ولیعهد عربستان سعودی؛ محمد بن سلمان آل سعود از چندی پیش در پی کسب قدرت در این کشور است که به عقیده بعضی از تحلیلگران می تواند نشانه ای از " کودتای نرم" در نظام سلطنتی این کشور در آینده باشد.

رخنه " کودتای نرم" در سلطنت عربستان سعودی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک فرانس؛ معاون مرکز مطالعات خاورمیانه در بیروت؛ کاترین شاکدام در یادداشتی نوشت: مردم عربستان پادشاهی ملک عبدالله را به عنوان دوره ثبات به یاد خواهند آورد در حالی که سلطنت سلمان بن عبد العزیز در حال حاضر با تحولات سیاسی و بی ثباتی اقتصادی در این کشور همراه است.

این در حالی است که شخص پادشاه نقش چندانی در این بی ثباتی های سیاسی ندارد و پسر وی، محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان عهده دار این تحولات است. وی یکی از قدرتمندترین اعضای خاندان سلطنتی است که برای کسب قدرت مبارزه می کند.

ملک سلمان در سال 2015 به سلطنت رسید. وی 79 ساله و مبتلا به بیماری آلزایمر است. تحلیلگران سیاسی معتقدند که به زودی پسرش به عنوان ولیعهد معرفی می شود. در حال حاضر برادرزاده پادشاه، محمد بن نایف معاون نخست وزیر عربستان و ولیعهد پادشاه است.

البته همیشه موانعی بر سر به قدرت رسیدن شاهزاده محمد وجود دارد و اگر پدرش ناگهان فوت کند پسر عمویش، محمد بن نایف سلطنت را به ارث خواهد برد.

بسیاری از مردم عربستان بر این باورند که پس از کسب پادشاهی محمد بن نایف، وی زمان را برای سلب قدرت از پسر عمویش از دست نمی دهد.

اما به گفته خانم شاکدام، محمد بن سلمان هم بیکار ننشسته و در اندیشه ایجاد کودتایی نرم در این کشور است. وی به دادگاه عربستان دستور داده تا هر نوع ملاقات با پادشاه به دلیل بیماری آلزایمر باید با نظارت  وی صورت گیرد. این ممنوعیت ملاقات همچنین همه مقامات خارجی و اعضای خانواده سلطنتی را نیز شامل می شود.

چنین رفتارهایی نشان از این است که شاهزاده محمد بن سلمان به وضوح ادعای تاج و تخت را مطرح می کند.

به هر حال اگر این شاهزاده جوان به قدرت برسد، آینده تاریکی در انتظار عربستان خواهد بود.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.