امنیت و حفظ عزت وکرامت حجاج فراهم آید که به علت ناهماهنگی در سطوح عالی عربستان و تأثیر نگاه سیاسی بر مسائل حج، به این مطالبات پاسخ مثبت داده نشد".
در حادثه مرگبار منا در مراسم حج سال گذشته صدها زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.

 

  

فاجعه منا
علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، گفته است که تعمدی از سوی دولت عربستان برای کارشکنی در روند اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع امسال وجود دارد. اما وزیر امور خارجه عربستان گفت که این کشور بیش از آن چه وظیفه‌اش بوده برای اجابت نیازهای ایران انجام داده است. سایت صدای آمریکا هم نوشته است: مشکلات ایران و عربستان سعودی بر سر مساله برگزاری حج به حوادث حج سال گذشته باز می گردد که در جریان آن صدها زائر ایرانی به دلیل ازدحام جان خود را از دست دادند. ایران عربستان را به سوء مدیریت در برگزاری مراسم حج متهم کرد اما عربستان مسئولیت آن حادثه را به عهده زائران دانست.
از سوی دیگر قطع روابط ریاض با تهران در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران در سال گذشته موجب اوج گرفتن تنش میان دو کشور و دشوار شدن مذاکره درباره برگزاری مراسم حج شد.

 

وزیر خارجه عربستان همچنین روز یکشنبه ایران را به پاشیدن تخم فتنه در عراق متهم کرد. او گفت: «فتنه و تفرقه در عراق نتیجه سیاست های فرقه گرایانه ایران در عراق است.» الجبیر که به مواضع ضد ایرانی شهره است و هر از گاهی سخنانی تند علیه ایران مطرح می‌کند تاکنون درباره تجاوز حکومت پادشاهی عربستان به خاک یمن و بحرین یا حمایت از القلعده و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی سخنی بر زبان نیاورده است. وزیرخارجه عربستان سعودی روز جمعه نیز در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه جمهوری اسلامی را متهم کرد که در تلاش برای احیای "امپراطوری فارس" است.

 

 

2. انگلیس، تأمین کننده سلاح کشتار جمعی برای آل‌سعود
در خبری دیگر اعلام شده که با وجود حکومت دیکتاتوری آل سعود و نقض حقوق بشر در این کشور، دولت‌های غربی نه تنها اعتراضی نمی‌کنند بلکه بر میزان فروش سلاح‌های کشتار جمعی به پادشاهی عربستان افزوده‌اند. یک هفته‌نامه بریتانیایی گزارش داده که میزان فروش سلاح این کشور به دولت‌هایی که به دلیل وضعیت نامناسب حقوق بشر در فهرست وزارت امور خارجه این کشور هستند، به میزانی بی‌سابقه رسیده است. کشورهای عربستان سعودی، بحرین و بروندی در میان خریداران تسلیحات و تجهیزات نظامی از بریتانیا هستند. هفته‌نامه آبزرور فاش ساخته است که میزان فروش سلاح‌های انگلیسی به عربستان سعودی به شکلی بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح‌های بریتانیا است و این موضوع که جنگنده‌های تورنادو و تایفون بریتانیا در یمن به کار گرفته شده‌ انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.

3. آمریکا، تأمین کننده بمب‌های خوشه‌ای برای آل‌سعود
دولت آمریکا که خود را حامی حقوق بشر و آزادی می‌نامد در طول سال‌های گذشته هزاران بمب خوشه‌ای به حکومت پادشاهی آل‌سعود فروخته است. بمب‌های ممنوعه‌ای که برای کشتار زنان و کودکان و مردم یمن استفاده شده است. اکنون پس از کشتار وسیع مردم بیگناه یمن، نشریه آمریکایی فارین پالیسی می گوید کاخ سفید بی سروصدا انتقال بمب های خوشه ای به عربستان سعودی را متوقف کرده است. فارین پالیسی در مطلبی که روز جمعه منتشر کرد به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را ذکر نکرد گفت این تصمیم کاخ سفید پس از انتشار گزارش هایی بود که ائتلاف نظامی کشورهای عرب به رهبری ریاض در نبرد با شورشیان حوثی یمن در بمباران مناطق غیرنظامی از بمب خوشه ای استفاده کرده است. 
به نوشته سایت صدای آمریکا، بیش از صد کشور در سال ۲۰۰۸ با امضای پیمانی بمب خوشه ای را ممنوع کردند. گفته می شود این نوع بمب ماه ها و حتی سال ها پس از ریخته شدن، ممکن است منفجر شوند و جان غیرنظامیان را به خطر بیندازند. آمریکا، روسیه و چین، سازندگان عمده بمب خوشه ای توافقنامه فوق را امضا نکرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.