قدس آنلاین/ طیبه مروت: جلسه علنی مجلس روز گذشته به ریاست علی لاریجانی در حالی برگزار شد که در ابتدای جلسه رئیس مجلس از نمایندگان به دلیل حضور به موقع در جلسه تشکر کرد.

چاک دادن یقــه به خاطــر واردات برنج

به گزارش قدس، نمایندگان مجلس در سومین روز کاری خود در هفته جاری میزبان وزیر صنعت بودند. تا شنونده گزارش نعمت ‏زاده باشند.

 تهمت بی بی سی به امام(ره) برای عادی کردن روابط با آمریکاست
رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ادعای بی بی سی و جعل سند علیه امام راحل(ره) را مدنظر قرار داد و گفت: شیطنت شبکه‌های بیگانه در جعل سند درباره نامه نگاری رئیس جهموری آمریکا و امام راحل(ره) نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه نیازمند شرایطی هستند که ایران را دچار ساده‌انگاری دیپلماتیک کنند.
علی لاریجانی اقدام شبکه بی بی سی در ارایه سند جعلی از نامه نگاری کارتر با
امام‏خمینی(ره) را شیطنت آمیز خواند و گفت:
گرچه این بازی کودکانه و دستکاری در کار انتشار سند به صورت گزینشی خیلی زود برملا شد به طوری که گری سیک، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در آن زمان در مقاله‌ای روشن و در چند بند غیر واقعی بودن این اقدام بی بی سی را به صورت دقیق توضیح داد.
رئیس مجلس به اظهار نظرنیروهای داخلی علیه این شیطنت نیز اشاره کرد و افزود: قصد بی بی سی از این اقدام قلابی این است که شوکی به افکار عمومی جامعه وارد کنند که قبح ارتباط با آمریکا ریخته شود و اینگونه تلقی شود که این ارتباط از گذشته و حتی در سخت ترین شرایط با آمریکا بوده است. نماینده مردم قم درمجلس با بیان اینکه اتهام آمریکا و غربی‌ها در حوزه حمایت از تروریسم به غایت سبک سرانه و جاهلانه بود گفت: تروریست ها در منطقه با آمریکا دست شان در یک کاسه است.  با این حال با کمال وقاحت ایران را متهم به حمایت از تروریست در منطقه می‌کنند.

 یادی از دیدار صمیمانه رهبرانقلاب  
رئیس مجلس با اشاره به دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری اظهار کرد: لازم می‌دانم از الطاف و مراحم رهبر معزز انقلاب اسلامی نسبت به مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری کنم دیدار ایشان در ابتدای کار مجلس دهم در محیطی بسیار صمیمانه صورت گرفت و جایگاهی که حضرتشان برای مجلس قایل شدند در بالاترین سطح تصمیم گیری در نظام بود.
لاریجانی با بیان اینکه باید همگی تلاش کنیم تا با تصمیمات به موقع و سنجیده این جایگاه را که مظهر حکمت نظام است تثبیت کنیم، گفت: خشنودی رهبر معظم انقلاب از تخصص‌های گوناگون نمایندگان و روحیه تازه همکاران ایجاب می‌کند تا با فعال کردن هرچه سریعتر کمیسیون‌ها به بررسی شرایط کشور و تصویب قوانین لازم به انتظار رهبری و ملت در حل مسائل اصلی و اساسی کشور جامه عمل بپوشانیم.
وی افزود:  مطابق آیین نامه با حضور نایب رئیس مجلس و رؤسای شعب تا دو روز دیگر تکلیف همه کمیسیو‌ن‌ها مشخص می‌شود. نمایندگان با توجه به تخصص‌های خود به کمیسیون‌هایی که هنوز ظرفیت‌ آنها تکمیل نشده تمایل نشان دهند تا کار ساده تر شود و موضوع اقتصاد مقاومتی و  توصیه‌های رهبر معظم به مجلس مورد بررسی همه کمیسیون‌ها قرار گیرد.

 وضعیت رونق اقتصادی خوب نیست
وزیر صنعت در صحن علنی حاضر شد تا پس از رحمانی فضلی و طیب نیا، سومین عضو کابینه باشد تا در پارلمان حاضر شود و به ارایه گزارش بپردازد.
محمدرضا نعمت زاده که در گزارش خود به بیان وضعیت صنایع، چالش ها و راهکارها در راستای اجرای سیاست­های اقتصاد مقاومتی پرداخت، گفت: در خصوص رونق اقتصادی، وضعیت خوبی در کشور وجود ندارد. در موضوع آزادی اقتصادی نیز از تعداد ۱۸۶ کشور دنیا ما در رتبه ۱۷۱ قرار داریم که مشکلات ناشی از مقررات دست و پاگیری است که آغاز مسیر تولید را با مشکلاتی همراه می کند.
وزیر صنعت معدن تجارت پس از اعلام شاخص های اقتصادی و سرمایه گذاری در دهه 90 افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر سرمایه گذاری رو به افزایش است. ۸۰ هزار واحد کوچک تولیدی داریم که یک میلیون نفر اشتغال ایجاد می کند.
 نعمت زاده با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای افزایش صادرات گفت: صادرات کالا با سرعت کم رو به افزایش است و علی رغم رکود نگذاشتیم صادرات معدنی کاهش یابد. در سال ۹۴ میزان ۴۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم.
وی در تشریح چالش های موجود در بخش صنعت اظهار داشت: کم توجهی به امر فعالیت­های اقتصادی به ویژه سرمایه گذاری، تحریم و فاصله گرفتن از بازارها، خصوصی سازی نادرست در واگذاری ها، کاهش شدید تشکیل سرمایه، ناهماهنگی در سیاست های پولی و ارزی، تشدید واردات غیر رسمی، وجود قوانین مغایر با توسعه صنعتی و نامناسب بودن فضای کسب و کار از چالش های مهم بخش صنعت است.
وزیر صنعت در راستای رفع موانع و زیرساختهای توسعه صادرات از پیش بینی مشوق های صادراتی خبر داد و گفت: توسعه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی به منظور صادرات، توسعه و شکل دهی بازارهای جدید از اقدامات جدی وزارت صنعت است.

 اوضاع خوب است!
وی در بخش دیگری از اظهارات خود برجام را شروعی مبارک برای تعامل با جهان خواند و گفت: درها در حال باز شدن است و ما یکی از بزرگترین کشورهای اقتصادی جهان بیرون از WTO هستیم.
نعمت  زاده گفت: مذاکرات برای پیوستن ایران به WTO آغاز شده است و ۶۰ کشور جهان تائید کردند که ایران باید به WTO ملحق شود. وزیر صنعت در تشریح راهبردها با تاکید بر شرایط پسابرجام گفت: برخی
می‏گویند سفر هیأت های خارجی به ایران چه فایده ای دارد؟ باید به آنها پاسخ داد ما برای هر کشوری با توجه به مزیت ها و نیازها، اولویت هایی را مشخص کردیم و برای هر ۳۲ کشور که به ایران سفر کرده اند، اهدافی را تعیین کردیم.
وی در تشریح دستاوردهای سفرهای
هیأت‏های خارجی به ایران، گفت: برای اولین بار ۶ رئیس جمهور و ۷۹۱ مقام دولتی به همراه ۲ هزار و ۴۵ شرکت خصوصی به ایران سفر کردند و ۶۸ فقره تفاهم نامه دولتی و ۱۱۹ فقره تفاهم نامه و یا قرارداد خارجی به امضاء رسیده است. وزیر صنعت معدن تجارت در تشریح رویدادهای واقعه پسابرجام گفت: ۱۲ طرح صنعتی با سرمایه گذاری خارجی توسط هیئت سرمایه گذاری های خارجی به مبلغ ۵۰۱ میلیون دلار تصویب شد، سیستم سوئیفت بین بانکی فعال شده و حدود ۳۰ درصد تعداد شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه های بین المللی تهران افزایش یافته است.نعمت زاده در تشریح قراردادها و تفاهم نامه های منعقده با شرکت های خارجی ۱۶ قرارداد خارجی را فهرست کرد.
پس از پایان نطق نعمتن زاده، علی لاریجانی گفت: آقای نعمت‌زاده گزارش نسبتا منسجم و دقیقی ارایه کردند اما بایدعملیاتی‌تر صحبت کنید.
 آقای وزیر شرمنده باش!
نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس به سخنان نعمت زاده واکنش نشان داد و گفت:  رهبری گفته‌اند من از بیکاری جوانان شرمنده‌ام، وزیر صنعت باید بیشتر شرمنده باشد اما در گزارش امروز خود هیچ راه حلی برای مشکل بیکاری جوانان ارایه نکردند.
 مصطفی کواکبیان که طی تذکری خواستار برگزاری جلسات مجلس به شیوه دیگری شده بود، خطاب به لاریجانـــی اظهــار کــرد:  شایـد شـــما بخواهید وقت بگذرد تا شعبات به کارهایشان درباره کمیسیون‌ها برسند اما به نظر می‌آید باید جلسات به گونه دیگری برگزار شود. او همچنین خواستار تشکیل جلسات صحن مجلس به صورت غیر علنی شد.
رئیس مجلس پس از استماع تذکر کواکبیان همچنان بر موضع خود در دفاع از کواکبیان اصرار کرد و  گفت: آقای نعمت‌زاده مباحث را به صورت عملیاتی طرح کردند.

 کاهش 40 درصدی سهم ایران از تجارت جهانی
دیگر واکنش به حضور وزیر صنعت در مجلس را نماینده مردم آباده داشت. رحیم زارع با بیان اینکه متأسفانه سهم ایران از تجارت جهانی به ۴۰ صدم درصد کاهش یافته است، گفت: بنگاه‌های کوچک متولی ندارند و زنجیره تولید، حمایتی از آنها نمی‌کند.
وی افزود: 60 درصد واحدهای تولیدی یا تعطیل شدند یا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند. زارع تأکید کرد: افزایش ارزش کالاهای صادراتی باید در دستورکار دولت قرار گیرد. بهره‌وری صادراتی باید ایجاد شود تا ارزش صادراتمان نسبت به حجم صادرات افزایش یابد.

 استراتژی صنعتی شدن در کشور وجود ندارد
 نماینده اسفراین نیز در سخنانی با بیان اینکه استراتژی صنعتی شدن در کشور ما وجود ندارد، تأکید کرد: متأسفانه دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری‌های قبلی شده‌ایم و این مشکل باید برطرف شود. هادی قوامی افزود: انتظارات ما از دولت تبیین خط مشی درست در بخش صنعت کشور است. متأسفانه دچار خطای تشخیص در سرمایه‌گذاری های قبلی شده‌ایم و رابطه‌های علت و معلولی غلطی ایجاد کرده‌ایم.
نماینده فلاورجان در مجلس نیز به سخنان پسا برجامی نعمت زاده واکنش نشان داد و با بیان اینکه با وجود تأیید برجام هنوز هیچ نقل و انتقال پولی صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: در پسابرجام، صنعتگران ما حتی نمی‌توانند یک ال‌سی باز کنند و با این شرایط، ما امکان خروج از رکود نخواهیم داشت.
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی افزود: نرخ بالای سودهای بانکی هم علی‌رغم کاهش نرخ تورم، مشکلات دیگری را برای صنعتگران ما ایجاد کرده است. علی‌رغم ممنوعیت هایی که در قانون برای عدم بنگاه‌داری بانکها پیش بینی شد، اما این موضوع از سوی بانک‌ها رعایت نمی‌شود.
موسوی لارگانی در پایان با بیان اینکه نرخ بالای قاچاق باعث شده صنعتگران ما به زمین بخورند، گفت: دولت باید بر خودش حرام کند که مشابه کالای تولید داخل از خارج وارد کشور نشود.

  بحران در۳۰۰دشت کشور
وزیر نیرو چهارمین وزیر دولت روحانی بود که در مجلس دهم حاضر شد. چیت چیان با اشاره به افزایش برداشت‌های غیرقانونــــی از آب‌های زیرزمینی در سطح کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ دشت در کشور وضعیت بحرانی دارند.
حمید چیت‌چیان با بیان اینکه بخش آب و برق در دنیا به عنوان زیرساخت تمام زیرساخت‌ها شناخته شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۶۷ سد بزرگ ملی با ۵۱ میلیارد مترمکعب ذخیره آب در کشور احداث شده است و تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی این حوزه نیز به بیش از ۳۰ کشور دنیا صادر می‌شود. وی همچنین برخورداری بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری کشور از آب شرب سالم را از جمله دستاوردهای حوزه آب کشور توصیف کرد و افزود: با وجود این موفقیت‌ها، طی ۱۵ سال گذشته میزان بارش‌ها کاهش یافته است. چیت‌چیان تصریح کرد: هر چند سال گذشته در بخشی از کشور بارش‌ها مناسب بوده است، اما مشکل آب با یکی دو سال بارش حل نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.