قدس آنلاین/مهدی توحیدی: ماه مبارک رمضان در حالی از راه رسیده است که موج افزایش قیمت‌ها و روند رخدادهای عرصه اقتصادی، مواد غذایی موردنیاز و پرمصرف این ماه را تحت تأثیر قرار داده است.

 گرانی همچنان سر سفره افطار

به گزارش خبرنگارما، بازار کالاهای مصرفی از برنج تا روغن، چای، مرغ، گوشت، خرما، سبزیجات و... همه ساله در آستانه ماه رمضان داغ‌تر از هر ایام دیگری می‌شود.
این در حالی است که امسال نیز همانند سال‌های گذشته دولت تأکید کرده با سیاست‌های نظارتی اجازه نمی‌دهد قیمت مایحتاج سفره روزه‌داران افزایش یابد و وزارت جهاد کشاورزی عهده‌دار تأمین این محصولات شده است. این سخنان مسؤولان در شرایطی است که با یک پرس و جوی ساده در بازار براحتی متوجه می‌شوید نرخ‌های مصوب توسط بسیاری از فروشندگان مواد غذایی رعایت نمی‌شود و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

  نمایشگاه «ضیافت» برگزار نمی‌کنیم
با این حال، غیر از افزایش قیمت انواع کالا در آستانه ماه رمضان، امسال اتاق اصناف هم تصمیم گرفته است قید برپایی نمایشگاه ضیافت را بزند، نمایشگاهی که به گفته برگزارکنندگان هدف از برپایی آن، عرضه کالاهای اساسی از جمله شکر، روغن، برنج و... با تخفیف‌های 15 تا 40 درصد بوده است، امری که «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف آن را رد می‌کند و اعتقاد دارد میزان تخفیف‌ها بسیار جزئی و در حد 2 تا 3 درصد بوده که با توجه به مسیرهای رفت و آمد و هزینه حمل و نقل، این تخفیف‌ها برای مردم توجیه اقتصادی نداشته و تصمیم به برگزار نکردن آن گرفتیم.
اما در این میان و در کمبود نظارت‌ها، وزارت بازرگانی هم به عنوان متولی مصرف کنندگان منحل و در وزارتخانه‌ای دیگر ادغام شده که ساختار کنونی نظارت‌ها بر بازار نیز دچار مشکلات و نقص‌های زیادی شده است. اما در شرایطی که تقاضا برای برخی اقلام ویژه ماه رمضان مانند خرما، لبنیات، برنج و کالاهای اساسی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، در یک جریان معکوس و با اینکه باید قیمت‌ها به دلیل افزایش بازار کاهش یابد، به محض افزایش تقاضا پیشنهاد افزایش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات مطرح شده است.

  برابری قیمت حبوب و گوشت مرغ
گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد، حبوبات که به پروتئین فقرا مشهور است، این روزها قیمت بالایی را تجربه می‌کند، به طوری که با قیمت گوشت مرغ برابر است. به عنوان مثال قیمت عدس که ارزان‌ترین نوع حبوبات است در خواربار فروشی‌ها به 8 هزار تومان رسیده که نسبت به سال گذشته قیمت آن 2 برابر شده است، قیمت هر کیلوگرم لپه نیز از 5 هزار تومان سال گذشته به بیش از 7 هزار تومان افزایش یافته است.
در این میان گوشت مرغ که به نسبت مصرف بالایی در این ماه دارد و همواره تولیدکنندگانش از پایین بودن قیمت محصولشان گلایه دارند هم اکنون در بازار مصرف تا کیلویی 7 هزار تومان نیز عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد شرکت پشتیبانی امور دام می‌خواهد هر کیلوگرم مرغ منجمد شده در انبارهایش را در ماه رمضان کیلویی 5500 تومان عرضه کند.

  روند صعودی قیمت برنج
برنج هم که یکی از مهم‌ترین اقلام مصرفی مردم در سبد غذایی ماه رمضان مردم است از ماه‌ها پیش افزایش چشمگیری پیدا کرده و در این روزها به اوج خود رسیده است، به طوری که هم اکنون برنج خارجی در برندهای مختلف از کیلویی 4600 تا 6500 تومان قیمت گذاری می‌شود، این در حالی است که برنج ایرانی درجه یک هر کیلو10 تا 15 هزار تومان از سوی برخی فروشندگان عرضه می‌شود.
اما چای ایرانی نسبت به برنج ایرانی حال و روز خوبی ندارد. هم اکنون هر کیلو چای درجه یک ایرانی در بازار 15 تا 18 هزار تومان و هر کیلوگرم چای خارجی از 26 تا 30 هزار تومان فروخته می‌شود.
 خرما در صدر گرانی‌ها
اما بشنوید از قیمت خرما که این روزها افزایش 30 تا 40 درصدی را تجربه می‌کند. درحالی که عضو هیأت مدیره انجمن خرما افزایش 20 تا 30 درصدی را به رسانه‌ها اعلام کرده است.
«حمیدیان» تورم سال جاری را عامل افزایش قیمت خرما دانسته و گفته است: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم خرما درکشور فلسطین و عربستان 75 تا 80 هزار تومان است.
با این حال، قیمت هر کیلوگرم خرمای رطب درجه یک در برخی موارد تا کیلویی بیش از 12 هزار تومان به فروش می‌رسد.

  گرانی 200 درصدی طی سه سال
اما قیمت لبنیات در حالی در آستانه ماه رمضان افزایش یافته که طبق آمار اعلام شده، قیمت شیر در طول سه سال اخیر 200 درصد افزایش یافته است.
با وجود این گذشته از افزایش قیمت این دست مواد غذایی قیمت سبزی، گوشت قرمز، شیرینی‌های مخصوص این ماه و... رشد قابل توجهی داشته است. این امر نشان می‌دهد هرچند تورم یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد ایران است، اما تورم خوراکی و کالاهای اساسی در کشور بسیار بالاتر از نرخ تورم عمومی است و این بدان معناست که دهک‌های پایین درآمدی با مشکلات تورمی بیشتری رو به رو هستند و هزینه سفره افطار ایرانی‌ها بیش از پیش افزایش داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.