قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست : الان تقریباً سال‌هاست که ساخت سریال‌های مناسبتی دیگر به امری بدیهی برای صداوسیما تبدیل شده است و مخاطبان رسانه ملی در مناسبت‌های گوناگون نظیر عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و ماه رمضان به انتظار پخش سریال‌های مناسبتی جدید می‌نشینند.

 تنها دو مجموعه به آنتن ‌رسید

درست است که تلویزیون امسال دستش مانند سال‌های گذشته پر نیست، ولی با این‌همه مشکلات مالی فراهم کردن 2سریال برای این ایام جای شکر دارد. مخاطبان جعبه جادو در این ایام شاهد پخش قطعی فقط 2سریال «برادر» به کارگردانی جواد افشار، « پادری» به کارگردانی حسین لطیفی خواهند بود و احتمالاً «علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم را بعد از ماه مبارک رمضان و در تابستان تماشا خواهند کرد.

 شبکه دو «برادر»اش را رو کرد
شبکه دو سیما امسال با سریالی در 30قسمت 45دقیقه‌ای مهمان خانه‌های شماست. برادر با یک پیش‌تولید 8ماهه به نویسندگی آرش قادری، کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی نعمت چگینی داستان حاج کاظم پهلوان، مردی خیّر و از تجار سر‌شناس برنج ایران را روایت می‌کند که با تأکید بر حمایت از تولید ملی، فقط در زمینه تجارت برنج ایرانی فعالیت می‌کند. او به همراه پسرش مسعود و دخترش مریم که یک روزنامه‌نگار پر جنب‌وجوش است، بر ضد واردات قاچاق برنج‌های تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می‌کند...
طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تصویربرداری بخشی از این کار در ایام ماه مبارک و زمان پخش این سریال همچنان ادامه خواهد داشت. قصه این سریال و داستان آن در دکورها و لوکیشن‌های بسیاری می‌گذرد که بنا به گفته چگینی گروه مجبور شده دکورهای کار را   چند مرحله بسازد و بخش اعظمی ‌از آن در زمان پیش‌تولید ساخته شده است.
در همین رابطه آرش قادری نویسنده این سریال به خبرنگار ما می‌گوید: من فیلمنامه کامل این سریال را اسفندماه سال94 البته با روتوشی که در فروردین داشتم تحویل تهیه‌کننده و کارگردان دادم و در حال حاضرهم همچنان در کنار گروه حضور دارم تا در صورتی که بنابر شرایط تولیدی فیلمنامه به روتوش کوچکی نیاز داشته باشد انجام دهم.
وی ادامه می‌دهد: این سریال درامی ‌اجتماعی است که با توجه به تجارت سنتی و با محوریت حمایت از تولیدات داخلی و با حال و هوای ماه مبارک و کسب روزی حلال نوشته شده است.
 این نویسنده می‌افزاید: تا جایی که من می‌دانم در حال حاضر بیش از 50درصد از کل سریال تصویربرداری شده است و مراحل فنی هم همزمان در حال انجام است. تقریباً ده قسمت از کل کار آماده نمایش است.  از جمله بازیگرانی که در این سریال حضور دارند می‌توان به کامبیز دیرباز، حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ، لیلا اوتادی، سهیلا رضوی، سوگل طهماسبی، کاوه خدا‌شناس، سیدمهرداد ضیایی و... اشاره کرد.

 قرعه به‏نام «پادری»
اما دومین سریالی که به جمع سریال‌های ماه مبارک اضافه شده، مجموعه «دودکش2» است که به «پادری» تغییر نام داده است. این سریال که یکی از گزینه‌های پخش در ایام تعطیلات نوروزی بود و بدون ملاحظه اعلام پخش آن برای این ایام و بدون هیچ توضیحی از لیست پخش سریال‌های ایام نوروزی حذف شد، قرار است در ایام ماه مبارک از شبکه یک سیما پخش شود. «پادری» در 21قسمت 45دقیقه‌ای به نویسندگی کورش نریمانی و تهیه‌کنندگی محمود رضوی روایت‌کننده قصه قالیشویی مشتاق است که در پایان سری اول دودکش، تعطیل شده بود. فیروز در ایام نزدیک به نوروز بخاطر از دست نرفتن اعتبار قالیشویی و حفظ مشتریان سابق، سعی می‌کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را ادامه دهد. او که با انبوهی از فرش‌های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می‌دهد...
در همین رابطه کورش نریمانی نویسنده این سریال درخصوص داستان سری دوم دودکش می‌گوید: داستان این بخش هم تا حد زیادی شبیه داستان قسمت اول سریال است.
شخصیت‌ها و فضا‌ها همان است که دیدید، البته تفاوت‌هایی هم دارد مثل اینکه قالی‌شویی تعطیل شده و ماجراهای دیگری برای این آدم‌ها اتفاق می‌افتد. من سعی کردم شخصیت‌هایی که شکل گرفته را حفظ کنم و داستان جدید را پیش ببرم که این واقعاً کار سختی بود.
نریمانی درباره تکیه‌کلام‌های شخصیت‌ها در سری قبل و ویژگی این قسمت نسبت به بخش نخست سریال می‌گوید: چون کاراکترها ثابت هستند سعی کرده‌ایم تا حد زیادی تکیه‌کلام‌هایشان حفظ شود. درخصوص ویژگی این سری باید بگویم که دودکش یا همان پادری نسبت به مجموعه گذشته، قصه‌مدارتر است و تقریباً با یک داستان واحد و البته در کنار یکسری داستان‌های فرعی به جلو می‌رود.
د‌ر داستان جدید یکسری شخصیت‌های جدید دیگری به کار اضافه شده‌اند که از حضور آنها هم می‌توان به ویژگی‌های این سری اشاره کرد. هومن برق‌نورد، بهنام تشكر، سيما تيرانداز، اميرحسين رستمي، نگار عابدي، محمدرضا شيرخانلو و ياسمن نوروزي و چند بازیگر جدید در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

 چیدمان تازه «مقدم» دربافتی روستایی
در چند سال گذشته سیروس مقدم تقریباً پای ثابت همه تولیدات مناسبتی بوده است. او امسال با یک چیدمان کاملاً متفاوت و داستانی متفاوت‌تر«علی‌البدل» را برای شبکه یک ساخته است، امسال هم قرار بود او کاری به پخش در این ایام برساند اما گویا در آخرین لحظات این سریال به آنتن نرسید. «علی‌البدل» سریالی 15قسمتی است که با قصه‌ای اجتماعی و حال‌وهوای مفرح در یک فضای روستایی می‌گذرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.