اگر دولت و مردم به این باور و یقین برسند که مسجد با کارکردهای ذکرشده می‌تواند وجود داشته و تقویت شود، بسیاری از هزینه آسیب‌های اجتماعی از دوش دولت و جامعه برداشته خواهد شد.

مروری بر کارکردهای عبادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسجد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در دهه تکریم و غبارروبی مساجد قرار داریم. فرصتی است تا در ایام ماه مبارک رمضان مروری بر نقش محوری مسجد در ساختن آینده‌ای روشن داشته باشیم و قبل از اینکه به غبارروبی و نظافت ظاهری مسجد بپردازیم ـ که این نقش را خادم مسجد بهتر از دیگران انجام می‌دهد ـ به فکر غبارروبی ذهن و عملکرد گذشته باشیم و با رویکردی نو و متفاوت با تزریق خون تازه درکالبد مساجد عملکرد آن را ارتقاء دهیم و این نقش زمانی محقق می‌شود که مسجد کارکردهای عبادی و اجتماعی و فرهنگی و آموزشی و سیاسی خود را به‌طورکامل و درست ایفا نماید.

نقش عبادی:

ـ اقامه نماز اول وقت به جماعت در سه وعده صبح و ظهر و شب. در واقع مسجدی که نماز صبح نداشته باشد -که متاسفانه امروزکم نیستند- نقش عبادی خود را ناقص انجام داده است و یا اذان حلقومی توسط نمازگزاران به نوبت به خصوص نوجوانان و جوانان که از این ثواب بی‌نظیر تعداد بیشتری بهره‌مند شوند نه پخش اذان رادیویی و یا نمازهای غیرطولانی و وقت‌گیر -بخصوص در ادارات و مساجد بازار)

ـ‌ برگزاری دوره‌های مهارت‌های دعوت فرزندان و خانواده به نماز و مسجد، سخنرانی و ارایه مطالب درخصوص آثار و برکات نماز در زندگی شخصی و اجتماعی.

نقش اجتماعی:

ـ کمک به حل اختلاف خانوادگی به‌خصوص جلوگیری ازطلاق، کمک به آشتی دادن خانواده‌های قهرکرده، همسریابی درجهت ترویج ازدواج آسان، کلاس‌های مشاوره و روانشناسی زوج‌های جوان در جهت تحکیم خانواده و برنامه‌های تشویقی برای فرزندآوری،

ـ کمک به ترک اعتیاد معتادان محل و اشتغال‌یابی

ـ رابط بین خانواده‌های محروم و معلول و نیاز به مساعدت با نهادهای خدماتی همچون کمیته امداد و بهزیستی و...

ـ شرکت در مراسم‌ها واحساس مسئولیت در شادی وغم خانواده‌های اطراف مسجد

ـ بیان مطالب و اطلاع‌رسانی در آسیب‌های فضای مجازی و ماهواره درگسست‌های خانواده

نقش فرهنگی و آموزشی:

ـ‌ پیوند بین مسجد و مدارس محل از طریق حضور امام جماعت در مدرسه و دعوت از مدیران و معلمان و اولیاء ودانش‌آموزان جهت اختصاص بخشی از فعالیت‌های فوق برنامه وآموزشی با محوریت مسجد، مثلا تقدیر از نخبگان ورزشی و علمی و اخلاقی دانش‌آموزان به همراه اولیاء در مسجد بعد از نماز مغرب وعشاء

ـ تشکیل گروه‌های ورزشی و هنری

ـ برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزشی، استفاده از دانش‌آموزان و جوانان در ترکیب هیأت امناء و نقش‌دهی آنان در برنامه‌ریزی و دعوت همسالان به مسجد

ـ درس سحرخیزی و نشاط با حضور معلمین و دانش‌آموزان به نوبت در نمازهای صبح مساجد و سپس ورزش صبحگاهی

نقش سیاسی:

مسجد باید محلی باشد که متقن‌ترین و به‌روزترین تحلیل‌های وقایع ملی و بین‌المللی را برای مخاطبین ارایه نماید و نباید بی‌تفاوت باشد، زیرا که از صدر اسلام تا حالا مسجد مهمترین پایگاه سیاسی و مرکزثقل تحولات بوده و هست. مسجد باید محل پرورش مدیران لایق و شایسته برای مسئولیت‌های اجرایی نظام باشد.

مسجد باید روحیه استکبارستیزی به خصوص علیه آمریکا و اسرائیل و تعصب اسلامی‌ایرانی و روحیه انقلابی را در نمازگزاران تقویت نماید و رشد دهد.

بُعد ساختاری:

ساختمان مسجد باید ساده و زیبا و بدون تجملات اضافی باشد و نیز شرایط مساوی برای خواهران و برادران داشته باشد. همچنین مناسب‌سازی ورودی‌ها برای جانبازان و معلولین جسمی و حرکتی در نظر گرفته شود، به‌طوری که ویلچری‌ها یا نابینایان بتوانند به راحتی از امکانات وضوخانه و دستشویی وعبادی مسجد بهره‌مند شوند.

و همه این نقش‌های مفید و مؤثر مسجد وقتی محقق می‌شود که امام جماعتی عاشق و فارغ و دلسوز و جوان و باسواد و با انگیزه به مثابه یک طبیب معنوی حضور داشته باشد و به نظر امروز ضرورت مرکز یا موسسه‌ای برای تربیت و آموزش و توانمندسازی امامان جماعات مساجد احساس می‌شود تا هم در ابتدای ورود و هم در ادامه با دوره‌های بازآموزی توانمند و به‌روز شوند. و اگر دولت و مردم به این باور و یقین برسند که مسجد با کارکردهای ذکرشده می‌تواند وجود داشته و تقویت شود، بسیاری از هزینه آسیب‌های اجتماعی از دوش دولت و جامعه برداشته خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.