مدیر عامل بورس با بیان اینکه بازار پس از انتشار گزارش عملکرد سه ماهه شرکت ها جهت گیری واضح تری خواهد داشت، گفت: بورس تهران در خرداد ماه امسال پذیرش هتل های هما ،نیروگاه جهرم و عرضه اولیه آسان پرداخت را در دستور کار قرار داده است.

هتل‌های هما  خرداد در بورس تهران عرضه می شد 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، حسن قالیباف اصل ، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: وضعیت بازار سهام تحت تاثیر قیمت ها بوده و با توجه به اطلاعاتی که از صنایع و شرکت‌ها استخراج می‌شود، قیمت سهام و جهت‌گیری نماگرها تعیین می شود.

چرا بازار سهام به برجام بی اعتنا است؟

وی در برابر این پرسش که چرا با وجود اجرای توافق برجام، بازار سهام هم اکنون در رخوت و سر در گمی فرو رفته ، پاسخ داد: توافق برجام اتفاق مثبتی بود که رخ داد، اما آنکه اتفاق های عملیاتی و نقل و انتقالات پول میسر شده باشد و یا به راحتی انجام شود، تا مادامی که شرکت ها امور ارزی و بانکی خود را به آسانی انجام دهند، واضح است که کمی زمان بر شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در حال حاضر فصل مجامع شرکت ها آغاز شده و پس از پایان خرداد ماه ،گزارش های سه ماهه شرکت ها استخراج و به بازار اعلام می شود . بر این اساس سمت و سوی بازار سهام بعد از ارایه این گزارش ها گزارش ها به نظر در شرایط بهتری تعیین خواهد شد و سرمایه گذاران می توانند اطلاعات شرکت ها را با دقت بالاتری بررسی و تعیین کنند.

پذیرش شرکت های جدید و یک عرضه اولیه دیگر

قالیباف اصل در مورد برنامه پذیرش شرکت های خصوصی جدید و عرضه های اولیه شرکت بورس در ماه های آینده گفت: بورس تهران بر اساس برنامه هایی که امسال در دستور کار دارد، طی روز چهارشنبه این هفته شاهد نخستین عرضه اولیه خود در بورس اوراق بهادار تهران بود که با کشف قیمت  هر سهم شرکت واسپاری ملت کلید خورد .بر همین اساس با عرضه 10 درصدی سهام این شرکت 80 میلیارد تومانی و کشف قیمت 106 تومانی هر سهم ،ارزش بازاری حدود 83 میلیارد تومانی را در بورس برای خود درج کرد.

وی ادامه داد: بورس تهران در خرداد ماه امسال پذیرش مجموعه هتل های هما را در دستور کار دارد که در هفته های آینده درخواست آن به هیات پذیرش بورس تهران خواهد رفت. این مجموعه از طریق شستا دنبال می شود و دولتی نیست.

قالیباف اصل افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم طی خرداد ماه امسال در بورس تهران و به زودی پذیرش خواهد شد. همچنین شرکت آسان پرداخت (آپ) نیز در بورس تهران پذیرش شده و امید می رود، پس از آماده سازی بسترها، بتوان در بازار دوم عرضه اولیه سهام این شرکت را کلید زد.

مدیر عامل بورس تهران در مورد انتشار و پذیره نویسی انواع  اوراق بدهی در  تالار شیشه ای گفت: امسال شرکت بورس برنامه مدونی برای بازار بدهی در دستور کار دارد .

وی گفت: در این زمینه تسویه بدهی دولت و در عین حال اوراق بدهی شرکت‌های خصوصی در راس فعالیت ها قرار دارد که در بحث شرکت داری نیازمند اطلاع رسانی و بازار یابی مناسبی است که هم اکنون این فعالیت ها در حال انجام است.

وی افزود: عرضه 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح های نفتی در انتهای سال گذشته با اقبال بی نظیری مواجه شد که پیش از این در بورس تهران مشابه نداشت. در عین حال صکوک اجاره رایتل نیز در ابتدای سال جاری با استقبال سرمایه گذاران روبرو بود. این اقبال نشان می دهد که ظرفیت خوبی در بازار سرمایه برای تامین مالی بر روی اوراق بدهی وجود دارد.

اوراق بدهی 30 هزار میلیارد تومانی در بورس تهران

وی خاطر نشان کرد: با توجه به برنامه‌های دولت ؛ شرکت بورس تهران نیز برنامه های مدونی برای پذیرش اوراق بدهی دیده که در مجموع پذیرش 30 اوراق بدهی جدید در بورس به ارزش 30 هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری خواهد بود.

به گفته قالیباف اصل، تا کنون اسناد خزانه اسلامی به بورس تهران نیامده و در تقسیم بندی ها به گونه ای تصمیم گیری شده که اغلب این اوراق در فرابورس پذیره نویسی شود.

بورس به دنبال اوراق مشارکت ارزی

مدیر عامل بورس تهران از تلاش برای پذیرش و عرضه اوراق مشارکت ارزی در بورس تهران سخن گفت و افزود: برخی از شرکت های بورس نیازهای ارزی دارند که یا باید در بازار های بین المللی اوراق ارزی منتشر یا بفروشند یا در بازار های داخلی در صورت وجود تابلوی معاملات اوراق مشارکت ارزی پذیره نویسی کنند.

وی در زمینه ایجاد تابلوی معاملات اوراق مشارکت ارزی گفت: هم اکنون پیشنهادی از سوی بورس تهران به سازمان بورس ارسال شده و باید مجوز های لازم از سوی بانک مرکزی و سازمان بورس برای ایجاد تابلوی معاملات اوراق مشارکت ارزی ایجاد شود.

MBS در انتظار نظر قطعی سازمان حسابرسی

قالیباف اصل در مورد زمان عرضه اوراق رهنی مسکن(mbs) در بورس تهران گفت: در صورت رفع ایرادهای مقرراتی این اوراق در بورس تهران به زودی عرضه می شود. در حال حاضر گزارش حسابرس به بورس تهران ارسال شده، اما چون نیازمند نظر قطعی در این زمینه هستیم، می توان امیدوار بود، در صورت همکاری سازمان حسابرسی و وزارت اقتصاد  در خرداد ماه شاهد عرضه این اوراق باشیم.

وی در مورد حجم سرمایه گذاری های خارجی در بورس تهران پس از اجرای برجام گفت: بعد از برجام حجم فعالیت سرمایه گذاران خارجی اگر چه افزایش یافته، اما در حال حاضر یک‌سری صندوق های سرمایه گذاری در اروپا و آسیا در حال تشکیل است که در صورت ورود پول های آنها به داخل می توان آمار دقیقی ارایه داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.