فواد ایزدی بیان اینکه مسئولان و نهادهای مربوطه باید نسبت به حرکات آمریکایی ها حساس باشند تاکید کرد: اجازه ندادن وزارت خارجه به نمایندگان کنگره آمریکا برای حضور در ایران کار مثبتی بوده است.

اکثر اعضای کنگره آمریکا "اراذل و اوباش و شارلاتان های سیاسی" هستند/درخواست تبلیغاتی سه نماینده کنگره برای سفر به ایران
به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان : «لی زلدین» نماینده نیویورک، «مایکل پمپئو» نماینده کانزاس و «فرانک لوبی یندو» نماینده ایالت نیوجرسی در مجلس نمایندگان آمریکا که هر سه جمهوریخواه و از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند، پیش از این در نامه‌ای از وزارت خارجه ایران خواسته بودند که برای بازدید از زندانیان آمریکایی به آنها ویزای سفر به ایران اعطا شود. 
 
اکثر اعضای کنگره آمریکا
 
دفتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخلاف آنچه شما تصور کرده‌اید، وظیفه اعضای کنگره آمریکا دیکته کردن و تحمیل سیاست به دیگر کشورها نمی‌باشد. این امر قطعا در مورد سیاست‌های مربوط به صدور روادید ایران نیز صادق است. به خاطر داشته باشید که به عنوان اعضای کنگره آمریکا، شما یک قدرت جهانی نیستید.»
 
این بیانیه می‌افزاید: «توافق هسته ای یا همان برجام به روشنی مقرر ساخته است که تنها نهاد ذی صلاح برای نظارت بر اجرای بخش های هسته‌ای این توافق، آژانس بین المللی انرژی هسته ای است. هیچ یک از طرف های برجام، از جمله آمریکا و به تبع آن شهروندان یا مقامات کشورهای طرف برجام، نمی‌توانند مدعی حق نظارت بر اجرای برجام شوند. علاوه بر این، نه برجام و نه هیچ قاعده حقوق بین الملل نیز اجازه نداده است که با چنان ادعای نظارتی به حاکمیت ایران دست اندازی شود.»
 
حال «فرانک لوبی یندو»، این بیانیه وزارت خارجه ایران را «بسیار تأسف‌آور» خواند اما گفت که شگفت‌انگیز نیست که ایران «درخواست قانونی ما را با فحاشی پاسخ داده است.»
 
اکثر اعضای کنگره آمریکا
در همین رابطه فواد ایزدی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه اعزام نمایندگان کنگره آمریکا به کشوری که با آن مسئله و مشکلی دارند، یکی از ابزارهای فشار آمریکا به دولتهای مخالف خود است اظهار داشت: اعزام نمایندگان کنگره به کشوری که آمریکا با آن مشکل و مسئله دارد، یک روش معمول در آمریکاست؛ چراکه اگر کشور مقابل اجازه سفر را صادر کرد، نمایندگان کنگره از آن سفر به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند و از حقوق بشر و آزادی های زندانیان سیاسی حرف می زنند و بدون هیچگونه محدودیتی فحاشی می کنند.
 
وی افزود: اگر کشور مقابل اجازه ورود نمایندگان کنگره را نیز ندهد، باز هم این اجازه ندادن مایه فحاشی و ابزار تبلیغاتی توسط این اراذل و اوباش سیاسی خواهد شد.
 
ایزدی با بیان اینکه این شیوه حداقل چند مورد در سال توسط نمایندگان کنگره آمریکا اجرا می شود گفت: هدف این کار صرفا تبلیغاتی است و کار جدیدی محسوب نمی شود.
 
این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه مسئولان و نهادهای مربوطه باید نسبت به این حرکات آمریکایی ها حساس باشند تاکید کرد: اجازه ندادن وزارت خارجه به نمایندگان کنگره آمریکا برای حضور در ایران کار مثبتی بوده است.
 
ایزدی با بیان اینکه در کنگره آمریکا معدود افرادی وجود دارند که منتقد رفتار سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران هستند تصریح کرد: اکثر نمایندگان کنگره آمریکا اراذل و اوباش و شارلاتان های سیاسی هستند و صرفا هدفشان تخریب کشورهایی است که با آنها مشکل و مسئله ای دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.