خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی به قلم 'عمار کریمی' نوشت: روز به روز بر حلقه محاصره نیروهای ارتش و شبه نظامیان هوادار دولت عراق در اطراف شهر فلوجه تنگ تر می شود اما بسیاری از کارشناسان نگران طولانی شدن این عملیات هستند.

گزارش خبرگزاری فرانسه از درگیری های جاری در فلوجه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، در این گزارش آمده است: فلوجه همچنان در حلقه محاصره نیروهای ارتش عراق قرار دارد و شبه نظامیان داعش برای نجات خود چاره ای جز مقاومت ندارند. 
فرماندهان ارتش عراق پیش بینی می کنند بر خلاف نبردهای پیشین با داعش، نبرد فلوجه به علت مقاومت سرسختانه این گروه تروریستی بیش از پیش زمان ببرد و این همان موضوعی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی را نگران کرده است.
نیروهای ارتش عراق سال گذشته توانستند در عملیاتی کوتاه شهرهای الرمادی و تکریت را پاکسازی کنند اما به نظر می رسد آنها در شهر فلوجه با مقاومت بیشتری از جانب داعش روبه رو هستند؛ مقاومتی که زمان این عملیات را طولانی کرده است.
بر اساس خبرهای سرویس های اطلاعاتی عراق، بیشتر سرکرده های داعش از شهر فلوجه فرار کرده اند اما ارتش عراق با مقاومت تکفیری های داعش روبه رو هستند.
آنچه که کار نیروهای ارتش عراق را سخت و دشوار کرده است، وجود تونل هایی در شهر فلوجه است که گفته می شود بیش از یکهزار داعشی در آنجا پنهان شده اند.
نیروهای بسیج مردمی از جمله شبه نظامیان شیعه، روز دوشنبه جاده فلوجه و جزیره الخالدیه را به تصرف خود در آوردند و از آنجایی که داعش از آن به عنوان جاده تدارکاتی استفاده می کرد، می تواند ضربه مهلکی به آنها باشد.
بر اساس این گزارش، دو فرمانده اصلی داعش در استان الانبار و شهر فلوجه اوایل ماه می در حمله هوایی ائتلاف بین ضد داعش تحت فرماندهی آمریکا کشته شدند.
'دیوید ویتای' یک نظامی بازنشسته نیروهای ویژه آمریکایی درباره چرایی مقاومت سرسختانه نیروهای داعش در فلوجه می گوید: نبرد فلوجه با سایر نبردها مانند تکریت و الرمادی متفاوت است. در واقع باید گفت که فلوجه بعد از سال 2004 به عنوان نماد مقاومت سنی ها در برابر آمریکایی ها شناخته شده است. از آن گذشته، این شهر بعد از سقوط صدام در سال 2003 به عنوان نماد مقاومت در برابر دولت تحت رهبری شیعیان به حساب می آید. به همین علت است که نیروهای داعش مقاومت بیشتری در این شهر از خود نشان می دهند.
در پایان این گزارش آمده است، حمله آمریکا برای پس گرفتن شهر فلوجه در نوامبر سال 2014 ، به مرگبارترین جنگ برای ارتش آمریکا بعد از جنگ ویتنام تبدیل شد. در آن زمان این شهر مامن گروه تروریستی القاعده عراق بود.
بیش از 10 هزار نظامی آمریکایی مجهز به سلاح های پیشرفته بعد از شش هفته توانستند این شهر را آزاد کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.