قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی از شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز خواست تا بندهای مصرح در قوانین مربوط به این مقوله را جدی گرفته و در مباحث عمرانی و ساخت و سازها مبحث ۲۱ و ماده ۲۱۵ را به دقت مورد توجه قرار دهند.

شورا و شهرداری تبریز پدافند غیرعامل را در شهرسازی جدی بگیرند

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، احمد جهانسری بر نقش اساسی شوراهای اسلامی در نهادینه کردن پدافند غیرعامل تاکید کرد و در چهار محور اساسی معنا و مفهوم پدافند غیرعامل، تبیین ساختار پدافند غیرعامل در ایران و جهان، اقدامات انجام شده و انتظارات پدافند غیرعامل از نقش سازنده شوراهای شهر به سخنرانی پرداخت.


جهانسری گفت: مولفه‌های تهدیدات امروز عوض شده و عدم توجه به مولفه‌های جدید می‌تواند هزینه‌های سنگینی به جامعه وارد کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی گفت: دشمن در بخش‌های متفاوت اعم از سایبری، زیستی، فرهنگی و اجتماعی سناریوهای جدیدی طراحی کرده که آگاهی از این سناریوها و پاسخ قاطع به آن باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: تمام نهادها از جمله شوراهای اسلامی شهرها با ابزارهایی که دارند در آگاهی بخشی مردم نقش موثر ایفا کنند.

جهانسری با اشاره به جایگاه پدافند کالبدی و سازه امن در ساختار شهرها افزود: این موضوع از مقوله‌های بسیار با اهمیت در حوزه شهرسازی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند در اتفاقات مختلف طبیعی و غیر‌طبیعی خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه شهرها کند.

وی با انتقاد از اینکه مکان‌نمایی ساختمان‌ها و تاسیسات مختلف شهری، صنعتی و تولیدی در داخل شهرهای بزرگ و حاشیه‌های آن در طی سال‌های گذشته به خوبی رعایت نشده است، یادآور شد: بی‌توجهی به بحث آمایش سرزمین که از بحث‌های مهم پدافند غیرعامل است باعث شده گلوگاه‌های شهرهای بزرگ همچون تبریز با خطرات زیست محیطی و بهداشتی زیادی روبرو شود.

وی ادامه داد: اگر آمایش سرزمینی در داخل شهرها رعایت می‌شد، امروز شاهد ساخت و سازهای بلند مرتبه با نماهای شیشه‌ای در خیابان‌های با عرض کمتر از 20 متر نبودیم که در صورت وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی می‌تواند جان هزاران شهروند را به خطر بیاندازد.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی از شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز خواست تا بندهای مصرح در قوانین مربوط به این مقوله را جدی گرفته و در مباحث عمرانی و ساخت و سازها مبحث 21 و ماده 215 را به دقت مورد توجه قرار دهند.

جهانسری از برگزاری جلسات توجیهی با تعدادی از شرکت های ساختمانی تبریز خبر داد و گفت: در این زمینه 30 شرکت برای دریافت درجه از پدافند غیرعامل معرفی شده اند.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری در 6 بند درخواست‌ها و انتظارات خود را از شورای اسلامی شهر تبریز مطرح کرد: تأکید بر فرهنگ‌‌سازی مولفه‌‌های عمومی پدافند غیرعامل، تأکید بر آموزش تهدیدات سایبری و زیستی برای شهروندان و کارکنان، انعکاس مولفه های پدافند غیرعامل دربرنامه های شهرداری در صدا و سیما، اجرایی کردن کامل مبحث 21 و ماده 215، تعامل و همکاری نزدیک با سازمان نظام مهندسی و جامعه مهندسین استان، نظارت بر نحوه جمع‌آوری زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با تشکر از حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری در جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید در مباحث شهری به دقت مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در این راستا نیازمند همکاری و تعامل تنگاتنگ با مدیران پدافند غیرعامل هستیم.

شهرام دبیری اضافه کرد: این همکاری‌ها می‌تواند موجب دقت و حساسیت در نوع سازه‌های شهری شود.
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گزارشی از 20 جلسه این کمیسیون طی یک سال اخیر ارائه کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.