قدس آنلاین- تبریز: رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه عربستان در جریان مذاکرات، با ارائه متنی توهین بی‌سابقه‌ای به ایران کرد، گفت: تا آخرین لحظه با مذاکرات و منطق قوی، سعی کردیم عربستان را متقاعد کنیم ولی در نهایت با کارشکنی مستمر و نداشتن اختیار در وزارت حج، سفر معنوی حج امسال برگزار نخواهد شد.

سفر زائران ایرانی به سوریه/ ایرانیان مهاجر هم به حج نروند

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، سعید اوحدی در حاشیه جمع مدیران ستادی و دفاتر حج و زیارت سراسر کشور در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران به دیدار مسؤولان ایرانی در سفرهای اخیر با نخست وزیر و رییس شورای امنیت سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: امیدوارم با نهایی شدن پیوست امنیتی سفر زائران ایرانی به آن کشور، زمینه اجرای این سفر زیارتی فراهم شود.

وی افزود: بعد از ماه مبارک رمضان سفری به سوریه انجام می‌شود و در صورت تایید و تصویب پیوست امنیتی زائران ایران به سوریه سفر می‌کنند.

اوحدی با اشاره به جوسازی‌های رسانه‌های عربستان سعودی مبنی سفرم به سوریه گفت: با افتخار اعلام می‌کنم بله سال گذشته سفری به سوریه داشتم و با نخست‌وزیر و مسئولان این کشور برای آماده کردن تمهیدات لازم برای سفر زائران ایرانی به این کشور گفت‌وگو‌های خوب و مثبتی داشتیم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و جبهه مقاومت اظهار امیدواری کرد که با امضا پیوست امنیتی توسط دستگاه‌های امنیتی ایران و سوریه زائران ایرانی به این کشور سفر کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزیر جهانگردی سوریه تفاهم‌نامه پیوست امنیتی بین ایران و سوریه برای سفر زائران ایرانی آماده شده است.

پرداخت دیه شهدای جرثقیل قبل از مناسک حج

رئیس سازمان حج و زیارت کشور در خصوص دیه حجاج به شهادت رسیده در حادثه سقوط جرثقیل گفت: وزیر حج عربستان در مذاکرات اخیر اعلام کرد دیه شهدا قبل از مناسک حج پرداخت می‌شود.

وی در رابطه با دیه وی درباره دیه شهدای منا نیز گفت: طبق احکام شرعی فقه شیعه و سنی پرداخت دیه شرعی شهدای منا توسط بیت‌المال کشوری که زائران خدا میهمان آن کشور هستند پرداخت می‌شود.

اوحدی تصریح کرد: مسئولان عربستانی اعلام کردند بعد از پرداخت دیه شهدای جرثقیل پرداخت دیه شهدای منا را نیز در دست بررسی دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: 419 پیکر شهدای منا بر اساس درخواست خانواده‌های آنها به کشور بازگردانده شد و 42 پیکر با موافقت خانواده‌های آنها در مقبره‌الشهدای عربستان باقی ماند.

وی افزود: سه پیکر نیز شناسایی شده که بازگرداندن آنها با قطع روابط سیاسی با عربستان همزمان شد عزیزان خود بودند، آنها را به کشور بازگردانیم و هیچ زائری را نداریم که شناسایی نشده باشد.

اوحدی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات حج تمتع 95 که طبق سال‌های گذشته از پنج ماه گذشته براساس تقویم توافق شده با وزارت حج عربستان آغاز شد، اشاره کرد و اظهار داشت: اواخر دی‌ماه سال گذشته برای نخستین مذاکره جهت سفر به عربستان به‌منظور تجدید تفاهم‌نامه اقدام کردیم که وزیر حج عربستان در نامه‌ای رسمی، نشست را 2 ماه به تعویق انداخت و به 19 اسفندماه موکول کرد و این ایام با قطع رابطه سیاسی همراه بود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: در سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری، با وجود فضای سیاسی حاکم به‌عنوان مسئولیت شرعی، برای اقامه این حکم شرعی تلاش کردیم.

وی با اشاره اینکه سعودی‌ها در اقدامی ناپسند جواب نامه‌ ما را در قالب پیامکی اعلام کردند اظهار داشت: استعلامی برای صدور ویزای هیئت 8 نفره به‌دلیل قطع روابط و تعطیلی سفارتخانه در ایران صورت گرفت و به‌جای پاسخ رسمی با یک پیامک آن هم چهار روز مانده به موعد سفر، اعلام کردند که ویزا در دوحه صادر خواهد شد.

اوحدی ادامه داد: در حالی که دریافت ویزای دوحه، حداقل 10 روز زمان نیاز دارد و عربستان می‌توانست در عراق یا ترکیه که روادید نداریم، ویزا صادر کند ولی امارات را تعمداً مطرح کرد تا دوباره مذاکرات به تعویق بیافتد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور اضافه کرد: در 18 فروردین در پیامکی عربستانی‌های اعلام کردند 26 فروردین روز مذاکره است و باز در این اقدام بداخلاقی دیگر به دلیل نبود انسجام به وزارت کشور و خارج و حج این کشور از هشت نفر دعوت شده هیئت ایرانی به پنج نفر ویزا دادند.

اوحدی با بیان اینکه دور اول مذاکرات با سه ماه تاخیر در 26 فروردین اتفاق افتاد اظهار داشت: در آن جلسه به صورت شفاف خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را به هیئت مذاکره کننده سعودی اعلام کردیم و عنوان داشتیم که سال گذشته فاجعه بسیار عظیمی را به عنوان اتفاق بی‌سابقه در طول تاریخ حج داشتیم و سبب شد 8 هزار زائر دنیای اسلام مظلومانه به شهادت برسند و قربانی سوءتدبیر، سومدیریت و قصور در ارائه خدمات شدند که متاسفانه پاسخی از طرف دولت عربستان اعلام نشد.

وی با بیان اینکه معمولا در سنوات گذشته همیشه روال بر این بود که در مذاکرات مباحث، دغدغه‌ها و پیشنهادات دو طرف مطرح می‌شد و نهایتا جمع‌بندی آن تفاهمنامه دو طرفه‌ای بود که با موافقت طرفین به امضا می‌رسید تصریح کرد: ولی امسال دور اول مذاکرات در 26 فروردین با سه ماه تاخیر اتفاق افتاد و بعد از مذاکرات اولیه و پذیرش مطالبات و خواسته‌های ما به برخی از مطالبات به دلیل فاجعه تلخ حادثه سقوط جرثقیل و رفتار غیراسلامی سعودی‌ها در فرودگاه جده بود ما پیشنهادات خود را به طرف سعودی اعلام کردیم که مردم ما دغدغه منطقی و جدی در این ارتباط دارند و ابهام جدی این است که عربستان چه تمهیداتی را برای حج فراهم کرده تا شاهد تکرار اتفاقات سال گذشته نباشیم.

اوحدی با بیان اینکه عربستان در جریان مذاکرات، با ارائه متنی توهین بی‌سابقه‌ای به ایران کرد، ابراز داشت: تا آخرین لحظه با مذاکرات و منطق قوی، سعی کردیم عربستان را متقاعد کنیم ولی در نهایت عملی نشد، بنابراین بیانیه صادر کردیم که به‌دلیل کارشکنی مستمر عربستان و ناهماهنگی و نداشتن اختیار در وزارت حج، حاضر نشدند شرایط ایران را قبول کنند و از همین حیث حج امسال برگزار نمی‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان داشت: ما به طرف سعودی اعلام کردیم اگر اعتقاد داریم حج باید از روابط سیاسی جدا شود چرا حج را سیاسی کردید؟ و چرا امسال که قطع روابط سیاسی ایجاد شده باید یک تفاهمنامه یک طرفه‌ای با سه ماه تاخیر اعلام کنیم

*پرچم ایران نباید برافراشته شود

وی ادامه داد: لذا ما روی دو سه مورد متمرکز شدیم که در اولین موضوع اعلام کردیم عزت و کرامت زائرین ایرانی حکم می‌کند که از امکانات ناوگان حمل و نقل داخلی خودش استفاده کند و طرف سعودی نیز می‌تواند از آن میزان سهمیه‌ای که دارد استفاده کند.

اوحدی در ادامه به بندهای دیگری که عربستان سعودی در این تفاهمنامه مطرح کرده بود اشاره کرد و گفت: از بندهای دیگر تفاهمنامه این بود که آنها اعلام کرده بودند که در مسیرهای حرکت زائرین نصب پرچم‌های کشورمان ممنوع باشد و اقدام دولت عربستان محدودیتی بود که فقط برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده بود که این موضوع نشان دهنده این است که عربستان سعودی با یک عینک ذره‌بینی به موضوع حج با رویکرد سیاسی نگاه می‌کند.

وی بیان داشت: از دیگر محدودیت‌هایی که سعودی‌ها اعلام کرده بودند این بود که جمهوری اسلامی ایران تعداد درمانگاه‌هایی که می‌تواند مستقر کند به این صورت است که به طور مثال سه درمانگاه در مدینه و چهار درمانگاه در مکه مکرمه داشته باشد در صورتی که ما در سال قبل 12 درمانگاه داشتیم و حتی داروهای زائرین ایرانی را نیز خودمان تامین می‌کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: هم چنین از دیگر محدودیت‌ها این بود که طرف سعودی اعلام کرده بود باید اسامی بعثه مقام معظم رهبری و اسامی مسئولین سازمان حج و زیارت با پست اجرایی و سوابقشان را به آنها معرفی کنند، اما سال گذشته 40 مورد دستگیری در بقیع و مسجد الحرام به بهانه‌های واهی صورت گرفته بود.

*نمی‌توان حق شرعی زائران را سلب کرد

اوحدی با اشاره به اینکه نمی‌توان حق شرعی زائران را سلب کرد گفت: وظیفه و ماموریت ذاتی ما پشتیبانی و دفاع از تحقق احکام شرعی است لذا برای حج سال آینده هم پیگیر خواهیم بود تا این حق اقامه پیدا کند و از سوی دیگر نیز پیگیر سهمیه محروم شدگان امسال هستیم.

اوحدی همچنین به اقدام عجولانه دولت سعودی در اعلام امضای تفاهم حج از سوی هیأت مذاکره‌کننده ایرانی اشاره کرد و گفت: انتشار این مطلب به صورت گسترده در عربستان و به دنبال آن تکذیب این خبر در روز بعد، سناریوی بسیار خطرناکی برای فضاسازی رسانه‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

وی درباره خواسته‌ به‌حق ایران برای استفاده از خدمات کنسولی در هنگام حج، تصریح کرد: امسال به خاطر قطع روابط، نه سفارت و نه کنسولگری در این کشور نداریم و حتما در طول حج به طور طبیعی ممکن است اتفاقاتی بیافتد، چرا که هر سال احتمال مفقود شدن گذرنامه‌ زائران وجود دارد و باید مرکزی باشد که مجوز خروج را برای این زائران صادر کند، اگر زائری حادثه دید، کجا باید از حقش در دادگاه‌ها دفاع کند؟

اوحدی با اشاره به اینکه تامین امینت زائر، ویزا، پرواز و خدمات کنسولی از خواسته‌های به حق هیئت ایرانی از عربستانی‌ها است اظهار داشت: در یک بد اخلاقی دیگر سعودی‌ها می‌‌خواستند زائران ایرانی تنها التزام داشته باشند که در هیچ ادبیاتی قابل مشاهده نیست که کار تسویه حساب سیاسی با زائران ایرانی بود.

عربستان زائران ایرانی را محروم کرد/ این امر مقطعی است

وی افزود: عربستان زائران ایران را از حق شرعی خود در برگزاری مناسک حج محروم کرد که باید در مجامع ‌بین‌المللی و اسلامی پاسخگویی این رفتار غلط خود باشد.

اوحدی گفت: عربستان بی‌رحمانه و ظالمانه حق شرعی حجاج ایرانی را از زیارت خانه خدا گرفتند و باید پاسخگوی این کارشکنی خود که با اخلاق و ادب اسلامی همخوانی ندارد باشند و مجامع اسلامی و بین‌المللی قطعا این امر را نخواهند پذیرفت و این امر مقطعی بوده و حج سال آینده را یقینا پیگیری می‌کنیم تا این حق شرعی اقامه شود، حتی سهمیه‌ از دست‌رفته زائران ایرانی که امسال محروم شدند را پیگیری می‌کنیم.

*ایرانیان مقیم کشورهای دیگر از سفر به عربستان و حج پرهیز کنند

وی از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر نیز خواست به دلیل فراهم نبودن تامین امنیت که به هیچ وجه فراهم نیست از سفر به عربستان و مراسم حج پرهیز کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه با مسئولان شرکت شمسا با بیان این مطلب که سالانه بیش از دو میلیون زائر عراقی به ایران سفر می‌کنند، بر لزوم برنامه‌ریزی برای پذیرایی بهتر از آنان با توجه به ظرفیت‌های موجود در شمسا و خانواده حج و زیارت تأکید کرد.

وی خطاب به مجموعه‌های غیرمجاز گفت: در کشور قانون حاکم است و عدول از قانون تعدی به حقوق مردم، فعلی حرام است.

اوحدی ادامه داد: صرفاً مجموعه‌هایی می‌توانند نسبت به اعزام زائر اقدام کنند که دارای مجوز بند «پ» از سازمان حج و زیارت باشند. لذا از هفته پیش مجموعه نظارتی ما به صورت جدی با متخلفان برخورد می‌کند، با نیروی انتظامی نیز هماهنگی شده که با مجموعه‌های غیرمجاز برخورد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلشلد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    حجی که وهابی ها با پولش از آمریکا بمب و موشک بخرند و بر سر مردم مظلوم یمنت و بحرین بریزند و به رژیم اشغالگر و سفاک و خونخوار سرزمین قدس کمک کنند باید تحریم شود. تا سقوط و نابودی خاندان متحوس و نوکرصفت آل سعود نامسعود انشاء الله به زودی زود. خون شهدا دامن سگ صفت های وهابی آل سعود را به زودی می گیرد و نابوشان می کند