«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در یک سفر کم سابقه به مغولستان در آخرین ماه های تصدی ریاست دستگاه دیپلماسی آمریکا، ضمن شرکت در مراسم های سنتی مردم این کشور کوچک شرق آسیا، آن را یک 'واحه دمکراسی' در منطقه توصیف کرد.

جان کری: مغولستان یک ' واحه دمکراسی' است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری در سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: با در نظر گرفتن سابقه کوتاه دمکراسی در این کشور و تلاش دولت برای حفظ سنت ها و پاسخ به انتظار و امید مردم، مغولستان پیشرفت قابل توجهی داشته است.
وی خطاب به مردم این کشور افزود: شما در یک سمت چین و در سمت دیگر روسیه را دارید و همیشه فشار زیادی را متحمل می شوید؛ با این حال در واحه دمکراسی هستید و با پایبندی به سنت های قدیمی، برای هویت خودتان می جنگید.
وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور شما من درک می کنم که سطح روابط شما با چین و روسیه قابل ملاحظه است. با این حال، فعالانه مسیر دمکراسی را انتخاب کرده اید و آن را با قدرت دنبال می کنید.
وی همچنین توسعه روابط مغولستان با افغانستان، میانمار و برمه را یک نشانه مثبت ارزیابی کرد.
مغولستان، کشوری در شرق آسیا با جمعیت کمتر از 3 میلیون نفر است. سهم چین از تجارت خارجی این کشور بیش از60 درصد بوده و چین مقصد 90 درصد از کالاهای صادراتی مغولستان و تامین کننده بیش از 30 درصد نیاز وارداتی این کشور است. روسیه نیز تامین 90 درصد از انرژی مورد نیاز مغولستان را بر عهده دارد.
جان کری صبح امروز در بدو ورود به اولان باتور، پایتخت این کشور، خطاب به چین هشدار داد که ایجاد هرنوع منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای جنوبی چین، یک اقدام تحریک آمیز و بی ثبات کننده است. 
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر خود راهی پکن خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.