قدس آنلاین/حمید واحدی: ماجرای طلب ۸۰۰میلیون تومانی یکی از شبکه‌های تلویزیونی از نمایشگاه کتاب تهران در روزهای گذشته به یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های مرتبط با این رویداد فرهنگی بدل شده است. گویا با وجود برگزاری آرام و کم چالش بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهرآفتاب این بار حاشیه‌ها هستند که قصد ندارند دست از سر نمایشگاه کتاب بردارند و جالب اینکه بهانه این حاشیه سازی‌ها نیز از درون اتاق‌های طبقه سوم ساختمان سیمانی بهارستان بدست رسانه‌ها می‌رسد.

خنــدیدن به زور و ضــرب کتاب

ماجرای طلب میلیونی برنامـــه تلویزیونـــی «خندوانه» که مدتی است از شبکه نسیم در حال پخش است نیز در همین راستا قابل تصور است.
آنچه مخاطبان تلویزیون در ایام نمایشگاه کتاب از این برنامه دیدند، تک حضور شاعر جوان و خوش آتیه این روزهای بازار کتاب در یک برنامه و البته حضور چند نویسنده در کنار آنها بود. اما آیا هزینه این حضور چنین گران از آب در می‌آید؟

  ارشاد بدهکار شو تلویزیونی
نیکنام حسین‌پور مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هفته گذشته در گفت‌وگویی با اشاره به شکل‌گیری کارگروهی در میان مدیران نمایشگاه کتاب با عنوان «جمعیت» با هدف استفاده از ظرفیت‌های موجود برای حضور مردم در نمایشگاه کتاب عنوان کرده بود که در این کارگروه تصمیم گرفته شد تا از برنامه تلویزیونی خندوانه با اجرای رامبد جوان به عنوان ظرفیتی برای رسیدن به این مقصود استفاده شود.
به گفته حسین‌پور جلساتی در این زمینه با صدا و سیما برگزار شد و توافقاتی نیز صورت گرفت اما این توافقات بصورت ناقص اجرایی ‌شده است و پس از آن صدا و سیما با نپذیرفتن این مسأله خواستار پرداخت مالی وزارت ارشاد در این خصوص شده‏اند.
اما این توافق 800 میلیونی شامل چیست؟ گرچه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌بصورت رسمی‌ترجیح داده‌اند در این زمینه سکوت کنند اما پیگیری‌های «قدس» حاکی از آن است که برخی از مدیران این معاونت در فضای مجازی درباره این تعهدات به این نتیجه رسیدند که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با امید به اینکه پرداختن به نمایشگاه در برنامه خندوانه با هدف جذب جمعیت و پیشگیری از کاهش جمعیت و استقبال انجام شود، تصمیم به ایجاد یک تعامل دوسویه با شبکه نسیم برای ایام نمایشگاه کتاب می‌گیرد.
در این تفاهم قرار بر این می‌شود حضور فعالان نشر و کتاب و اهل قلم در یک قسمت برنامه، حضور جناب خان در نمایشگاه کتاب با اعلام قبلی، حضور کاروان خندوانه به مدت دو روز در نمایشگاه، پخش چندین گزارش از نمایشگاه و دعوت مردم به حضور در نمايشگاه از طریق این شبکه و بطور مشخص این برنامه تلویزیونی انجام بپذیرد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

 زحمت اهالی قلم برای خنده
یکی دیگر از حواشی مرتبط، حضور اهالی قلم در این برنامه بود. بر اساس آنچه که در این زمینه در رسانه‌ها درج می‌شوند کاروانی متشکل از برخی اهالی قلم و نیز کارآموزان شرکت کننده در دوره آموزشی آل جلال بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای این موضوع انتخاب و در قالب گروهی سیصد نفره به محل این برنامه اعزام می‌شوند. اما در زمان حضور در برنامه بدلیل برخورد نامناسب با گروه اعزامی‌حاشیه‌های زیادی ایجاد شده و در نهایت نیز جمعی از اهالی قلم تصمیم به ترک این برنامه می‌گیرند و همین مسأله باعث نمایش کم‌رنگ اهالی قلم در این برنامه شد.
پیگیری قدس از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حاکی از این است که قرار حضور اهالی قلم و کتاب در این برنامه برای پخش در روز قبل از افتتاحیه نمایشگاه در نظر گرفته شد که در جذب جمعیت موثر باشد اما این اتفاق به هر شکل در دو روز مانده به اختتامیه صورت پذیرفت.
  تبلیغات خواسته شده فراتر از خندوانه
با این همه و با وجود ادعای رسانه ملی در این زمینه علی اکبر کاظمی ‌قائم مقام شبکه نسیم اعلام کرده است که طی یک توافق کلی میان معاونت سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌قرار بر این شد که ما در سازمان تبلیغ نمایشگاه کتاب و فعالیت‌های وزارت ارشاد را در طول سال‌جاری و نه صرف نمایشگاه یا برنامه «خندوانه» داشته باشیم. قرار بر این شد در قبال تبلیغاتی که در سازمان صدا و سیما صورت می‌گیرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌تعهداتی را انجام دهد. کاظمی‌افزود: جلسه‌ای با حضور مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و مدیران شبکه برگزار شد و آنها با امضای قراردادی متعهد به برخی تعهدات شدند اما علی‌رغم اینکه ما تعهداتمان را اجرایی کردیم و تبلیغات در خصوص وزارت ارشاد صورت گرفت، آنها به مفاد قراردادی که امضا کردند، پایبند نبودند و متأسفانه آنها تاکنون هیچ اقدامی‌در زمینه تعهداتشان انجام ندادند.

 رمزگشایی از تعهدات دو طرفه
سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌در یکی از معدود مصاحبه‌های خود در ایام نمایشگاه کتاب اعلام کرده بود که هزینه صرفه‌جویی شده از قبال نپرداختن اجاره مکان به شهرآفتاب را برای دو موضوع خرید کتاب از ناشران در نمایشگاه به تناسب متراژ غرفه و نیز تبلیغات میدانی برای حضور بیشتر مردم در نمایشگاه مصرف می‌شود.
با وجود اینکه بر اساس این اظهارنظرها می‌توان متوجه شد که تشکیل کارگروه جمعیت و تصمیم گیری در آن برای ارایه درخواست به رسانه ملی چگونه شکل گرفته است اما با این همه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ نیز در سال‌های اخیر بصورت مکرر عنوان داشته که هرگونه پرداخت هزینه برای تهیه برنامه به رسانه ملی خلاف بوده و پوشش اخبار رویدادهای فرهنگی توسط رسانه ملی جزو وظایف این رسانه بشمار می‌رود. حال سؤال باقی مانده بررسی کارنامه تبلیغاتی رسانه ملی برای حضور یافتن مردم در نمایشگاه و نیز چگونگی اجرای تعهد وزارت ارشاد است که گویا مدیران وزارت ارشاد سعی دارند با گذشت زمان و فروکش کردن حواشی به نوعی مسالمت‌آمیز به رتق و فتق آن بپردازند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.