قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: رئیسان سه کمیسیون تخصصی شورای اسلامی شهر مشهد در نشستی با حضور خبرنگاران، شهرداری مشهد را نسبت به اعمال تخلفات شهرسازی تبرئه کردند.

تخلف بی‌تخلف!

به گزارش خبرنگار ما، در این جلسه که روز گذشته با حضور رئیس کمیسیون امور اقتصادی، برنامه و بودجه و فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، انجام تخلف از سوی شهرداری مشهد به عنوان ادعایی مطرح شد که مدعیان هنوز آن را اثبات نکرده اند.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه اتهام‌های منتسب به شهرداری را در انجام تخلفات شهرسازی رد کرد و گفت: هنوز مستنداتی از سوی مدعیان برای اثبات این ادعا ارایه نشده است.
نخعی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر مشهد پیشتر همه این ادعاها را بررسی کرده است، افزود: اگر اقدامات مورد نظر شهرداری بر خلاف مصوبات قانونی بود قطعا شورای اسلامی شهر خودش جزو مدعیان اصلی انجام این تخلفات بود.
وی در دفاع از شهرداری مشهد برای صدور پروانه  ساخت پروژه جهان مال اظهار داشت: این پروژه در دوران مدیریت قبلی شورا و شهرداری مشهد مصوبه کمیسیون ماده پنج را گرفته اند و در دوره کنونی مدیریت شهری فقط پروانه ساخت آن صادر شده است.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه با وجود اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج برای این ملک، شهرداری مشهد هیچ تخلفی در صدور پروانه ساخت آن انجام نداده است، گفت: اینکه تخلف از سوی کمیسیون ماده پنج انجام شده یا نه، هیچ ارتباطی به شورای شهر و شهرداری مشهد ندارد و ما نباید در این خصوص نظر بدهیم.
نخعی افزود: اگر هم تخلفی در این خصوص صورت گرفته، شهرداری مشهد متخلف نیست و ما این ادعا را براساس مستنداتی که از سوی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد بررسی شده، قبول نداریم.
به گفته وی، اینکه شورای عالی شهرسازی پس از صدور پروانه ساخت مدعی شده کاربری ملک جهان مال فضای سبز است، هیچ ارتباطی به مدیریت شهری ندارد، چون مجوز آن به تأیید کمیسیون ماده پنج که زیر نظر شورای عالی شهرسازی است صادر شده است.
وی با بیان اینکه طبق ابلاغ شورای عالی شهرسازی باید این پروژه در کاربری باغ و فضای سبز باقی بماند، اظهار داشت: اگر چنین تأکیدی وجود دارد چرا در زمان حیات آیت الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی طرح نشده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که چرا مدیریت فعلی شهر مشهد طبق منویات رهبری مبنی بر توقف ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد عمل کرد، اما در برخورد با این موضوع اقدامی انجام نداده است، اظهار داشت: به سبب اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد خط قرمز شهر بود، شهرداری مجاز بود تمام هزینه های آن را تقبل کند، اما پروژه جهان مال خط قرمز نیست.

 موضع شورای شهر، رویکردی منطقی و قانونی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد هم در این جلسه با بیان اینکه موضع شورا در دفاع از اعمال این تخلفات رویکرد منطقی و قانونی است، گفت: در شرایطی که شهردار مظلوم واقع شده و مصلحت شهر در خطر است، نباید در برابر هر ادعایی کوتاه آمد.
سهیلی افزود: طرح جامع فعلی شهر مشهد مصوبه 18 سال پیش شورای عالی شهرسازی و معماری است که بازنگری آن از سال 83 شروع و دی 93 به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده، اما هنوز ابلاغ نشده است.
به گفته وی، طبق قانون تا زمان ابلاغ طرح جدید طرح‌های مصوب موجود لازم الاجرا هستند، بنابراین شهرداری نیز با استناد به طرح جامع موجود پروانه‌های ساختمانی را صادر کرده و طبق طرح موجود هیچ تخلفی انجام نشده است.
وی با بیان اینکه اگر طرح جامع جدید ابلاغ می شد خیلی از اختلافات موجود بین شهرداری مشهد و شورای عالی شهرسازی و معماری وجود نداشت، افزود: طبق قانون، صدور پروانه برای ساختمان‌های ایجاد شده در شهر از وظایف شهرداری‌هاست و شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع تهیه شده ملکف است طبق نقشه کاربری‌ها را مشخص کند.
سهیلی ادامه داد: هیچ یک از ابلاغ‌های اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری به مشهد مصوبه شورای شهر و شورای عالی برنامه ریزی خراسان رضوی را ندارد، بنابراین شهرداری مکلف به اجرای آن‌ها نیست.
وی گفت: یکی از ابلاغ‌های شورای عالی شهرسازی، توقف پروژه طرح نوسازی در اطراف حرم رضوی است و طبق این ابلاغ هر اقدامی باید با هماهنگی مشاور انجام شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: این ابلاغ نیز رویکرد قانونی ندارد، زیرا طبق قانون طرح‌های تفصیلی موجود تا زمان ابلاغ طرح‌های جدید قابل اجراست.
به گفته وی منطقی نیست به دلیل خواسته شورای عالی شهرسازی و معماری 10 هزار میلیارد ریال پروژه در اطراف حرم مطهر رضوی تعطیل شود.
سهیلی گفت: هنوز طرح جدیدی برای نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی تعریف نشده، بنابراین ملاک عمل شهرداری طرح مصوب موجود است و قانون را نمی توان به دلیل ابلاغ دبیر شورای عالی شهرسازی کنار گذاشت و شهر را متوقف کرد.

 تاکید برضرورت تسریع در روند ابلاغ طرح جامع
رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد هم در این نشست با تاکید بر ضرورت تسریع در روند ابلاغ طرح جامع گفت: طرح جامع جدید کلانشهر مشهد دارای ظرفیت‌های جدیدی برای بلندمرتبه سازی و توسعه شهر است.
ذاکرالحسینی با بیان اینکه تا زمانی که طرح جدید ابلاغ نشود، طرح‌های مصوب موجود ملاک عمل است، افزود: براین اساس شهرداری مشهد خلافی مرتکب نشده است.
وی ادامه داد: طرح جامع ما طرح توسعه و عمران مشهد است و اگر این طرح ابلاغ شود، توسعه متوازن و یکپارچه حاصل می شود.
رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از طولانی شدن روند ابلاغ طرح جامع کلانشهر مشهد که تهیه آن 20 سال زمان برده است، اظهار داشت: شورای عالی شهرسازی هرگز از مرکز نمی تواند برای شهرها تصمیم بگیرد، بلکه نظارت بر اجرای صحیح طرح ها از وظایف آن‌هاست.

 در حاشیه
- رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که چرا شهردار مشهد، شورای عالی شهرسازی را به سیاسی کاری متهم می‌کند، اما خود شهردار و اعضای شورای شهر اهل سیاسی کاری هستند، گفت: اینکه شورای اسلامی شهر مشهد درباره موضوعی بیانیه سیاسی صادر می‌کند، متفاوت از عملکرد سیاسی است.
به گفته وی، شورای شهر هیچ گاه در اموری که به مصلحت شهربوده عملکرد سیاسی نداشته و همیشه به گونه ای عمل کرده که در کنار دولت بوده و گواه این ادعا دریافت بیشترین مجوز اوراق مشارکت کشور از همین دولت و دعوت از مقامات دولتی برای افتتاح پروژه های شهری بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.