قدس آنلاین: رئیس شبکه دامپزشکی مشهد از آغاز طرح تشدید نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان در مشهد با هدف تأمین حفظ سلامت مردم روزه‌دار و جلوگیری از سودجویی دلالان و متخلفان خبر داد.

آغاز طرح تشدید نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان در مشهد

بهروز خسروی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: طرح تشدید نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان در مشهد با هدف تأمین حفظ سلامت مردم روزه‌دار و جلوگیری از سودجویی دلالان و متخلفان آغاز شد.
وی افزود: این طرح از روز شنبه هشتم خرداد ماه (بیست و یکم شعبان) آغاز شده و تا روز چهارشنبه شانزدهم تیر ماه ( اول شوال (عید سعید فطر)) به مدت 40 روز اجرا می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد با اشاره به افزایش 40 درصدی گشت‌های نظارتی در ایام اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: این طرح با حضور 24 اکیپ دو نفره اجرا می‌شود و نسبت به ایام عادی سال که نظارت‌های شبکه دامپزشکی مشهد با 15 تا 18 اکیپ صورت می‌پذیرد با افزایشی 40 درصدی همراه است.
خسروی‌نیا تصریح کرد: طرح تشدید نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان بیش از 15 سال است که از سوی سازمان دامپزشکی اجرا می‌شود و مشابه این طرح در زمان‌های خاص سال مانند عید سعید قربان، دهه اول محرم و دهه آخر صفر اجرا می‌شود.
وی خطاب به بانیان برپایی سفره‌های سحری شب‌های قدر، تأکید کرد: در ایام لیالی قدر از مساجد، هیئات مذهبی و تکایایی که مراسم احیاء و برپایی سفره‌های سحری را دارند درخواست می‌کنیم که از ذبح دام‌ در مکان‌های ذکرشده خودداری کرده و در این رابطه به کشتارگاه صنعتی ثپه‌سلام مراجعه کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد عنوان کرد: این مجموعه همه ساله در زمان‌های خاص سال همچون شب‌های قدر خدمات‌رسانی ویژه ارائه می‌دهد و کار ذبح و ارسال دام را به صورت رایگان انجام می‌دهد، حتی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و عدم ازدحام جمعیت در محل نیازی به مراجعه حضوری نیست و این کار همانند عید سعید قربان، دهه اول محرم و دهه آخر صفر به صورت تلفنی و با حضور ناظر ذبح شرعی قابل انجام است.
خسروی‌نیا گفت: از مردم درخواست داریم تا در جهت ترویج این کار پسندیده خادمان خود در شبکه دامپزشکی مشهد را یاری کنند تا این مهم به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود و در صورت مشاهده ذبح دام در محل برگزاری مراسم احیاء شب قدر هم دام ذبح شده جمع‌آوری شده و طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح‌های ویژه نظارتی شاهد افزایش امنیت سلامت مردم و کاهش تخلفات سودجویان و متخلفان بودیم، افزود: در سال گذشته 455 مورد پرونده به مراجع قضائی ارجاع شد که از این تعداد 57 مورد آن به اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ارجاع شد و 20 واحد متخلف با همکاری دادستانی استان پلمپ شد؛ مجموع جرایم نقدی این تخلفات 2 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده  و متخلفان این جرایم به 22 سال حبس محکوم شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد در رابطه با نحوه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی، بیان کرد: شبکه دامپزشکی مشهد بر فرآورده‌های خام دامی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی تخم‌مرغ و غیره از مرحله تولید تا مرحله مصرف نظارت دارد.
خسروی‌نیا درباره نحوه عرضه ماهی منجمد، تصریح کرد: از ابتدای امسال عرضه ماهی منجمد فقط به صورت بسته‌بندی مورد مصرف خانوار مجاز است و دیگر این محصول به صورت کارتنی و فله‌ای عرضه نمی‌شود و بدین شکل تنها در رستوران‌ها، تالارها و هتل‌ها که میزان مصرف بالایی دارند مجاز است.
وی تأکید کرد: همچنین عرضه آلایش خوراکی دام مانند کله پاچه، جگر، دل، قلوه و سیرابی هم فقط به صورت بسته‌بنمدی مجاز است و فروش فله‌ای این آلایش‌ها ممونع است و در صورت مشاهد با منتخلفان آن به‌شدت برخورد می‌شود و این طرح در سطح کشور تنها در مشهد اجرا می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد با اشاره به تعامل همکاری مطلوب این مجموعه با نهادهای ذی‌ربط در بحث برخورد با متخلفان، خاطرنشان کرد: مشهد تنها شهری است که در بحث سلامت مردم در جایگاهی ویژه قرار دارد این مهم در دیگر نقاط کشور بدین شکل محسوس نیست و دلایل اصلی این مؤفقیت را در لطف الهی، عنایات ویژه ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و همکاری بسیار مطلوب میان سه مجموعه دامپزشکی، دادگستری و تعزیرات حکومتی می‌دانیم، به طور مثال در برخی موارد به منظور رسیدگی هرچه‌سریع‌تر شاهد صدور دستورات خارج از نوبت بودیم.
خسروی‌نیا گفت: مردم محصولات مورد نیاز خود را از مراکز تأیید شده خریداری کنند و در زمان خرید محصول به داشتن مُهر دامپزشکی و برچسب تأیید روی لاشه و تاریخ تولید و انقضاء محصولات بسته‌بندی شده توجه کنند.
وی افزود: مردم  در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوکی با شماره تلفن‌های 37250025-37250035 و37250075 شبکه دامپزشکی مشهد و همچنین سامانه‌های تلفنی 1512 و پیامکی 300001512 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تماس حاصل نمایند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به موضوع گزارش‌شده رسیدگی شده و با متخلفان آن برخورد قانونی صورت پذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.