قدس آنلاین/ مهدی موسوی: گرچه ۲۷سال از فراق بت‌شکن دوران می‌گذرد، اما بی‌گمان هر چه جلوتر می‌رویم، جهان بشریت بویژه جبهه آزادی‌خواهان و مستضعفان عالم، بیش از پیش به اهمیت رهبری و مکتب رهایی بخشِ خمینی کبیر، اشراف و آگاهی پیدا می‌کند. این بخشی از معجزه پیر خمین است که در اندیشه سیاسی ایشان تجلی و ظهور و بروز یافته است.

 امام خمینــی(ره) احیاگر اسلام ناب در مقابل «ایسم»‏ها

در ایام سالگرد رحلت ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با تنی چند از شخصیت‌های دینی و حوزوی درخصوص شاخصه‌های مهم اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که حاصل آن در ادامه می‌آید.

 مهم‌ترین رکن اندیشه امام(ره)
آیت‌الله سیدرحیم توکل، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مهم‌ترین شاخصه در اندیشه و سیره سیاسی امام(ره) خداباوری و حق‌مداری است، می‌گوید: اگر ما به انبوه فرمایشات حضرت امام(ره) چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بویژه پس از آن تا زمان ارتحال ایشان نگاهی بیندازیم بخوبی متوجه می‌شویم که کار کردن و حرف زدن برای خدا و جلب رضایت حق تعالی چقدر در زندگی و شیوه رهبری ایشان نقش داشته است.
وی می‌افزاید: ایشان حتی خدمت‌گزاری به مردم را نیز در مسیر عبودیت توصیف نموده و تلاش صادقانه در این مسیر را جزو بالاترین عبادت‌ها می‌دانستند که این روش و برخورد برای همه ما به‏ویژه شخصیت‌های سیاسی و مسؤولان، بهترین و بالاترین الگوی رفتار سیاسی و حکمرانی است.

 خدمت‌گزاری صادقانه
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره)، ماهیت دولت و حکومت در اسلام، خدمت‌گزاری به مردم و تلاش در اعتلای جامعه بمنظور رسیدن به درجه تقرب الهی است، می‌گوید: از نگاه امام راحل، هر قدر که دولت‌ها بتوانند خدمت‌گزاری بیشتر و بهتری به آحاد ملت داشته باشند، به همان میزان نیز خواهند توانست پشتیبانی مردم را به خود جلب کنند و در برابر دشمنان و مشکلات، استوار و سرافراز باقی بمانند.
وی اضافه می‌کند: خدمت به محرومان و مستضعفان در اندیشه سیاسی امام راحل، جایگاه ویژه‌تری دارد، چنان که ایشان به صراحت می‌فرمودند من یک موی
کوخ‏نشین‌ها را به همه دنیای کاخ نشین‌ها نمی‌دهم و این تصریح حضرت امام(ره) و سیره عملی ایشان مؤید این حقیقت است که طیف مردم عادی و مستضعفان بزرگترین حامیان حکومت اسلامی هستند و باید بیشترین حمایت‌ها و توجهات نسبت به آن‌ها صورت گیرد.

 احیای اسلام ناب در دوران جولان مکتب‌ها
حجت‌الاسلام و المسلمین علی رحمانی سبزواری، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری این انقلاب بی نام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، می‌گوید: کاری که حضرت امام(ره) بنحو عالی انجام داد این بود که در زمانه‌ای که مکاتب و نحله‌های شرق و غرب در حال جولان دادن بودند و حتی برخی از آن‌ها از پایان دوران دین‌گرایی و معنویت صحبت می‌کردند، اسلام ناب محمدی(ص) را احیا و مطرح کردند. وی با اشاره به معنویت، اخلاق‌مداری و اخلاص بالای حضرت امام(ره) در جریان نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌افزاید: امام راحل هیچ‌گاه در مسیر پیشبرد اهداف متعالی‌اش دست به بداخلاقی و رفتارهای خلاف دینی نزد و این رویه و سیره ایشان باید درس و الگویی برای همه سیاست‌مداران نظام و جامعه اسلامی باشد که خدای ناکرده بخاطر اهداف و منافع شخصی و جناحی، اصول و مبانی انقلاب و چارچوب‌های اسلامی را زیر پا نگذارند.

 فتح قلوب مردم در اندیشه بت شکن قرن
رحمانی سبزواری همچنین خاطرنشان می‌کند: در اندیشه نورانی امام عظیم‌الشأن ما فتح قلوب مردم اهمیت بسزایی دارد و خود ایشان در یکی از فرمایشات‌ خودشان اشاره به این نکته می‌کنند که دولت‌ها اگر چه براحتی می‌توانند ملت‌ها را به زیر سلطه خویش بکشانند، اما هرگز نمی‌توانند دل‌های آنان را متوجه خویش کنند و لذا فتح قلوب بسیار مهم‌تر از فتح مرزهای جغرافیایی است.
وی ادامه می‌دهد: اگر ما به اندیشه و مرام حضرت امام(ره) در حوزه سیاست و حکومت‌داری دقت کنیم بخوبی متوجه می‌شویم که از منظر ایشان، حکومت بر دل‌ها تنها راه اقتدار دولت‌هاست و کارآمدی و پایداری دولت‌ها نیز وقتی میسر می‌شود که ملت با تمام وجودش موافق با آن باشد.

 راز محبوبیت امام(ره)
آیت‌الله محمدحسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آنچه حضرت امام(ره) را به عنوان رهبري ممتاز و بي‌نظير مطرح کرد، مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي فردي، اجتماعي، سياسي و عرفاني ايشان بود، می‌گوید: در این میان به نظر بنده باید به بُعد مهم اخلاص و تقوای والای ایشان اشاره کنم، چه آن‌که حضرت امام(ره) حقیقتاً همه کارها و گفتار و نهضتش برای خدا و رضای او بود و خدای متعال نیز در همه مراحل ایشان را یاری کرد و توانست به برکت عنایات الهی بزرگترین انقلاب قرن را به پیروزی نهایی برساند.
وی همچنین می‌افزاید: از نگاه امام امت، تربيت و تزكيه انسان مقدم بر تعليم و آموزش اوست و خود ایشان نیز بطور جدی معتقد بود كه علم با همه جایگاه و شرافتش، وقتی که همراه با تزكيه نفس نباشد، همچون ابزاري است در خدمت اهداف شیطانی و نه در مسیر رضای الهی. وی تلاش در مسیر حفظ، ترویج و تقویت آرمان‌های والای امام خمینی(ره) را رسالت مهم همه ما در شرایط کنونی برشمرده و ابراز می‌دارد: ایشان با انقلاب اسلامی به ملت بزرگ ایران، عزت، اقتدار و عظمت بخشید و نشان داد که با توکل بر خدا ولو اینکه دست خالی باشیم، می‌توانیم در دنیا آقایی کرده و مستکبران را در برابر عزم و اراده متحد خود به زانو درآوریم.

 شجاعت الهی در برابر همه مستکبران عالم
حجت‌الاسلام و المسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شجاعت و قاطعيت انقلابی امام در برابر دشمنان اسلام و انقلاب می‌گوید: شجاعت ایشان البته ریشه در آموزه‌های دینی دارد و اینکه جز خدا نباید در برابر هیچ‌کس سر تعظیم فرود آورد بلکه می‌بایست در مسیر حق، استقامت و پایداری ورزید و امام راحل حقیقتاً این‌گونه بود و با همین خصوصیت نیز روح ملکوتی ایشان از این دنیای فانی به ملکوت اعلی رفت. وی با اشاره به اهمیت کارآمدی مدیریتی و شایسته‌سالاری در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بیان می‌دارد: از نگاه امام(ره) اگر شایسته‌ترین‌ها بر مسند حکومت ننشینند، آن جامعه روی صلاح و سعادت را به خود نمی‌بیند، بنابراین مسأله شایسته‌سالاری و استفاده از صالح‌ترین و کارآمدترین افراد در امر مدیریت از اهمیت بسیاری برخودار است تا آن‌جا که امام راحل خود در جایی نقل به این مضمون می‌فرمایند که اگر دولت صالح نباشد، مملکت صلاحیت پیدا نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.